Filáj Gábor

Póker: Önreflektív szerepvállalás vállalkozóként

Minden ambiciózus ember elgondolkodik egyszer azon, hogy vajon mit érne el vállalkozóként a szakmai életében. Elhatározás, bátorság vagy éppen egy adódó lehetőség kérdése. Vannak, akik megpróbálják, és vannak, akik nem: de vállalkozni az tud igazán, aki annak születik, vagy tudatosan tudja kezelni vállalkozói szellemiségét.

Minden ambiciózus ember elgondolkodik egyszer azon, hogy vajon mit érne el vállalkozóként a szakmai életében. Elhatározás, bátorság vagy éppen egy adódó lehetőség kérdése. Vannak, akik megpróbálják, és vannak, akik nem: de vállalkozni az tud igazán, aki annak születik, vagy tudatosan tudja kezelni vállalkozói szellemiségét.

Sokan úgy gondolják, hogy egy vállalkozáshoz nem kell más, mint egy jó ötlet, sok pénz, illetve egy kis szerencse. Mások véleménye szerint a három tényezőből akár elég csak kettővel rendelkezni, s az új vállalkozást máris elnevezhetjük – ma divatosan – Start Up-nak, és ettől garantált a siker. Úgy gondolom, talán nem feltétlenül van így: vajon valóban tényező-e a szerencse? Milyen érdekes, hogy a pókert is szerencsejátéknak nevezik, de a nagy tornákon a végjátékban mégis mindig ugyanazok a játékosok ülnek az asztalnál, s közülük kerül ki a győztes. Tudással, taktikával és szereppel játszanak, nem (csak) a kártyalapokkal.

Bár első olvasásra tán túl erősnek tűnik a párhuzam a pókerezés és a vállalkozás között, de mint vállalkozóknak a pókerjátékosokhoz hasonlóan, tudatos szerepeket kell felvállalnunk ahhoz , hogy sikeres karriert fussunk be.

Szerepek

A névjegykártyákat olvasgatva olyan fogalmakba botlunk, hogy valaki (ügy)vezető, valaki menedzser és mindemellett vállalkozó is. Legtöbb esetben ezeket a fogalmakat szinonimaként is használják, pedig azok teljesen más feladatokat várnak el az egyes szerepkör betöltőitől, s használatuk mintha nem lenne tudatos. Ahhoz, hogy megtaláljuk a sikeres fiatal vállalkozóvá válás titkát, nézzük át, milyen szükséges feladatokat kell ellátni egy vállalkozás tulajdonosaként  nap mint nap.

A szakember

Természetesen minden vállalkozás alapja, hogy a vállalkozó egy ötletre és/vagy szaktudására alapozva építi fel álmai üzleti megvalósulását. Korábban egyszerűbb volt a képlet, hiszen a vállalkozások egy szakmához kötődtek, s ha megvolt a képesítés vagy a gyakorlat, akkor elég volt kiváltani a vállalkozói engedélyt. Így vállalkoztak a cipészek, a könyvkötők, a kőművesek és az autószerelők vagy a fodrászok. Napjainkra sokat változott a gazdasági és gazdaságpolitikai valamint a társadalmi környezet, de egy tényező biztosan tartja magát: érteni kell ahhoz, amiben vállalkozunk.  Nyilvánvalóvá vált, s a gazdasági és menedzser szakirodalom is így kezeli, hogy a szolgáltatások és a menedzsment területét is szakmának lehet, sőt kell tekinteni, nem csak az „ipari, kézműves, kétkezi” munkát. A szakember a szolgáltatások terén is a szakmája tudora, például ha export-import cége van, akkor ismernie kell a tárgyalástechnika minden aspektusát, tudnia kell árat képezni, ügyesen játszani a fizetési és szállítási határidővel és a vámok rendszerével.

A menedzser

A menedzser a vállalkozás szíve, motorja, működtetője. Hiába van vezetői (leader) vállalkozó énünk, mely megálmodja a jövő sikereit, és megteremti az anyagi feltételeket, ha nincs az az operatív befolyásoló kéz, amely működteti a vállalkozást. Hiszen hiába vagyunk jó szakemberek, ha nem tudjuk, milyen részfeladatokat milyen határidőkkel és részhatáridőkkel kell elvégezni, mit kell elérni, hol kell szakemberként szolgáltatnunk és mit kell tenni, ha a szakember tevékenysége véget ér. Hányan kellenek a feladat megoldásához, hogy az az ügyfél megelégedésére készüljön el, de ne legyenek többen annál, hogy a befektetett erőforrás a lehető legnagyobb megtérülést eredményezze. Ha szakemberként belemerülünk a részletekbe, akkor meghatározzuk az irányt, ami a teljesítésig tart. Sőt, ami a legfontosabb, felelősséget vállalunk azért, hogy a piacnak tett ígéretek valóra is váljanak: határidőre, megfelelő minőségben, értéket teremtve, s hasznot termelve a vállalkozásnak. És itt nem csak a végeredmény látszatára kell gondolni – a jó menedzser felismeri az elakadásokat és időben tett lépésekkel, beavatkozásokkal kezeli és kezelteti a felmerült problémákat is a rendes ügymenet mellett.

A vezető (leader)

„A vezetés nem egyéb, mint hatás. Aki azt gondolja, hogy vezet, ám senki nem követi, az csak sétál.” Talán nem is lehet ennek a szerepkörnek a lényegét jobban összefoglalni John C. Maxwell híressé vált mondatánál. A vállalkozás vezetője befolyásolja a menedzsert és a szakembert egyaránt. Felkelti a vágyat a végtelen tenger – a lehetőségek – iránt, nem azt mondja meg, mit hogyan kell csinálni, hanem arra ösztönzi a többieket, hogy célokat tűzzenek ki maguknak. Olyan célokat, melyeket belső indíttatásból is megvalósítanak majd akár külső „kényszer” – azaz a vezető elvárásai, utasításai és közvetlen beavatkozása – nélkül is.

A vállalkozó

Végül is ki a vállalkozó? Olyan ember, akiben mind a három szerep egyesülni tud, és képes arra, hogy e három figura feladatait, előnyeit, tudását és viselkedését egymással ötvözve, készségszinten használja. S minderre a mai gazdasági viszonyok között kezdetben egyedül vállalkozik – ami talán a legnehezebb feladat –, az üzleti világban. A lényeg valahol a tudatosságban van, épp úgy, mint a pókerjátékban: tudd, mikor vagy szakember, mikor kell menedzserként gondolkodnod, sőt, tudd magad biztatni, motiválni vezetőként a mindennapok szövevényes viszonyaiban. Vállalkozó alkatnak születni kell, de tanulni is lehet a fortélyait, ha képesek vagyunk felismerni az alapvető törvényszerűségeit.

Miért nehéz vállalkozni?

Talán azért, mert kevesen tudnak egyszerre, egyidőben három szerepnek, s az ezekhez tartozó munkakörnek tökéletesen megfelelni. Sokan tudnak egy dologban kiváló és hosszú távon jó teljesítményt nyújtani, mégis kevesen érzik ezt, még ha tudatában is vannak hármas szerepvállalásuknak, hogy éppen melyik fejükkel kell gondolkodniuk vagy lépniük. Akár egy napon belül többször is… Viszont, ha tudatosan gondoljuk végig vállalkozásunk tevékenységeit és folyamatos önreflexióval vizsgáljuk, hogy hol van ránk szükség, majd kitapasztaltuk az adottságainkat, megtaláltuk saját, működő receptünket a három összetevőből, akkor a siker garantált.

Filáj Gábor

Okleveles politológus, HR-tanácsadó, business coach, az Umbrella Consulting ügyvezető tulajdonosa Közel 8 éve foglalkozik professzionális munkaerő-kiválasztással, valamint fejvadászattal. Saját vezetői tapasztalatait is felhasználva már több éve diplomás business coachként támogatja az Y-generáció fiatal vezetőit, valamint a kis és középvállalkozói szektor ügyvezetőit üzleti sikereik elérésében.

Lépj velünk kapcsolatba!