Egy-két évtizede még az e-mail és a weboldalak használatát szoktuk, s azóta már az online számlázástól az online fizetésig gyakorlatilag bármi elvégezhető az internet segítségével. Vannak azonban a piacon olyan szolgáltatások, melyek az üzleti kommunikációt emelik az internet negyedik generációja, azaz az interaktivitás szintjére.
A videó-mail
A videó egyedülállóan hatékonyabb módja a kommunikációnak: a kép és a hang együttes jelenléte segíti a megértést. A világon ma mintegy 247 milliárd email-t küldünk naponta – ez 36 szorosa a föld népességének. Becslések szerint pár éven belül az interneten megjelenő felhasználói szám többszörösére növekszik, ezért úgy kell tekintenünk a világhálóra, mint a legdinamikusabban növekvő piacra a világon.
A videó-mail előnye, hogy sokkal magasabb a rákattintási arány, mint a hagyományos e-mail-nél, ahol kutatások szerint mindösszesen 12%. Ennek magyarázata az, hogy sokkal jobban szeretünk képeket, filmeket nézni, mint az agyunkat olvasással „terhelni”. A mozgókép segítségével nagyságrendekkel növelhető az információátadás mennyisége, ráadásul a technika fejlődésével már otthon is könnyedén és gyorsan elkészíthető egy-egy videó-üzenet.
Ha jó szolgáltatót választunk, akkor korlátlan tárhely és felhasználhatóság állhat rendelkezésünkre az üzeneteink tárolására és hozzáféréséhez. A videó-küldésre is több lehetőség áll előttünk: továbbítható az internetről egy webkamerával akár telefonról, vagy számítógépről a világ bármely pontjáról bármely pontjára. A szabadság másra is kiterjed: saját hátterek készíthetők, de a rendelkezésre álló kész hátterek akár személyre is szabhatók.
A videó-konferencia
Ha nincs lehetőségünk személyes találkozásra, vagy nagy a távolság a tárgyalás résztvevői között, akkor a videó-konferencia lehet a jó megoldás. Megfelelő szolgáltatót választva a konferencia nem igényel külön szoftveres telepítést sem a felhasználónak, sem a résztvevőknek. A beszélgetésbe, azaz a „terembe” bárki behívható, ehhez sem szükséges előfizetés, és egy kattintással kapcsolódni tud a meghívott. Az egyszerűség és a stabil szolgáltatás nagyon fontos, hogy a kép és a hang valós időben, elcsúszásmentesen jelenjen meg, és a rendszer a nap 24 órájában használható legyen.
A stabilitás mellett a jó videókonferencia-szolgáltatás olyan funkciókat is tartalmaz, mint a képernyőmegosztás, a rajztábla, vagy a „chat”, azaz a csevegés, képek, zenék, fájlok és prezentációk feltölthetősége és lejátszási lehetősége. Mindezek az eszközök segítik egy tárgyaláson, megbeszélésen a jobb megértést.
A broadcast (élő közvetítés)
A broadcast funkció lehetővé teszi az interneten az akár 24 órán át való adásközvetítést, sugárzást. Akár 500 résztvevő számára lehet előadást, bemutatót tartani, vagy akár saját TV csatornát létrehozni. Az online adás segítségével szintén idő és költség takarítható meg, ráadásul az üzenet olyan emberekhez is eljut, akik a távolság miatt nem lehetnének jelen egy megszervezett bemutatón, eseményen, rendezvényen, előadáson.
Az élő internetes közvetítés nem csak számítógépen, hanem „okos” eszközök segítségével is használható. Nézői (audience) státuszban egyaránt működik okostelefonokon és táblagépeken.
Automatikus videó-mail küldő (autoresponder)
Az automatikus válaszlevél-küldés már jól bevált marketingeszköz az online direkt marketing eszköztárában, mely a videó-mail küldéssel még hatékonyabbá válhat. Az automatizálható rendszerek előnye, hogy akkor is dolgozik, amikor mi éppen pihenünk. A saját kényelmünk mellett azonban az üzenetet kapó szemszögéből tekintve profizmust, megbízhatóságot sugall. S hogy mire használható? Építhető vele adatbázis, megköszönhetjük egy videó-üzenetben a hírlevél-feliratkozást, vagy válaszolhatunk is egy videó-üzenettel. A jobb rendszerek napi 500 üzenet kiküldésére alkalmasak, az igazán profik pedig akár 10 000 videó-üzenetet is továbbítani tudnak.
Kenderesi Csaba
Interneten keresztül működő előadás-sorozat, a Szinergia Online Fórum megálmodója és alapítója. Korábban családi vállalkozásban dolgozott, de jobban vonzotta a technika és az új internetes technológia. Ezért kezdett el foglalkozni az online videó kommunikációs szolgáltatásokkal. Meggyőződése, hogy ezeknek az eszközöknek – szolgáltatásoknak van biztos jövője, mert megkönnyíti az emberek kommunikációját és egyben időt és pénzt is spórol.