Kovács Judit Erzsébet: MegÉLem, hogy megÉRTsem!

„Van valami a lovak külsejében, ami jót tesz az ember bensőjének.”
Sir Winston Churchill

  1. A ló asszisztált élménytanulás, mint módszertani lehetőség

A módszertani sokszínűséget ebben a cikkben két síkon szeretném bemutatni: egyrészt külső nézőpontból magát a lovas coachingot, mint módszertani opciót, másrészt azt is, hogy a lovas coachingon belül milyen irányzatokkal dolgozhatunk. 

A lovas coachingot úgy definiálhatjuk, hogy olyan személyes vezetői képességfejlesztést jelent, amely aktívan beépíti a lovak visszajelzésit a coaching folyamatba (1). Ez kifejezetten hasznos lehet olyan vezetők esetén, akik jellemzően kevés, és igencsak szűrt visszajelzést kapnak arról, hogyan érkezik meg a vezetési stílusukat a beosztottaikhoz. A módszer alapja, hogy a lovak földről történő vezetésénél is pontosan ugyanazokat a képességeket használjuk, mint az emberek vezetésénél, ezért a lovak a felszínre hozzák a vezetői működésmódot, és erről őszinte, hiteles visszajelzést adnak. (2) 

E ponton találkoznak a ló kompetenciái  – intelligenciája, jó megfigyelőképessége, testbeszéde, –  és a coach kompetenciái (lásd lentebb) az ügyfél elakadásával: a coach rákérdez azokra a helyzetekre, amelyeket az ügyfél a lóval létrehozott, így támogatva őt a gyakorlatok során szerzett felismerések feldolgozásával, és emberi kapcsolatokra átfordításával. 

Mivel a lóval kapcsolatba lépni, őt motiválni, és  a szó szoros értelmében véve vezetni intenzív élményt jelent, ezért ehhez a tapasztalati tanuláshoz egy erős érzelmi töltet is társul. Az ügyfél felőli „eredmény-oldalt” tehát úgy foglalhatom össze, hogy „a lovas coaching gyors, hatásos és maradandó felismerésekhez vezet: lóval gyorsan tanulunk és az így kapott következtetéseket nehezen felejtjük el. (1)

Felismerések leginkább két fő területen várhatók, egyrészt az önismeret szintjén, és a vezetői képességek terén. (3)

A módszer előnye, hogy olyan képesség is fejleszthető általa, amely a mindennapi életben nehezen modellezhető, pl. a jelenléttel vezetés. A természetben egy menekülő állatnak ugyanis gyorsan kell jó döntéseket hoznia, ezért a lovak különösen érzékenyek a vezetés minőségére. Ezt azáltal jelzik vissza, hogy közvetlenül a hiteles énünkhöz (True Self) kapcsolódnak, és az őszinte, kongruens segítségekre együttműködőbbek (Kathy Pike, 4).
A lovak vezetése közben a válaszreakcióikra odafigyelve könnyen beazonosíthatjuk, hogy milyen érzést kelt bennünk a hiteles működésmód, miként kerülünk összhangba a saját belső értékeinkkel. „A lovas coaching különleges hatékonyságát tehát a belső erőforrásainkhoz való közvetlen kapcsolódás adja.” (5) Ezt megÉLve könnyebben megÉRTjük, min célszerű változtatnunk.

  1. Módszertani sokszínűség a lovas coachingon belül

A lovas coaching külső jellemzőinek ismertetése után a módszeren belüli sokszínűséget szeretném bemutatni.

Első helyen a Gestaltot említem, hiszen lovakkal alapfeltétel, hogy a teljes figyelmünket rájuk összpontosítsuk, ami behúzza az ügyfelet a Gestalt értelemben vett jelenlétbe, az „itt és mostba”. Jackie Stevenson (6) ezt a jelenlétet úgy írja le, hogy „hiteles és tudatos jelenlét, amely kiegyensúlyozott, magabiztos, megnyugtató és rugalmas”. Az ügyfél megtanul a saját külső és belső érzeteire odafigyelni és ezeket értelmezni. A lóval való interakciókon keresztül kapcsolatba kerül az érzéseivel, ami segíti a belső egyensúly kialakítását. 

A másik fontos jellemző, hogy a lovakkal való gyakorlatok tapasztalati tanulást jelentenek, ami inspirációt kínál, teret ad a kísérletezésnek és a kreativitásnak, olyannyira, hogy Bernd Osterhammel ezt „élmény-játszótérként” jellemzi (7). 

A másik irányzat, amely nagyszerűen illeszkedik a ló asszisztált módszertanhoz, a Neuro-Lingvisztikus Programozás. Az NLP nagy hangsúlyt helyez a rapport kialakítására (8), amely lovakkal különösen mélyen megélhető többek között azzal a csatlakozási gyakorlattal, amelyet join-up néven Monty Roberts írt le. (9)

Az NLP eszköztárából a szubmodalitások használata, a belső érzetekre való odafigyelés fejleszti a saját működésmódunk megismerését (8), amire a lovakkal végzett gyakorlatok számos helyzetet kínálnak. Mivel a lovakkal minden gyorsan és előre nem kiszámíthatóan zajlik, nincs idő az álcázásra, a valós működésmód kerül felszínre. Képet kaphatunk arról, milyen a saját erőforrásos állapotunk, és ezt akár rögzíthetjük is.

A komfortzónán kívüli helyzetekre az NLP-ben ismert átkeretezést (8) használhatjuk, amely megkönnyíti a lovakkal végzett gyakorlatokat és sikerélményhez segíti az ügyfelet. 

AZ NLP igen hatásos eszköze a modellezés (8), amelybe a lovakat is bevonhatjuk. A lovak érzékeny válaszreakciói a vizsgált helyzetek hátterében meghúzódó korlátozó hiedelmekre is rámutatnak, amelyek később coaching beszélgetéssel felszínre hozhatók és tudatosíthatók.

Összegzésként tehát megállapítható, hogy a lovak jelenléte segíti a coachot a mögöttes témák felszínre hozatalában, az ügyfél működési mintázatainak beazonosításában, és jó alkalmat kínál az élmény alapú tapasztalati tanuláshoz.

Ugyanakkor akármelyik irányzattal is dolgozunk, a ló asszisztált munkában a coach részéről nagyobb hangsúlyt kapnak bizonyos kompetenciák (10):

  • Félelemkezelés, hiszen gyakran kerülhetnek felszínre korábbi félelmek, vagy néhányan egyszerűen csak a ló méretei miatt tartanak tőle. A kezdeti félelmek eloszlatása után később is hangsúlyt kap az ügyfél támogatása a komfort zónán kívüli működésnél.
  • Bizalom kialakítása: ezt először a coach – ügyfél síkon, majd a gyakorlatok során az ügyfél – ló között is ki kell építeni. 
  • Értő figyelem és jelenlét: a lóval való munka előfeltétele a coaching értelemben vett jelenlét és figyelem. Specialitásként jelentkezik, hogy a coach támogatásával ezt a figyelmet és jelenlétet az ügyfélnek is ki kell alakítania a lóval. Ugyanez vonatkozik az érzések megértésére, az érzelmi intelligenciára (EQ) is. 
  • Hatásos kérdezéstechnika: a közvetlenül a lovas gyakorlatok után, még a ló melletti megbeszéléskor feltett kérdésekre különösen érvényes, hogy ezek legyenek rövidek és fókuszáltak, hiszen az ügyfél figyelmét még a ló köti le. Adódhatnak azonban olyan élmények, amelyeket minél előbb, még a ló mellett célszerű tudatosítani.
  • Eredményes kommunikáció: e téren specialitásként belép a testbeszéd tudatosság hangsúlya. A lovak kitűnően szemléltetik, milyen sok információt közvetítünk testbeszéddel és menyire kevéssé vagyunk ennek tudatában. E helyzetek visszatükrözésével a coach utat nyit a tapasztalati tanulásnak.
  • Munka a spontaneitással: minden ló külön egyéniség, aki a saját módján reagál egy adott helyzetben. Ezért bár coach- és lószakmai oldalról a lótól érkező válaszok fő iránya beazonosítható, de nem jelezhető előre teljes mértékben. A coachnak el kell tudnia fogadni, hogy azzal dolgozzon, „ami van”. Ebben nagy segítség a teljes jelenlét.
  • A felismerések tudatosítása: miután a lovak felszínre hozták a Gestalt értelemben vett mintázatokat, és sikeresen modelleztük velük (NLP) a viselkedésmódokat, ezeket át kell fordítanunk az ügyfél elakadására megoldását nyújtó felismerésekbe. A coach munkája akkor eredményes, ha fokozott figyelmet fordít az emberi párhuzamok feltárására. 
  • Végül a felelősség kérdése, mégpedig nem csak az ügyfél és a coach között, hanem a lóval végzett gyakorlatok során a csapattagoknak egymásra is tekintettel kell lenniük. A coachnak a résztvevők fizikai biztonsága mellett a ló egészségére is oda kell figyelnie (pl. megfelelő bemelegítés, húzódások elkerülése, kólika felismerése, stb.) Ezért a lovas módszertannal való szakszerű munkához a coach részéről elengedhetetlenül szükséges a lószakmai tapasztalat. 

Zárásként a cikket nyitó idézetre visszatérve bízom benne, hogy sikerült bemutatnom, nem csak a ló külseje tesz jót az embernek, hanem belső tulajdonságai és kapcsolódási készsége révén nagyszerűen támogatja a coach munkáját.

Kovács Judit Erzsébet
business coach, ló-asszisztált coaching szakértő, agrármérnök

Agrármérnöki és lovas sportoktatói háttérrel 13 évet dolgozott vezetőként.
Az így szerzett tapasztalatok ébresztették rá, mennyi hasznosítható gyakorlati párhuzamot köszönhet négylábú társainak. Az összefüggések feltárását coach-képzésekkel mélyítette el. 

Idehaza a CoachAkadémián végzett 2011-ben, majd Németországban, Spanyolországban és az USA-ban tanult kifejezetten ló-asszisztált coachingot. A módszer népszerűsítése érdekében fordította le Bernd Osterhammel: Lovas Suttogó Vezetőknek című könyvét, amely 2013-ban jelent meg a Z-Press Kiadó gondozásában. Célja, hogy a lovas coaching módszertanával olyan gyakorlati élményeket nyújtson vezetőknek és teameknek, amelyekből inspiráló felismerésekhez és egyedi megoldásokhoz jutnak.

Felhasznált irodalom:

  1. Kovács Judit Erzsébet: Mi a lovas coaching?; 2012.06.24. https://pegazuscoaching.hu/
  2. Kovács Judit: Mit hoz a ló a coaching folyamatba, HRBLOG.hu; 2011 aug. 8. https://www.hrportal.hu/hrblog/icfcoachklub/lovas-coaching-___-mit-hoz-a-lo-a-coaching-folyamatba_-20110808.html#google_vignette
  3. Kovács Judit Erzsébet: Ezekben a témákban kínál a módszer megoldást: 2012.06.24. https://pegazuscoaching.hu/lovak/ 
  4. Kathy Pike: Hope – From the Heart of Horses, New York, Skyhorse Publishing, 2009.
  5. Kovács Judit Erzsébet: A kapcsolódás ereje, Coachszemle 2022.03.10.
  6. Jacke Stevenson: Experiential Learning with Horses; https://www.spirit-of-leadership.com/equine-guided-certification-program.php, letöltés ideje: 2025.06.12.
  7. Bernd Osterhammel: Lovas Suttogó Vezetőknek Ford.: Kovács Judit Erzsébet. Miskolc Z-Press Kiadó Kft. 2013
  8. Steve Andreas, Charles Faulkner: A változás te magad légy! Nyitott Könyvműhely Budapest, 2009.
  9. Monty Roberts: Az Igazi Suttogó Bastei Kiadó Kft. 2001
  10. Kovács Judit Erzsébet: A lovas coaching kalandja, előadás az ICF Coach Konferencián, 2016.05.18.

Lépj velünk kapcsolatba!