2022: A célkitűzéstől a megvalósításig – Viszlát SMART célok?

Vendégszerző: Vizdák Károly

Új év, új kezdet. A legtöbben hónapok óta fogadkozunk, hogy végre változtassunk életünk valamely szeletén – legyen az a szakmai, a magánéletünk vagy akár az egészségünk. Az új esztendő beköszönte aztán megadja a végső lökést, a kérdés csak az, hogy mennyire lesz tartós a lelkesedésünk, és az év végére mit sikerül majd megvalósítanunk a nagy tervekből. A Scrantoni Egyetem felmérése szerint általánosságban az újévkor fogadalmat tevő emberek 92%-a elbukik, a hőn dédelgetett álmok pedig nem valósulnak meg. Elfogy a motivációnk, csökken a lelkesedés, nem várt akadályok lépnek fel.  Vajon hogyan tűzhetünk ki jól célokat? Hogyan változott a célkitűzés folyamata az elmúlt évtizedek során?  Mit tegyünk, hogy az esztendő végén aztán elégedetten nézhessünk a tükörbe és leginkább magunkba?  Írásomban a célkitűzés és -megvalósítás során tapasztalható legnagyobb kihívásokat és buktatókat veszem sorra, illetve bemutatom a gyakorlatban alkalmazott legújabb praktikákat.

A coachingban és az üzleti világban hosszú éveken keresztül rendkívül népszerű volt az a nézet, hogy megvalósítandó céljainkat a SMART modell alapján érdemes kitűzni. Ez a megközelítés még 1981-ből származik, amikor George Doran, Arthur Miller és James Cunningham az amerikai Management Review című folyóirat hasábjain ismertették akkoriban forradalminak számító elképzelésüket. Hogy milyen is a névadók szerint egy jól meghatározott SMART cél?  A betűszót alkotó angol kifejezések kezdőbetűi alapján:

  • Specifikus (specific): tisztán és egyértelműen legyen megfogalmazva, mit szeretnél elérni.
  • Mérhető (measurable): legyen számszerűsíthető, hogy pontosan láthasd a haladás ütemét.
  • Elérhető (attainable): legyen reálisan megvalósítható, nem pedig elérhetetlen.
  • Releváns (relevant): feleljen meg az igényeidnek, érdeklődésednek, képességeidnek, legyen összhangban jelenlegi prioritásaiddal.
  • Határidőhöz kötött (time-bound): a célkitűzéskor pontosan jelöld ki a kezdődátumot és azt, hogy mikorra szeretnéd elérni.

Egy gyakorlati példán szemléltetve: a 2022. január 1-jén induló naptári év végére a coaching vállalkozásomban nettó 10 millió Ft árbevételt érek el.

A SMART modell évtizedeken keresztül uralta az üzleti célkitűzési folyamatokat, mára azonban világossá váltak a korlátai. A legtöbb esetben remekül működik az üzleti és szakmai jellegű célok kijelölésekor, viszont a magánjellegű célok lefektetésekor akadályokba ütközhetsz. Íme néhány a SMART típusú célkitűzéssel kapcsolatban felmerülő problémák közül:

  • Leggyakrabban az üzleti vezetők fejéből pattan ki egy-egy tárgyalóteremben, és a gyakorlatban nehezen vagy egyáltalán nem megvalósítható.
  • A személyes növekedéshez köthető célok esetében kevésbé alkalmazható és ritkán vezet forradalmi változásokhoz.
  • A SMART célok teljes egészükben a célkitűzés folyamatára fókuszálnak, a folyamatot beágyazó keretrendszert viszont figyelmen kívül hagyják. Ha nem tudod, hogyan érd el a céljaidat, akkor hiába a végeredmény, maga az utazás háttérbe szorul és a folyamat szinte teljesen hasztalanná válik.
  • A célok nem kapcsolódnak az érzelmeidhez, vagyis hiányzik a motiváció, hogy a kezdőponttól a végpontig megvalósítsd azokat.
  • Tegyük fel, hogy szeretnéd kitanulni a fotózást. Ez a cél nem illeszthető be a SMART keretrendszerbe. Nem tudhatod, mennyi ideig fog tartani. Lehet, hogy semmi köze ahhoz, amivel most foglalkozol, és azért vágsz bele, mert karrierváltást tervezel vagy mellékprojektként szeretnél rajta dolgozni. Ez talán azt jelenti, hogy a remek fotóssá válás nem jó cél? A SMART modell mindenesetre nem ösztönzi a hosszú távra szóló vállalásokat.
  • Leginkább egy ellenőrzőlistára hasonlít, nem pedig egy valódi célkitűző folyamatra.
  • Egy 2021-es egyesült államokbeli felmérés szerint az év elején SMART célokat lefektető megkérdezetteknek csak 14%-a érezte azt, hogy kiemelkedő dolgokat fognak megvalósítani.  Ezzel összefüggésben nagyobb a valószínűsége annak is, hogy nem szereted majd a munkádat.
  • Lehet, hogy tudat alatt olyan célokat tűzöl ki, amelyek jól hangzanak, de valójában nem fontosak a számodra. Például előfordulhat, hogy gyermekeddel otthon lévő kismamaként éppen vissza akarsz térni a munkahelyedre, viszont emiatt nyomást érzel magadon, mert a saját álmaidat félreteszed.  Egy jól működő célkitűzés során mindig azt valósítod meg, amit Te valójában szeretnél.
  • Nagy az esélye, hogy kudarcként fogod megélni. Ha például pontosan megcélzod, hogy mennyi pénzt szeretnél keresni februárban, aztán mégsem jön össze, ez a SMART célkitűzési rendszer szerint olyan, mintha kudarcot vallottál volna. Valójában viszont az átmeneti kudarcélmény csak a tanulási folyamat egy állomása, így nem lenne szabad abbahagynod a próbálkozást. Ha csak a SMART célra koncentrálsz, a negatív eredmény összes potenciális pozitív hatásától megfosztod magadat.  

A példákat áttekintve valószínűleg most már számodra is egyértelmű, hogy napról napra változó világunkban a SMART célkitűzések mára kissé elavulttá váltak. De vajon akkor hogyan tűzzünk ki jól célokat 2022-ben?  Sok modernebb megközelítés van, amelyek közül jöjjön most három részletesebben:

1. A PACT modell:

Ez az új megközelítés ösztönzi az ambiciózus, hosszú távra szóló vállalásokat. Az eredményekre fókuszáló SMART célkitűzésekkel szemben a folyamatot helyezi a középpontba. Sokkal inkább a tartós növekedésre koncentrál, mint a végeredményre.

A PACT elődjéhez hasonlóan szintén egy betűszó, amely négy elemből áll össze, vagyis az ideális célkitűzés:

  • Céltudatos (purposeful): A célkitűzésed illeszkedik a hosszú távú életcélodhoz, nem csak az aktuális jelenedhez. Ha a célod összhangban van a szenvedélyeddel és az életed fő céljaival, sokkal motiváltabb leszel.
  • Megvalósítható (actionable): A célkitűzésed akkor jó, ha reálisan megvalósítható és az elérhetőségét saját magad tudod befolyásolni. A távoli jövőbeli eredmények helyett először koncentrálj inkább mindig az időben hamarabb megvalósíthatóakra!
  • Folyamatos (continuous): Törekedj arra, hogy a céljaidhoz vezető tetteid egyszerűek és megismételhetőek legyenek. Sokan esnek a választások okozta cselekvőképtelenség csapdájába, vagyis sokkal több időt töltenek a döntési lehetőségek elemzésével, mint amennyit a célok felé haladással.
  • Nyomon követhető (trackable): Nem pedig mérhető. A számok nem alkalmazhatóak minden célra, sokszor egyszerűbb egy igen/nem válasszal megválaszolható ellenőrző kérdés: Megtartottad ma a coaching üléseket a két ügyfeleddel? Körbefutottad reggel a háztömböt?

Egy gyakorlati példával illusztrálva:

A cél SMART változata: „A következő év során 60 000 látogatót szerzek a weboldalamra.”

A cél PACT változata: „2022-ben 52 blogcikket írok meg a weboldalamra.”

Az első esetben a siker mérőszámát kevésbé tudod közvetlenül befolyásolni, a második esetben viszont a fókusz a folyamaton van.

2. CLARITY célállítás:

L’areal Lipkins író, motivációs előadó és life coach nevéhez fűződő új célkitűzési módszer, amelyben a jól definiált cél fő jellemzői:

  • kristálytiszta (crystal clear)
  • egy nagyobb vízióhoz kapcsolódik (linked to a bigger vision)
  • cselekvésorientált (action oriented)
  • reális (realistic)
  • fontos (important)
  • időhöz kötött (time-bound)
  •  a Te miérted (your why).

Lipkins szerint a CLARITY célállítási rendszer segítségével könnyen elkerülhető az év eleji célkitűzések fő csapdája, azaz hogy elérhetetlen célokat jelölsz ki magadnak vagy nem tudod pontosan megmondani, mit is szeretnél elérni. „2022 júniusának végére szeretnék 10 kilót leadni, hogy kiegyensúlyozottabbnak érezzem magamat, ezért tudatosabban fogok étkezni és heti 3×60 percet edzek majd.”

3.  A WHOOPIE módszer:

Gabriele Oettingen pszichológus-kutató eredeti WOOP célállítási folyamatának Ben Bergeron, egykori Ironman triatlonista- CrossFit edző ötletei alapján módosított változata. A WHOOPIE célmegvalósítás fő állomásai:

  • Kívánság és reménykedés (wishing and hoping): Gondolj valamire, amit szeretnél elérni! Legyen a kívánságod kihívás, amely azért belátható időn belül elérhető!  Pl: bárcsak üzleti coachcsá válhatnék, hogy minél több ügyfélnek segíthessek!
  • Eredmény vizualizálása (outcome): két részből áll:
    • a)  SMART célkitűzés: 2023 január végére el fogom végezni a business coach képzést.
    • Képzeld el, hogyan fogod érezni magadat, ha sikerül elérni a kitűzött célt!

„A business coach képzés elvégzésekor hálás leszek és kellemes izgalommal teli várakozás tölt majd el a jövőmmel kapcsolatban.”

  • Akadály (obstacle): Mi tart vissza célod elérésétől? Ez lehet rajtad múló vagy rajtad kívülálló ok: pl. munka mellett nem lesz elegendő időm a tanulásra./ Lehet, hogy nem indul el a képzés.
  • Terv (plan): Gondold át, hogyan küzdhetnéd le az utadba kerülő akadályokat!

Pl.: Napi 8 órás állás helyett 6 órás munkát vállalok. / Keresek egy olyan képzést, amely tényleg elindul.

  • Akivé szeretnék válni (identity): Képzeld pontosan magad elé azt a személyt, akivé válni szeretnél!

Pl.: A tanfolyam végére képzett üzleti coachcsá válok, aki felé bizalommal és tisztelettel fordulnak ügyfelei.

  • Megvalósítás (execute): A vágyakozás, tervezés folyamatáról áttérsz a megvalósítás konkrét lépéseire. Esetünkben elvégzed az üzleti coach tanfolyamot.

Összességében a WHOOPIE célmegvalósítás a SMART célállításnál sokkal átfogóbb és realisztikusabb folyamat, amely során maga az „utazás” legalább olyan fontos, mint a célkitűzés. Próbáld ki Te is a módszert és segítségével váltsd valóra a legmerészebb álmaidat!

A fentiekben csak hármat mutattam be az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált célkitűzési modellekből. Egy biztos: a SMART célállítási rendszerhez képest léteznek már újabb, minden bizonnyal praktikusabb megközelítések is, amelyek közül Te is kiválaszthatod a legszimpatikusabbat, a Hozzád legközelebb állót. Ha pedig úgy érzed, hogy egyedül nem vagy nehezen megy a gyakorlati megvalósítás, keress meg egy jó coachot, aki segít majd, hogy elérhesd a 2022-es évre kitűzött legfontosabb szakmai és magánéleti céljaidat!

Források:

Doran, G. T. : There’s a S.M.A.R.T. Way to Write Management’s Goals and Objectives. Management Review, 1981/70, 35-36.

Le Cunff, Anne-Laure : SMART goals are not so smart: make a PACT instead. Forrás: https://nesslabs.com/smart-goals-pact (letöltés időpontja: 2021. december 23)

Lipkins, L’Areal: 6 Podcast Episodes. Forrás: https://www.owltail.com/people/8r6XD-lareal-lipkins/appearances (letöltés időpontja: 2021. december 27).

Zaffaroni, Portia: Why Using SMART Goals are Outdated and What You Should Use Instead. Forrás:  https://portiazaffaroni.com/blog/why-using-smart-goals-are-outdated-and-what-you-should-use-instead (letöltés időpontja: 2021. december 23)

Leadership IQ: Are SMART goals dumb? Forrás: https://www.leadershipiq.com/blogs/leadershipiq/35353793-are-smart-goals-dumb (letöltés időpontja: 2021. december 27).

Vizdák Károly business és life coach, okleveles közgazdász, szakfordító. Közgazdász diplomáját 2006-ban szerezte a Budapesti Corvinus Egyetemen, 2011-ben ugyanitt végzett angol-magyar társadalomtudományi és gazdasági szakfordítóként és tolmácsként.  Üzleti coach tanulmányait 2017-ben fejezte be a Coach Akadémián. Az elmúlt 15 évben több multinacionális cégnél dolgozott, elsősorban ügyfélszolgálati, IT és projektmenedzsment területeken. Angol és német nyelveken felsőfokon, spanyolul középfokon beszél. 2020 szeptembere óta a Budapesti Corvinus Egyetem munkatársa, jelenleg  stratégiai feladatokat támogató tanácsadóként. A Sikeres csapatok című könyv fordítója, coachként jelmondata: Soha nem késő, hogy azzá válj, aki lehettél volna!

Lépj velünk kapcsolatba!