Minden alkotásoddal közelebb kerülsz önmagadhoz: Interjú Gillich-Csikós Andreával

A Magyar Coachszemle következő PRIZMA tudásmegosztó programján Gillich-Csikós Andrea vezet be minket a neurografika világába. A kíváncsiság nem is engedett  Andi íróasztalán rajztömb és különféle tollak, filcek, színes ceruza.

MC: Andi, készültél a rajzfelszereléssel? Vagy az asztalodon mindig kéznél vannak a filctollak?

GCSA: Igen, nálam mindig kéznél minden – Mosolyodik el Andi.

MC: Hamarosan vendégül látunk téged az online tudásmegosztó programunkon, de a kíváncsiságunk óriási! Elmeséled, hogyan találtál rá erre a módszertanra?

GCSA: Örömmel! Egyik coach kolléganőmnél láttam először egy rajzot, és nagyon kíváncsi lettem rá, így én is elmentem Carla Gallihoz egy neurografika-rajzolásra. Annyira tetszett, hogy elhatároztam: megtanulom. Így Lana Shalomnál kezdtem el egy tanfolyamot, s miután elvégeztem az alapozó kurzust, még mélyebben vonzott a téma. Ezért magasabb szinten folytattam a tanulást. A tanfolyam végén nehéz vizsgát kellett tenni: nehézség volt, mert nem beszélek nagyon professzionális szinten angolul. A vizsgán az elsajátított algoritmusokat kellett sajátélményben feldolgoznom, minden algoritmust erős és mély önreflexióval kellett elemeznem. Ezt a folyamatot egy úgynevezett hideg (azaz először neurografikát rajzoló ügyféllel), majd egy gyakorlott, úgynevezett hot ügyféllel is el kellett végeznem, több ülésből álló esetleírásokkal. Ráadásul kaptunk egy tudásfelmérő tesztet is. Nem volt egyszerű, az erős vizsgarend azonban megnyugtató volt számomra, mert a nehéz feladatok és a hosszú vizsga alapos felkészültséget és biztos tudást követelt.

MC: Honnan ered a módszertan?

GCSA: A Neurografika módszertana Oroszországból ered, Pavel Piskarev alkotta meg, aki egyben építész, pszichológus és coach is. Freud és Jung elmélete áll a modell mögött.

Egyszerű formákkal és vonalakkal dolgozunk, a saját tudattalanunkból hívjuk elő a folyamat során az erőforrásainkat. Ilyenkor a probléma nem folyamatosan jelen levő kognitív gondolat, mely hatással van ránk, nem valami, ami ural és kontrollál minket, hanem kikerül a papírra.

Jelenleg a módszerről csak orosz nyelven jelent meg irodalom. Az angol fordítás-bár elkészült- még nem került kiadásra. A módszertan jelen van Európában is, leginkább német nyelvterületen terjedt el.

MC: Kell-e előzetes rajztudás a módszertanhoz?

GCSA: Nem, egyáltalán nem. Ezek önmagukba vissza nem térő, szabálytalan vonalak, kerekítettek, ívesek. A rajzoláshoz egyáltalán nem kell rajztudás, a módszer alapvető grafikai elemekkel dolgozik: kör, háromszög, négyzet és vonal. Ezt mindenki képes lerajzolni.

De ott vannak még a színek és színezés, ami visszavisz a gyerekkorba, játékosságot és kreativitást hoz.

MC: Lelkesen beszélsz a színekről…

GCSA: Nagyon szeretem a színeket. Talán nem is tudják rólam sokan, hogy kineziológusként kezdtem a pályámat. Mindig sokat dolgozunk színekkel, ezért a színek szeretetét magammal hozom, ezekkel energetizálunk, a színek által mutatjuk meg az érzelmeinket. Később rátaláltam a rajzelemzésre is, melynek segítségével olyan szinten tudod látni az embereket, amit más módszertan nem tesz lehetővé. Ott van még a színkulcs módszer is. Ha az ember a saját színkulcsait megismeri, akkor össze lehet kötni a neurografika színezésével, de ügyfélszinten a két módszertan együtt nem működtethető.

MC: Beszéltél korábban algoritmusokról? Miket kell ez alatt érteni?

GCSA: Az algoritmus, ugyanúgy, mint a pszichológiában azt jelenti, hogy a folyamatnak van egy meghatározott kimenetele. Ezt már kezdetkor ismert, ugyanúgy, mint a folyamat meghatározott lépései.

MC: A neurografika rajzolása tehát flow állapotot hoz létre.

GCSA: Igen. Ám coaching-eszközként nagyon fontos reflexiós terület a testi érzetek megfigyelése, és a test-tudatosság.

A rajzolás alapja az úgynevezett neurovonal, és ha újraírjuk őket, akkor a neurokapcsolódásokat, szinapszisokat tudjuk átírni, ezáltal új utak fedezhetők fel, gondolati sémák változtathatók.

MC: Akkor ez egy nagyon hatáos coaching eszköz?

GCSA: Igen, pontosan. Semmiképp sem terápiás módszertan. Egyéni ügyfelekkel dolgozom most ezzel a módszertannal. Ezek hosszú ülések, hiszen a rajzoláshoz idő kell. Amikor az ügyfelem rajzol, én tartom a teret, és magam nem rajzolok. A szerződés, keretezés, célállítás, visszamérés ugyanúgy zajlik, mint egy hagyományos coaching-ülésen. Csak közben rajzol az ügyfél… Fontos, hogy gyorsan vagy lassan halad-e, hogy mennyire mélyed bele, hogy mennyire elégedett…

MC: csoportban is működik a módszertan?

GCSA: Kis csoportos coachingban lehet használni például egy egyszerűbb algoritmust, de a módszertan közös rajzvizsgálatra is alkalmas lehet. Teamek közösen készítik a képet, miközben reflektálnak saját munkájukra, mások hatására, a dinamikára stb.

MC: Vannak-e speciális helyzetek, amikor alkalmazható a neurografika?

Igen. Van egy olyan módszer, amely konkrét, akut helyzetet, túláradó érzelmet dolgozz fel, pozitív, akár negatív érzelemmel.

Ilyenkor a légzéssel összekötve dolgozunk. Az ember vesz egy nagy levegőt és az érzelmet a levegő erőteljes kifújása mellett egy „firkálással” papírra veti. Ezt az erős firkát alakítjuk át neurografikává. Mindaddig rajzolunk, kerekítünk, színezünk, míg a nehéz, túlcsorduló érzelemből származó „firka” már nem is vehető ki a grafikából. Ilyenkor persze nehezebb érzést mozgatunk és ehhez arra van szükség, hogy legyen gyakorlatunk, és képesek legyünk a rajzolásra fókuszálni. Közben persze ki is lehet beszélni az érzelmeket: kiváló stresszoldó.

Néha úgy tűnik, hogy minden rajz mindig ugyanolyan, egyforma. Aztán idővel, amikor előveszem, rájövök, hogy valami mégis más… Minden neurografika ehetőséget ad az önreflexióra.

MC: Mi a helyzet a self-coachinggal?

GCSA: A módszertan lehet self-coaching eszköz is, ám nagyon tudatosnak kell lenni. Hogy minden lépést úgy csináljunk, ahogy az le van írva. Mindenesetre a neurografika nem rajzmeditáció, hiszen ott nincs reflexió. Ezért  több a neurografika: flow-állapot, melyre oda kell figyelni a testre, a gondolatokra, érzelmekre és érzésekre.

MC: A neten böngészve különféle képeket is találni…

GCSA: Igen, egy művészeti ág is kibontakozott a neurografika alapjain. Ez a neuro art, amelyen a szépség, esztétika, harmónia és a művészet, az önkifejezés fontos. Például a színek az aranyozási technika, akvarell, festék stb. Egy neuro art képet lehet számítógéppel is rajzolni.

MC: Köszönöm a beszélgetést. Találkozunk április 5-én a PRIZMA tudásmegosztó online programon!

GCSA: Köszönöm a beszélgetést. Hozzatok magatokkal A4 méretű papírt, Sharpie vagy Pilot markert, fekete filcet és színes ceruzákat!

Én már nagyon várom!

PRIZMA – a Magyar Coachszemle online szakmai tudásmegosztó esti programsorozatának következő állomása:

2023. április 5. szerda, 18.00-20.00

Gillich-Csikós Andrea Judit változáskísérő, neurografika specialista vezet be minket abba a kreatív módszertanba, melyben „színekkel, vonalakkal, tollakkal, papíron megtörténik a csoda”.

Andi így hív mindenkit a részvételre:

„Tapasztald meg az egyszerűség mögött kibontakozó, így felszínre kerülő megoldási lehetőségeket.

Amire szükséged lesz: A4 papírlapok, Sharpie vagy Pilot marker, vagy fekete filc és színes ceruzák.”

Az online alkalom térítésmentes, de regisztrációhoz kötött.

Regisztráció: https://forms.gle/QqopRfgv8P8k6nmS9

Lépj velünk kapcsolatba!