A mai felgyorsult, kiszámíthatatlan világban könnyen elsodorhatnak a hullámok és szem elől téveszthetjük céljainkat. A változásokkal való szembenézés, az egyensúlyunk megtartása és a céljaink tudotosítása azonban kulcsfontosságú a mindennapok során. A Világítótorony rajzalapú coaching eszköz a rajz erejével támogatja a beszélgetőpartnert az optimális irány megtalálásában és a kihívásokkal való megküzdésben.
Mire képes egy toll és egy papír?
A vizualizációnak egyre jelentősebb szerepe van az élet szinte minden területén. A coaching by drawing™ módszer szerint a rajzzal támogatott coaching segítségével hatékonyabban indíthatunk el mélyrehatóbb változást a coaching-jellegű beszélgetések során. Mindehhez nem szükséges rajztudás, csak egy toll és egy papír.
A rajzalapú coachingban, coachingszemléletű beszélgetésben a coachee-val közösen hozzuk
létre, bontjuk ki és értelmezzük a rajzot, együtt kísérletezünk. E folyamat során eljuthatunk
felismerésekhez, belátásokhoz, felfedezhetünk összefüggéseket. A kreatív légkörben
olyan megoldások is születhetnek, amelyeket rajzok nélkül jóval nehezebben, vagy egyáltalán nem fogalmaztunk volna meg.
A rajzalapú coaching során különösen erős jelenléttel tud kapcsolódni a coach a coachee-hoz és viszont. A rajz közös létrehozása, továbbfejlesztése kivételes együttműködést alakíthat ki. A párbeszéd mellett a rajzos coaching eszközök többsége rendkívül eredményesen alkalmazható egyéni felhasználásban, önfejlesztés során is.
A Világítótorony
A Világítótorony eszköz kiválóan támogathatja a beszélgetőpartnert akkor, mikor nehéz kihívással áll szemben, támogatást kér az előtte álló változás végiggondolásában, elveszettnek érzi magát a célja eléréséhez vezető úton, vagy egy változással kapcsolatos helyzetet elakadásként él meg. Az eszköz segít értékelni és tisztábban látni az adott helyzetet és környezetet, meghatározni a célokat, és megtervezni a hozzájuk vezető utat. A Világítótorony eszköz használható egyaránt egyéni, team, life és business coaching helyzetekben is.
A világítótorony a tengeri tájékozódás, a navigáció fontos eszköze. A partok közelében épített világítótornyok tetejéről erős fényjelzést adnak, hogy jelezzék az irányt a hajósoknak éjszaka, vagy rossz látási viszonyok közepette.
A rajz során a világítótorony nem más, mint a kivilágított cél, ami jelzi a kikötőt, ahová el szeretnénk jutni. A hajó, a jármű, amellyel haladunk, a tenger pedig a környezetünk.
- ábra
Hogyan használjuk?
Invitáljuk meg partnerünket a „Világítótorony” eszköz használatára a benne rejlő lehetőségek összefoglalásával! Kitérhetünk arra is, hogyan lehet ez most hasznos a számára, milyen eredményt hozhat. Elsőként rajzoljuk fel a világítótornyot, és kezdjünk a jellemzői átbeszélésével. Bátorítsuk partnerünket, hogy a kérdésekre adott válaszait összegezze a világítótorony mellett!
- Milyen célt szimbolizál itt most a világítótorony?
- Hol van ez a világítótorony, hová akarsz eljutni?
- Mennyire szeretnél eljutni oda?
- Miért szeretnél eljutni oda?
- Mi vár ott rád?
- Milyen messze van?
- Hol tartasz most a teljes utat tekintve?
- Mennyire erős a világítótorony fénye?
- Mennyire bízol a fényében?
- Ki gondozza benne a fényt?
- Mennyire egyszerű vagy nehéz eljutni oda?
Ezután rajzoljuk fel a hajót, és folytassuk a jellemzői átbeszélésével. Bátorítsuk partnerünket, hogy a kérdésekre adott válaszait összegezze a hajó rajzához kapcsolva!
- Milyen hajó ez?
- Hogyan neveznéd el a hajódat?
- Milyen állapotban van a hajód?
- Ki ennek a hajónak a tulajdonosa?
- Ki a kapitány ezen a hajón?
- Mi a véleményed arról, hogy ő a kapitány?
- Mi a te szereped a hajón?
- Milyen személyzet van a hajón?
- Kiről gondolod, hogy jó, hogy itt van veled a hajón?
- Kinek nem örülsz annyira, hogy itt van a hajón?
- Kinek kellene itt lennie még?
- Mi az utadon a következő navigációs pont?
- Ki segít navigálni?
- Hogyan tudod tartani az irányt?
- Jelenleg milyen ütemben halad ez a hajó?
- Mi segíti a hajó haladását?
- Mi gátolhatja a hajó haladását?
- Mitől tudna gyorsabban haladni a hajó?
Végül rajzoljunk fel néhány hullámot, és folytassuk a tenger állapotának átbeszélésével. Bátorítsuk partnerünket, hogy a kérdésekre adott válaszait összegezze a tenger rajzához kapcsolva!
- Hol vagy most, milyen tengeren?
- Mit látsz magad körül, ha körbenézel?
- Mi jellemzi a helyzetedet, pozíciódat?
- Merről fúj a szél? Mit jelent ez az utadra nézve?
- Mennyire tudsz egyenesen haladni a világítótorony felé?
- Van-e valamilyen áramlat, ami eltéríthet?
- Milyen lehetőségeket rejt ez a tenger?
- Milyen zátonyokat, akadályokat látsz már most?
- Milyen zátonyok, még nem látható akadályok lehetnek még az úton?
- Mennyire hullámzik ez a tenger?
- Van-e olyan hullám, amelyet meg tudsz lovagolni?
- Milyen időjárásra számítasz a világítótorony felé vezető úton?
2. ábra
Annak érdekében, hogy minél teljesebb legyen a coaching beszélgetés, használhatjuk az alábbi összegző kérdéseket:
- Milyen érzések vannak most benned az utazással kapcsolatban?
- Hogyan neveznéd ezt az utazást?
- Milyen hajósnak tartod magad?
- Milyen tanulságot tudnál most behozni egy korábbi, hasonló utazásból?
- Ebben a pillanatban mit tartasz a legfontosabbnak ebben az utazásban?
- Ha most egyetlen dolgot megváltoztathatnál, ami jelentős hatással bírna az utazás sikerére, mi lenne az?
- Mit gondolsz, milyen hatással lehet a jövődre ez a végiggondolt utazás?
- Kinek mutatnád meg elsőként ezt a rajzot?
- Mit tennél most legszívesebben?
- Ki, mi és hogyan tud ebben támogatni?
- Mekkora elkötelezettséget érzel most magadban az utazás megvalósítására?
- Hogyan tud ez a beszélgetés még segíteni neked itt és most?
- Mikor sikeres ez az utazás?
- Mire számítasz, milyen lesz a hajó kikötése?
- Mi vár rád a kikötőben?
- Mi történik a kikötés után, ha megérkezel a világítótoronyhoz?
- Mi történik a kikötés után a hajóval és a személyzettel?
- Mi változik meg a sikeres utazás után?
“Érzem, tudom, hogy jó lesz ott nekem”
Nóra elvált fiatal nő, aki szeretné a karrierjét tovább építeni, ezért beiratkozott az egyetemre posztgraduális pszichológus képzésre. Most az első félév közepén tart. Sokféle érzés és gondolat kavarog benne a tanulmányaival kapcsolatban, erre a témára szeretne ránézni a beszélgetésen.
Rajzolás közben megosztja, hogy mindig is pszichológus szeretett volna lenni. A világítótorony számára egy vonzó, világító szív. Egyedül evez egy SUP-on. A tengerről azt mondja, hogy a hullámok nem is annyira külső tényezők, hanem leginkább saját, kétkedéssel teli gondolatai azzal kapcsolatban, hogy tudja-e teljesíteni ezt a három évet. Még nem látja pontosan, mi lesz, miután lediplomázott, „de érzem, tudom, hogy jó lesz ott nekem” – mondja.
3. ábra
“A határidő a legfenyegetőbb hullám”
Gábor festőművész, aki hat művésztársával együtt közös kiállítást szervez egy kisváros művelődési házában. A város vezetése Gábor elmondása szerint nem támogatja a kiállítást, mert a gyűjteményből egyes festményeket túl provokatívnak tart, ráadásul a kiállítás tervezett helyszíne közvetlenül egy egyházi gimnázium szomszédságában van.
A világítótorony itt a kiállítás megnyitó eseménye. Gábor egy kör alakú gumicsónakot rajzol, amelyben heten ülnek: Gábor és hat társa. A csapat Gábor szerint rendkívül lelkesen evez, ugyanakkor mindenki a saját ütemében és sokszor nem egy irányba, ezért a csónak körbe-körbe halad. Gábort nevezték ki kormányosnak az evezős csónakban, ő azonban nem tartja magát elég fegyelmezettnek az ütem diktálásához.
Nagy a tét, hogy időben odaérnek-e a csónakkal a kikötőbe, elkészül-e a projekt a beharangozott időpontra. A határidő a legfenyegetőbb hullám. Gábor saját bevallása szerint emiatt nem alszik túl jól mostanában. Arra számít, hogy a kikötő már csendes lesz, a megnyitó után sokkal nyugodtabb időszak jöhet.
4. ábra
A rajz nem vész el
A coachee által létrehozott tartalom a vizualitás teremtő erejével módszeresen támogathatja őt a beszélgetés után is. Dolgozhat a rajz továbbgondolásán, használhatja inspirációforrásként, ellenőrzőlistaként, sorvezetőként, segítségével felidézheti az erősségeit, eddigi eredményeit, növelheti az önbizalmát, támogathatja a céljai megvalósításában, erősítheti döntéseiben, személyes fejlődésében azáltal, hogy bizonyos időközönként rá-rápillant, kézbe veszi, szemlélődik felette, módosítja vagy kiegészíti.
Az eszköz forrása: Járdán Tamás, Pataki Anna – Coaching by drawing™ Hogyan indíts el változást egy rajzzal (2021) Hvg Könyvek, Budapest