Márkája mindenkinek van, csak éppen nem mindegy, hogy Te építed magadnak, vagy mások helyetted.
Ahogy közeledünk az év végéhez, bizonyos szakmai platformokon jönnek az újabbnál újabb évösszegzők 2021-ből, és előrejelzések a 2022-es évre. Egy dolog biztos: a márkaépítés már nem csak egy felkapott kifejezés. A személyes márka itt van velünk, és itt is marad.
Néhány éve leginkább közszereplőkkel, színészekkel vagy influencerekkel azonosítottuk a személyes márka építését, azonban a Facebook és a LinkedIn megjelenésével ma már bárkinek elérhető egy ütős kép megfelelő, tudatos tervezéssel.
Szerfelett érdemes figyelmet fordítani rá.
„A személyes márkád egyenlő azzal, amit mások mondanak rólad, amikor kilépsz a szobából.” – így szól az agyon használt Jeff Bezos idézet.
A személyes márkát az emberek ezt azonnal látják, amikor rád keresnek a Google keresőjében.
Coach-ként, tanácsadóként, kisvállalkozóként nekünk is éppen ugyanolyan fontos a márkaépítés, mint a nagyvállalatoknak. Ezt a frontvonalból a folyamatos kommunikáció és jelenlét mellett megfelelő online megjelenés kialakításával tudjuk megtámogatni. Online megjelenés alatt értem a kommunikációs stílust, a használt online csatornákat, és magát a vizuális megjelenést is.
Ahogy a vállalkozók és a döntéshozó vezetők egyre inkább elfoglalják ezt a növekvő online teret, egyre több lehetőség nyílik arra, hogy az ideális ügyfeleket vonzzák be, leadeket generáljanak, megtalálják a megfelelő alkalmazottakat, és ha ügyesen csinálják még a potenciális befektetőket is.
Mivel ma már rengeteg szakember van az online térben, egyre nehezebb lesz hosszabb távon kitűnni a zajban. A helyzet a következő: a lehetőségek ott várnak ránk, de ha nincs olyan bizonyíték, amely alátámasztaná a közzétett tudást és a szakértelmet, akkor az ideális ügyfél lehet, hogy csak a következő legjobbat választja, akit a weben meglát. Mi az, ami segíthet?
Íme 10 lépés, amellyel már ma megalapozhatod 2022-re a vállalkozói márkád erejét:
1. Figyelj befelé, tarts önvizsgálatot!
A személyes márkád leegyszerűsítve arról szól, hogy ki vagy Te és mit képviselsz. Ez az, ami megkülönböztet téged a versenytársaktól, és ez az, amit senki sem vehet el tőled. Ezért különösen fontos, hogy magadba nézz.
Azzal, hogy időt szánsz az önvizsgálatra az eddigi márkautadat illetően, tisztába kerülhetsz azzal, hogy ki vagy Te, mint egyéniség. Mik az alapvető értékeid? A kitűzött céljaid vajon összhangban vannak azzal a személlyel, akivé válni szeretnél? Mik voltak a legfontosabb céljaid 2021-ben? Hogyan érted el őket?
2. Mi az szuperképesség, ami a legjobbá tehet a piacon?
A személyes márkád megalapozásakor mindenképpen összpontosíts arra, hogy az erősségeidet megfelelően használd! Például nagyszerű szónok, briliáns író vagy fantasztikus fotós vagy? Határozd meg, hogy mely területeken tudod magadról, hogy erős vagy, és ne próbálj meg olyasvalaki lenni, ami eredendően nem vagy. A hitelesség kulcsfontosságú tényező a személyes márkaépítésben, ezért a közönséged és az ügyfeleid számára a valódi énedet kell megmutatnod.
Keresd meg azt az egyedi értékedet, amelyet csak te tudsz nyújtani a célközönségednek a tapasztalatod, szakértelmed és képzettséged révén. A márkautadon keresztül milyen problémát oldasz meg másképp vagy jobban, mint valaki más hasonló szakterületen?
3. Értsd meg a célközönséged!
Ha már tisztában vagy önmagaddal, és jobban megértetted a legfontosabb személyes értékedet, el kell kezdened gondolkodni azon a problémán, amit ténylegesen megoldasz. Legyen konkrét, és egyértelműen érzékelhető az, hogy kinek van szüksége a termékedre vagy a szolgáltatásodra, és az is, hogy ők hol találhatóak meg az online térben.
Kik azok, amik most hallgatnak rád? Kinek szeretnél szolgáltatni? Ki a célközönséged? Fájdalom vezérli őket, vagy örömforrás hívja, amikor a szolgáltatásodat keresik? Légy őszinte önmagadhoz, és vizsgáld meg, mihez értesz, és hol tudsz értéket nyújtani ügyfeleidnek.
4. Készíts egy hatásos bemutatkozást!
Képzeld el, hogy beszállsz a liftbe, és találkozol valakivel, akivel szívesen együttműködnél. A lift elindul, és kb. 15 másodperced van arra, hogy elérd nála, hogy emlékezzen rád. Ezt a bemutatkozást elevator pitch-nek hívják. Az a lift gyorsan megy, és kevés időd van minderre. Mit mondasz?
A bemutatkozásod tartalmazza azt, hogy ki vagy, mit csinálsz, hogyan csinálod és kinek csinálod. Maximum egy mondat legyen, amit használni fogsz az online csatornáidon és szóbeli bemutatkozásként, amikor új emberekkel találkozol. Legyen egyértelmű, tömör és megjegyezhető.
5. Aktualizáld az online profiljaid!
Első lépésként csináltass magadról profi portrét, hiszen ez az első dolog, amivel valaki találkozik, amikor a profilodra lép. Ezután pedig képviseld magad úgy, ahogy szeretnéd, hogy megszólítsanak. Gondoskodj arról, hogy a profilodon aktuális bemutatkozás szerepeljen, valamint a márkádra vonatkozó naprakész és pontos információk. Használd ki az online térben elérhető összes eszközt! Minden egyes érintkezési pont egy potenciális lehetőség.
6. Keress rá saját magadra!
Kezdd egy egyszerű Google kereséssel a neveddel, majd a márkaneveddel, majd a nevedhez vagy a márkádhoz kapcsolódó kulcsszavakkal. Jegyezd fel, hogy hol állsz a találati listában, és milyen linkek jelennek meg veled kapcsolatban elsőként. Először ismerd meg azt, hogy mások mit látnak rólad, majd végezd el a szükséges változtatásokat, hogy olyan kép legyen rólad, amilyet mutatni szeretnél!
7. Fókuszálj egy dologra!
Gondold át, hogy miről szeretnél ismert lenni az iparágadban. Milyen kulcsszavakra szeretnéd, hogy megtaláljanak a neten? Ha lehetőséget kapnál arra, hogy előadást tarts egy rendezvényen, mi lenne az ideális témád? Keresd meg a saját specialitásod, majd még inkább a szakterületedet – minél konkrétabb a kínálatod, annál könnyebben megtalálnak téged a megfelelő kliens jelöltek.
8. Hozz létre és ossz meg tartalmakat!
Mindannyian hallottuk már azt a mondást, hogy a tartalom a király. Manapság ez a kijelentés erősebb, mint valaha. A tartalommarketing kulcsfontosságú eleme a személyes márkaépítés és a marketing sikerének. A személyes márkáktól a Fortune 500-as vállalatokig minden vállalkozó és cégtulajdonos új módszereket keres a márkaismertség, a leadek, a közönség bevonására, a követők számának növelésére és a SEO-rangsorolás emelésére. A tartalommarketing az értékes tartalmak létrehozására és terjesztésére összpontosít. Mindezt azért, hogy vonzza és megtartsa a közönségedet, és vásárlói akciókat ösztönözzön. Számtalan ötlet van arra, hogy könnyen fogyasztható és értékes tartalmat készíts. Ezek közül a kedvencem az, hogy írd le a 10 leggyakoribb kérdést, amelyet az ügyfeleid vagy partnereid feltesznek! Használd ezt kiindulópontként a tartalom létrehozásához! Bontsd le az egyes kérdéseket, és döntsd el, hogy melyik a legjobb formátum az adott bejegyzéshez. Rá fogsz jönni, hogy a lehetőségek korlátlanok.
9. Kommentelj és kapcsolódj!
Ne csak posztolj a közösségi platformokon, hanem kommentelj, lájkolj, ossz meg tartalmat másoktól és kapcsolódj. Kezdj el kapcsolatot teremteni az emberekkel az online térben is! A valódi kapcsolatok valódi együttműködési lehetőségekhez vezethetnek, amelyek gyorsan növelhetik az elérésedet, a közönségedet, és bővíthetik az online közösségedet.
10. Válaszd ki, és használd a számodra releváns platformokat!
Gyakran megkérdezik tőlem, hogy „Melyik a legjobb platform a tartalmaim közzétételére?” A válaszom egyszerűen az, hogy ahol a számodra ideális célközönség jelen van. Derítsd ki, hogy azok az emberek, akikhez szólni akarsz, hol vannak jelen, hol tájékozódnak, és találkozz ott velük! Ismerkedj meg az adott felületekkel, és kezdj el olyan tartalmakat létrehozni, amelyek hozzáadott értéket jelentenek a közösségednek.
A márkaépítés amellett, hogy népszerűsíti a gondolataidat, és a szakértelmet egy adott területen, visszahozza az emberi kapcsolódást az üzleti életbe. Lehetővé teszi a közösségépítést, ami végső soron olyan emberekhez vezet, akik megbíznak a márkádban.
Most még nem látni, mi fog történni 2022-ben, de azt tudom, hogy a személyes márkaépítés nem fog egyhamar eltűnni a palettáról. Egyre fontosabbá válik, egyre nagyobb lesz az igény arra, hogy a vállalkozók, alkalmazottak és cégvezetők erős személyes márkával rendelkezzenek.
Ne várj 2022-ig! Kezdd el a személyes márkád építését már ma, és hagyd, hogy az internet segítsen ebben Neked!