Rakd el életed befőttjét! – coaching szemlélet az iskolában

Idehaza a coachingról legtöbbször life- és business kontextusban . Ezért üdítő olyan kezdeményezésről hallani, ami azt mutatja, hogy egy általános iskola is nyitott lehet arra, hogy az oktatásba coaching szemléletű támogatást csempésszen be a gyerekeknek.

Coaching-szemlélet az iskolábanA Morning Coaching idei utolsó eseményén egy különleges téma került terítékre: hogyan lehet gyerekközösségben alkalmazni a coaching szemléletet egy speciálisan kidolgozott eszköztárral? A meghívott szakértők a Coachingpoint  munkatársai voltak, akik a Bajnokok útja alapítvánnyal közösen  kidolgoztak egy úgynevezett Bajnokok útja mentorprogramot, melynek fókuszában az áll, hogyan lehet már az iskolában támogatni az álmok célokká fogalmazását. Az üllői Árpád Fejedelem Általános iskola pedig lehetőséget biztosított arra, hogy egy ötödikes osztály egy éven keresztül havonta egy alkalommal megélhesse a coaching alapú támogatást.

Idehaza a coachingról legtöbbször life- és business kontextusban . Ezért üdítő olyan kezdeményezésről hallani, ami azt mutatja, hogy egy általános iskola is nyitott lehet arra, hogy az oktatásba coaching szemléletű támogatást csempésszen be a gyerekeknek.

Coaching-szemlélet az iskolábanA Morning Coaching idei utolsó eseményén egy különleges téma került terítékre: hogyan lehet gyerekközösségben alkalmazni a coaching szemléletet egy speciálisan kidolgozott eszköztárral? A meghívott szakértők a Coachingpoint  munkatársai voltak, akik a Bajnokok útja alapítvánnyal közösen  kidolgoztak egy úgynevezett Bajnokok útja mentorprogramot, melynek fókuszában az áll, hogyan lehet már az iskolában támogatni az álmok célokká fogalmazását. Az üllői Árpád Fejedelem Általános iskola pedig lehetőséget biztosított arra, hogy egy ötödikes osztály egy éven keresztül havonta egy alkalommal megélhesse a coaching alapú támogatást.

Mi van a te álomfelhődön?

A mentorprogram bemutatása egy filmrészlet lejátszásával kezdődött, amelyben egy felnőtt egy szép metafora segítségével magyarázta el egy kisfiúnak, mennyire fontos, hogy tisztában legyünk a vágyainkkal és erősségeinkkel. Ez a ráhangolódó filmnézés már egyben a program egyik elemének bemutatása is volt. Hiszen a gyerekek számára iszonyatosan fontos a vizualizáció, sokkal könnyebben tudnak kapcsolódni olyan témához, amit láttak és hallottak. A coaching folyamat a gyerekeknél is ugyanúgy zajlik, mint a felnőtteknél, csak az egyes módszertani lépéseket kell az ő nyelvükre átfordítani. Márkus Anna, Kovács Andrea és Tari András olyan eszköztárat állított össze, ami már kiskamaszok számára is érthető. Az első találkozásnál itt is van szerződéskötés, és megtörténik az átbeszélése az egész folyamatnak. Majd megkezdődik az érdemi munka. A gyerekek aranyos kartonfelhők közül válogathatnak, amire ráírhatják, mi a legnagyobb álmuk. Írhatnak olyat, amit elraknak maguknak, és olyat is, amit szívesen megosztanak a többiekkel, és aztán kikerül egy táblára a többi álomfelhő mellé. A lényeg, hogy meg tudják fogalmazni a vágyaikat.

Álomból cél – néha segítséggel

A Coachingpoint csapata által kialakított program egyik sarokköve, hogy a gyerekek minél korábban tudatosan meg tudják fogalmazni céljaikat, elvárásaikat, megismerjék saját erősségeiket. Ezért miután leírták a vágyaikat, a coachok segítségével SMART célokká alakítják át azokat. Feltérképezik saját erősségeiket, amihez néha a társaik, és a coachoktól kapott tulajdonságkártyák is segítségükre vannak. Az eddigi tapasztalat azt mutatja, hogy az erősségekre való alapozás és jövőközpontúság minden gyerekből a legjobbat hozza ki. Ehhez viszont az kell, hogy minden egyes apró coaching módszertani lépés az ő nyelvükön legyen megfogalmazva, hogy még véletlenül se adódjon félreértés.

Coaching szemlélet az iskolában - életed befőttjeA befőtt, ami szuper erőt ad

Az erősségek feltérképezése persze nem elég, fontos, hogy ezek a kvalitások rögzüljenek is a gyerekek fejében. Ehhez egy nagyon kreatív játékot találtak ki a program vezetői. A gyerekek kapnak egy-egy csatos üveget, amibe elrakhatják a saját tulajdonságaikat, kvázi saját befőttet készíthetnek. Választhatnak rengeteg színű és formájú kavics közül, amikre ráírják a saját erősségeiket és fejlesztendő területeiket, majd lezárják az üveg tetejét. Ez azért fontos mozzanat, mert így tudatosul a gyermekben is az a jelenlegi állapot, ahol most tart. A befőttesüveg állhat otthon, jól látható helyen, hogy amikor a gyermek ránéz, tudja, hogy mi mindennel rendelkezik, ami segíti a célja elérésében. Ráadásul vihet haza olyan köveket (erősségeket), amiket majd később tesz bele, így a befőtt tartalma – az ő önismereti munkájának következményeként – folyamatosan változhat. Szerencsére a Coachingpoint csapata egy adag csatos üveggel nekünk is készült, így a workshop végén, mindenki boldogan bújt újra gyerekbőrbe, és készítette el a saját befőttjét.

Pilot projekt rengeteg tapasztalattal

Ez a coaching program első alkalommal működik ebben a formában. A csapat célja, hogy a tanév végére, rengeteg tapasztalattal gazdagodva, a jövőben további osztályoknak is lehetőséget adjon a módszer kipróbálására. Az üléseken egyébként a coaching alapú önismereti tanulás mellett mindig van valami élményelem is. Híres sportolók vesznek részt a folyamatban, és megosztják a gyerekekkel, hogy nekik hogyan sikerült elérni a céljaikat, mi segítette őket az álmuk valóra váltásában. Ez azért is lényeges, mert a sportoló vendégek által elért és a program során bemutatásra kerülő sikerek könnyen értelmezhető példaként állíthatók a gyerekek elé. Egy sportoló életútja bővelkedik álmokban, célkitűzésekbe, belső és külső akadályokban, jó esetben támogatókban. Egy konkrét, vagy alkalmanként más, de az aktuális témához legjobban illő sportoló és életútjának bemutatása az élményen keresztül segít maradandóan beépíteni, elmélyíteni a gyermekekben a program céljaként megjelölt ismereteket.

Coaching szemlélet az iskolában

Lépj velünk kapcsolatba!