Vedd meg a neten!

Vedd meg a neten!

Az online kereskedelemmel kapcsolatos kérdéseinkre Bognár Ákos, a Játéknet.hu Játék-Webáruház egyik alapító-tulajdonosa, marketingért és logisztikáért felelős vezetője válaszolt.

Az online kereskedelemmel kapcsolatos kérdéseinkre Bognár Ákos, a Játéknet.hu Játék-Webáruház egyik alapító-tulajdonosa, marketingért és logisztikáért felelős vezetője válaszolt.

Magyar Coachszemle: Ákos, hogyan indult 2005-ben a vállalkozásotok?

Bognár Ákos: A családi vállalkozásként indult online játékbolt alapötletét az egyik családban akkor született első gyermek körüli zsongás adta – belefáradtunk a plázák hihetetlenül magas áraiba, a körúti boltocskákban való játékkeresgélésbe, az ünnepek környéki rettenetes tülekedésbe. Mivel megfelelő webáruházat nem találtunk, hát létrehoztunk egy olyat, amelyben mi magunk is szívesen vásárolnánk.  Az első pillanattól kezdve a vásárlók gyors és pontos kiszolgálását tűztük ki célul, nemcsak a csomagküldés, de a személyes átvétel során is. Belvárosi lakásunk „kanapéjától” alig három év alatt a XI. kerületi, az Etele tértől 5 percre található telephelyig jutottunk. Közben persze munkatársaink száma is jócskán megnövekedett, hiszen csak így tudtuk megtartani a magunktól elvárt, vásárlóink által megszokott magas színvonalú kiszolgálást.

Bognár Ákos

MC: Ha jól tudom, akkor igen sikeres évet zártatok és sok elismerést kaptatok.

: Büszkék vagyunk rá, hogy 2013 tavaszán nagy álmunk vált valóra, amikor a szakmai zsűri nekünk ítélte az internetes kereskedelem legrangosabb díját, és mi lettünk Az Év Internetes Kereskedője! (2010-ben még „csak” a 3. helyezést értünk el a Bookline.hu és az eDigital mögött, és további olyan nagy neveket előztünk meg, mint a NetPincér.hu, az eBolt.hu vagy a NetRisk.hu). 1. helyezést értünk el az e-kereskedelem kategóriában az eFestivalon, több ízben elnyertük az Árukereső Ország boltja díjat játék kategóriában, 2013 októberében pedig a Deloitte döntése alapján cégünk Magyarország legdinamikusabban fejlődő cége lett (közép-európai szinten a hetediket lettünk).

MC: Online kereskedelemmel és marketinggel foglalkozol. Mindez előrevetíti, hogy folyamatosan figyelemmel kíséred a vásárlók viselkedését, elvárásait. Milyen hatással van az online kereskedelem a vásárlói magatartásra?

BÁ: Amiben biztos vagyok, hogy az online vásárlási lehetőség nagymértékben növelte a vásárlók tudatosságát. A termékek jellemzői, minősége, ára az interneten pillanatok alatt összehasonlítható, ráadásul a fórumokon még mások szubjektív véleményével is kiegészíthető. A legtöbb online vásárló még mindig szívesen veszi az ismerősei, barátai ajánlását, azaz megmaradt a hagyományos kereskedelemben is jól ismert vásárlói attitűd, a személyes ajánlás pozitív hatása.

MC: Milyen fejlődési irányokat látsz az online kereskedelemben ma?

: Biztos vagyok benne, hogy a műszaki cikkek online kereskedelme tovább fog erősödni. Ahol a műszaki adatok pontosan összehasonlíthatók, és nincs szükség eladói segítségre, feleslegessé válnak a mai áruházak, legfeljebb bemutatótermekben lehet majd megtekinteni és megérinteni a megvásárolni kívánt terméket. Nagy lehetőség áll még az élelmiszerek online kereskedelme előtt is. Nagy-Britanniában például már jóval többen vásárolnak online boltokban élelmiszert, mert számos előnye van: a jól ismert, megszokott márkák kedvezőbb áron és hűtött autókban érkeznek. Nincs időveszteség, sorban állás, cipekedés, és felesleges dolgokat sem veszünk meg, csak mert akciós vagy jól néz ki a polcon.

MC: Okoz az online vásárlás társadalmi változásokat?

: Azt gondolom, hogy igen, de ezek a változások minden társadalmi csoportra másként hatnak. Sokak számára az online vásárlás lehetőségével kinyílt a világ: bármit és bárhonnan megvásárolhatnak. A hagyományos kereskedelmi központoktól távol élők, vagy például a mozgásukban korlátozottak illetve más fogyatékkal élők számára egy webshop behozza a lakásba a vásárlás lehetőségét. Arról nem is beszélve, hogy nincsenek akadálymentesítési gondok, nincs frusztráció az üzletben a személyes találkozáskor. Mások számára az online vásárlás értékes időt takarít meg: nincs parkolás, sorban állás, csomagtartóba pakolás és bosszankodás. Van, akiknek egyszerűen pénzmegtakarítást jelent, mivel a webshopok árai nagyon jól összehasonlíthatók.

Mégis úgy vélem, hogy az online vásárlásra való szocializáció elég hosszú folyamat, és igen erős érzelmi hatások befolyásolják: a jó tapasztalatokkal és az ajánlásokkal gyakran szemben állnak negatív tapasztalatok is, éppúgy, mint a hagyományos kereskedelemben.

MC: Mivel lehet pozitív benyomást tenni a vásárlóra akkor, ha nem is találkoztok vele szemtől szemben?

BÁ: Nagyon tudatos odafigyeléssel és képzett ügyfélszolgálattal. A közvetlen és a digitális világnak köszönhető gyors kommunikáció mellett fontos a megbízhatóság, a pontos szállítás és az előzékenység. A vásárló problémáját igyekszünk megoldani, de hát ez a normál kereskedelemben is ugyanígy zajlik. A hitelesség a fontos, s persze a többi felhasználó, vásárló értékelése, véleménye is mérvadó.

MC: Van az online kereskedelemnek negatív hatása is az egyénre?

: Minden bizonnyal igen, de inkább úgy fogalmaznék, hogy a kereskedelemnek lehet negatív hatása. A shopping-mánia nem csak az online vásárlásban létező jelenség. Az anyagi javak beszerzésével járó nagyobb elégedettség- és boldogságérzés az online vásárlással talán további elszigetelődéshez vezethet, de azt hiszem, hogy ez a szociológusok és társadalomkutatók asztala.

Az utóbbi öt év tapasztalatai alapján azt mondhatom, hogy a változások igen gyorsak, s ezzel megfelelnek a digitalizált világ diktálta ütemnek is.

MC: Köszönjük a válaszokat!

Lépj velünk kapcsolatba!