Az elmúlt két év eseményei a legtöbbünk számára megkérdőjelezhetetlenül bebizonyították, hogy mai világunkban semmi sem állandó, csak a változás. Munkahelyek, emberek, karrierutak: ami ma stabilnak tűnik, lehet, hogy holnap már csak egy emlék a múltból. Ez az új világ számunkra, coachok számára is új helyzetet teremtett. Vajon hogyan támogassuk krízisekkel teli mindennapjainkban ügyfeleinket úgy, hogy sikeresen navigálhassuk őket életüknek és szakmai pályájuknak a bizonytalanság miatt folyamatosan változó útvonalán? Hogyan érezhetik magukat komfortosan a jelenlegi itt és mostban?
Korábban hosszú éveken keresztül bevett gyakorlat volt, hogy a coaching ülések során pontosan kijelöltük az ügyfél által megvalósítandó célokat vagy legalább egy tervezett irányt, hogy a folyamat végére kézzelfogható haladást érhessen el. Manapság viszont, amikor sokkal nehezebben jelezhetjük előre a jövőt, egy konkrét víziót vagy jövőképet felvázolni véleményem szerint logikátlan és félrevezető, azt befolyásolhatja többek között a coacheek pillanatnyi kimerültsége, szorongása és félelme is. Mindannyian a tőlünk telhető legnagyobb elhivatottsággal próbálunk nekik segíteni, hogy szembenézhessenek kihívásaikkal, de ha túlságosan rámenősek vagyunk, lehet, hogy többet ártunk nekik, mint használunk. Azt tapasztaltam, hogy okkal eredményesebb a támogatás, ha arra fókuszálunk, hogy a másiknak mire van szüksége éppen most. Vajon szeretné-e konkrétan megtervezni, hogy milyen legyen a jövője vagy ezzel pontosan ellentétesen inkább hagyná az eseményeket a saját medrükben kibontakozni, előre nem tudva, hogy mit hoz a jövő? Ha értő figyelemmel közeledünk ügyfeleink felé, előbb-utóbb számunkra is nyilvánvalóvá válik, hogy kinél mi a helyes megközelítésmód.
Vajon milyen tényezők befolyásolhatják, hogy az ügyfél hogyan küzd meg a nehéz időkkel? Az egyesült királyságbeli iOpener Institute munkatársai az általuk a 2000-es évek eleje óta kidolgozott ‘A boldogság tudománya a munkahelyen’ című programjukban 5 fő faktort azonosítottak be, amelyek meghatározzák, hogy valaki hogyan birkózik meg a bizonytalan, kihívást jelentő helyzetekkel [„Leading Possibility: How to Help Your People Find Motivation During Challenging Times (Ashley, 2021)”]. Az alábbiakban ezt az öt kulcsfontosságú tényezőt foglalom össze röviden, a teljesség igénye nélkül a program ismertetése alapján. Ha ezeket sikerül a coaching folyamat során pozitív irányba befolyásolni, nagyobb a sikeres megküzdés esélye
1. A mindennapok megélése: minden, amit a munkavállalók nap mint nap csinálnak. Bátorítsd ügyfeleidet, hogy osszák meg eredményeiket a többiekkel, hogy mások is felfigyelhessenek rájuk! Ünnepeljék meg az apró győzelmeket és a haladást egyaránt, még akkor is, ha esetleg éppen mindannyian homeoffice-ból dolgoznak. Javasold a coacheeknak, hogy a munkahelyen kívül, azaz családtagjaikkal és barátaikkal is osszák meg sikereiket!
2. A hit: az ügyfél rövid távú motivációja. Ezt az befolyásolja, hogy mennyire érzi magát hozzáértőnek a munkájához, mennyire találja azt testhezállónak és mennyire érzi azt, hogy szakmai döntéseit ő maga hozza meg. A coaching folyamat során segítsd, hogy erősségeit kibontakoztathassa a munkájában, saját időbeosztását ő alakíthassa ki és kapcsolati hálói biztos hátteret nyújthassanak számára.
3. A munkahelyi kultúrához való illeszkedés: annak az érzése, hogy az ügyfél jó helyen van. Élvezi a munkáját? Ha igen, akkor bátorítsuk abban, hogy vállaljon még nagyobb kihívásokat. Ha nem, akkor miben tud változni? Hogyan tudna jobban az erősségeire építeni? Dicsérd meg, emeld fel, ha éppen valamilyen sikert ért el és hívd fel a figyelmét arra, ha valami jól sikerült.
4. Az elkötelezettség mértéke: a coachee munkaköre és munkahelye iránti hosszú távú elkötelezettsége. A legboldogabbak azok a munkavállalók, akik fel tudnak nőni potenciáljukhoz és azt érzik, hogy változást hoznak a világba. Vajon az ügyfelednél megvan-e ez az érzés? Hogyan kapcsolódik a munkája a szervezeti célokhoz? Ha nem kapcsolódik, akkor min érdemes változtatni? Mitől érzi magát jól a munkahelyén? Ha ez megvan, akkor csinálja gyakrabban azokat a feladatokat, amelyektől jól érzi magát!
5. Az önbizalom mértéke: az ügyfél hisz magában és szakmai karrierjében. Támogathatod ügyfeledet, hogy a számára legtesthezállóbb dolgok megvalósítására törekedjen. Azokéra, amelyek a legtöbb pozitív hozadékkal járnak saját maga, a csapat és a szervezet számára. Hisz az ügyfeled önmagában és képességeiben? Emlékeztesd arra, hogy mi mindent ért el eddig, a képességeire és erősségeire!
A fentiekben tehát sorra vettük, milyen tényezők befolyásolhatják az ügyfél reagálását a kihívásokkal teli eseményekre, és hogyan támogathatjuk őt ebben a coaching folyamat során. De vajon hogyan érhetünk el nála kézzelfogható fejlődést is, ha a jövő bizonytalan? Marcia Reynolds MCC, a coaching egyik úttörő képviselője, az ICF globális szervezetének egykori elnöke, a „Coachold az ügyfél személyét, ne a problémát!” című sikerkönyv [„Coach the Person, Not the Problem: A Guide to Using Reflective Inquiry (Reynolds, 2020)”] szerzője négy fő lépésben foglalja össze a coach szerepének lényegét. Ezek a saját szabad fordításomban a következők:
1. Hallgasd végig a történetét! – Légy türelmes! Engedd el az előítéleteidet és figyelj rá objektíven! Helyezd magadat az ő nézőpontjába, próbáld az ő szemével látni a világot! Arra van szüksége, hogy meghallgasd és értékesnek érezze magát a coaching folyamat kezdetétől kezdődően.
2. Jelezd vissza neki, amit hallasz és figyelj a részletekre! – Foglald össze, hogy mit mond, oszd meg vele, ha úgy érzed, hogy egy érzelmileg felfokozott pillanatot élt át, ismételd meg azokat a kifejezéseket, szófordulatokat, amelyek többször elhangzottak vagy amelyeket kihangsúlyozott!
3. Határozd meg pontosan, hogy mit akar most! – Ha elmesélte a történetét, kérdezd meg, hogy mit szeretne inkább most ahelyett, hogy éppen mi történik vele. Lehet, hogy pontosan nincsen vele tisztában, de legalább elindulhattok egy irányba. Előbb-utóbb fog valami olyat találni, amit ő maga is befolyásolhat, irányíthat.
4. Tűzzetek ki célokat a megérzéseid alapján! – Ha egy új ötlet vagy a-ha pillanat villan be, kérd meg az ügyfelet, hogy pontosan fogalmazza meg, mit tanul, mit lát éppen vagy mi a megértése? Ha új ötlete támad, kérdezd meg, mit csinálna most? Még ha időre is van szüksége, hogy átgondolja, a következő lépés kijelölése biztosíthatja a haladást.
Nem csak egy helyes coach nézőpont létezik a kihívásokkal teli időszakok átvészelésére. Tony Robbins „6 tipp nehéz időkre” című blogcikkében [„6 tips for tough times (Robbins, 2022)”] szintén azt részletezi, hogy hogyan támogathatod az ügyfelet, hogy könnyebben átvészelhesse az embert próbáló időket. Hogyan küzdhet meg hatékonyan a nehézségekkel, és mit tehetsz ezért Te coachként? Tony Robbins írása alapján kapcsolódó gondolataimat 6 pont köré csoportosítottam:
1. Segíts neki, hogy kifejezhesse érzéseit!
Vegyünk egy kanna forrásban lévő teát: vagy megfő vagy a kanna szétrobban. Az érzelmek pont ilyenek: valamilyen formában a felszínre törnek. Ha nem engeded magadat át nekik, az szorongáshoz és depresszióhoz vezet. Más, de hasonlóan rossz esetben alkoholizmus lesz a sztori vége. Engedd az ügyfélnek, hogy beszélhessen az érzéseiről! Kiírhassa őket magából! Sírjon! Rajzoljon! Hallgasson zenét! Így gondolatai kitisztulhatnak és könnyebben megtanulhatja az adott helyzetből adódó leckét.
2. Támogasd fiziológiája megváltoztatásában!
Ha boldogok vagyunk, mosolygunk. Ha szomorúak, akkor sírunk. Ha mérgesek, akkor dühöngünk. Egyértelmű, hogy az érzelmeink befolyásolják fiziológiánkat. Ugyanez fordítva is igaz: testünk hatással van az elménkre. Ha mosolygunk, boldogabbak leszünk. Ha kezünkkel V-alakot formálunk, erősebbnek érezzük magunkat. Nehéz időkben bármilyen pozitív megnyilvánulásra való ösztönzés, amely segítségével az ügyfél felfedezheti saját erejét, üdvözítő.
3. Koncentráljatok arra, amit befolyásolni tud!
Aki nehéz időszakon megy keresztül, annak mindig van választása: mire fókuszáljon? Sok minden van, amit nem vagyunk képesek befolyásolni, de ha csak ezekre összpontosítunk, az nem vezet sehová, csak frusztrációhoz és szorongáshoz. Segítsd az ügyfeledet, hogy helyettük arra koncentráljon, amit ő irányít! Vegyetek elő egy papírlapot és kezdjen meg rajta két oszlopot! Az egyikbe írjon össze mindent, amit nem tud befolyásolni, a másikba mindent, amit igen. Az első oszlopból húzzon ki mindent és fókuszáljon a másodikra! Támogasd őt abban, hogy megláthassa a problémák helyett a lehetőségeket!
4. Változtassatok nézőpontot!
Ha sikerül az ügyfél nézőpontját megváltoztatnod, akkor más színben láthatja a vele megtörténő eseményeket. Nehéz időkben magunk választjuk meg, hogy az éppen adott helyzetet valami végeként vagy egy új kezdetként élhetjük meg. A coachee dönti el, hogy áldásként vagy átokként tekint rá. Ha hálás mindazért, amin keresztülmegy, akkor könnyebben látja meg a dolgokban a pozitívumot.
5. Legyen az ügyfél öngondoskodása a prioritás!
Nehéz időkben könnyebb kiégni. Lehet, hogy kliensed elveszítette a munkáját, és folyamatosan önéletrajzokat küldözget, de nem kap rájuk visszajelzést. Az is előfordulhat, hogy a társával történt ez meg, így több családi felelősség nyomja a vállát. De az is könnyen lehet, hogy személy szerint vele nem történt semmi rossz, mégis átveszi a társadalmat jellemző általános rossz hangulatot. Milyen tevékenységeket javasolhatsz neki, hogy visszataláljon önmagához? A mindfulness vagy meditációs gyakorlatok kitisztíthatják gondolatait és stabilizálhatják hangulatát. A mozgás megszabadít a stressztől és segítségével energiát nyerhet. Ha kedvenc zenéjére táncol, arra az időre elfelejtheti a rossz dolgokat és megerősödhet.
6. Keressétek meg a támogatókat!
Az ügyfél kapcsolathálója szintén egyfajta öngondoskodás. Akikkel körülveszi magát, azoknak nagy hatásuk van a hangulatára és gondolkodására. A barátaira, akik a nehéz időkben is mellette állnak, bármikor számíthat. Ők akkor is segítik majd, ha vége lesz az embert próbáló időszaknak.
A coaching felbecsülhetetlen értékű eszköz lehet a kihívásokkal teli napokban. Írásomban bemutattam, hogy milyen tényezők befolyásolják, hogy az ügyfél hogyan birkózik meg a nehéz időkkel. Végignéztük, hogy mit tehet a coach, hogy egy krízisek jellemezte időszakban is fejlődést tudjon elérni kliensénél. Külföldi szakirodalmak alapján konkrét gyakorlati példákat hoztam arra, hogy hogyan támogathatja ilyenkor a coaching folyamat építő jellegű előrehaladását. Egy őszinte kívülálló véleménye mindenképpen segít az ügyfélnek, hogy helyén kezelje önmagát. Segíthet célokat kitűzni és támogathatja az előrehaladását, bármi is történjen. Az első eredményeket látva egyre többet akartok majd együtt elérni. A coachee a nehéz időszakból megerősödve kerülhet ki és boldogabb életet élhet, mint korábban bármikor.
Források:
1. Ashley, Stacey: Leading Possibility: How to Help Your People Find Motivation During Challenging Times: https://ashleycoaching.com.au/how-to-help-your-people-find-motivation-during-challenging-times/ (letöltés időpontja: 2022. március 19)
2. Gino, Francesca and Cable, Dan: Coaching Your Team Through Uncertain Times: https://hbr.org/2020/04/coaching-your-team-through-uncertain-times (letöltés időpontja: 2022. március 19)
2. iOpener Institute: Science of Happiness at Work (módszertan): https://www.iopenerinstitute.com/ (letöltés időpontja: 2022. március 19)
3. Reynolds, Marcia: 4 Practices To Coach People in Difficult Times: https://seapointcenter.com/practices-to-coach-people-in-difficult-times/ (letöltés időpontja: 2022. március 19)
4. Reynolds, Marcia: How to Learn What Someone Needs: 4 Practices to Improve Coaching in Difficult Times: https://ideas.bkconnection.com/how-to-learn-what-someone-needs-4-practices-to-improve-coaching-in-difficult-times (letöltés időpontja: 2022. március 19)
5. Robbins, Tony: 6 tips for tough times: https://www.tonyrobbins.com/mind-meaning/tough-times/ (letöltés időpontja: 2022. március 19)