Bakai Zsóka:  Motiváció – felismerés – döntés – cselekvés

Változásgenerátor voltam életemben többször is. 

Magánéleti válsághelyzeteimben kétszer is én mondtam: elég, kiszállok. Akkor csak azt tudtam, hogy így “nem”, de a “hogyan igen”, az nem volt meg. Fejest ugrottam a bizonytalanba.

Közel az ötödik x-hez pedig nem csak munkahelyváltás, hanem teljesen új foglalkozás, szakma felé vettem az irányt. Médiafelületeket-értékesítőből a segítői szakmák világába indultam, a salesesből coach lettem. Akkor már évek óta kereső üzemmódban éltem a mindennapokat, ma már tudom a kifejezést is: a belső felmondás állapotában, a kiégés előszobájában toporogtam, valami mást akartam csinálni. Kerestem, kutattam, hogy merre van az utam, mi az életfeladatom. 

Aztán végül – ennek éppen tíz éve – kilökődtem a komfortzónámból. Azóta pedig csudijó dolgok történtek velem a kényelmes komfortzónán kívül! (Ezt a mondatot egyik kedves ügyfelemtől kölcsönöztem.)

Időbe telt, mire meg tudtam fogalmazni coach-identitásomat, speciális tudásomat: értékesítési szemlélettel és motivációs módszertannal segítem a hozzám fordulókat. Elsősorban vállalkozókkal, cégvezetőkkel dolgozom.

Kedvenc eszközöm a Motivációs Térkép

Motiváció az, amikor legyőzöd a belső ellenállást, inspiráció pedig az, amikor nincs ellenállás. Ösztönzés, lelkesítés, késztetés, buzdítás, biztatás, mozgatórugó, nyomógomb, energizáló faktor – mindegyik kifejezés a cselekvés hajtóerejére, a miértre utal. 

A térkép a hogyan: megmutatja az utat, választási lehetőségeket kínál a célba éréshez, alternatív elérési útvonalak közül tudsz választani. 

A motivációs térképezés a MIÉRT és a HOGYAN kombinációja. Három szinten készül: egyéni, csapat és szervezeti motivációs szinten készülnek a profilok.

A motivált, lelkes, a megfogalmazott cél irányába vivő cselekvés komplex itiner az egyén számára az elakadás és útkeresés fázisában. A végeredmény még számokban is látható. A céges coaching folyamatokban ez az egyik igen erős meggyőző faktor a vezetők számára. Ezzel azt is elárultam, hogy nem csak magánéleti kérdések megválaszolására hasznos a saját motivációs profil ismerete, hanem a cégvezetők is profitálnak a motivációs profil elemzéséből. 

Gondolatébresztőként összegyűjtöttem néhány szempontot, mikor érdemes a motivációs profil elemzése.

A cégvezetőnek azért hasznos a – sajátján túlmenően – a munkatársak egyéni riportjának ismerete, mert kiderül számára, hogy:

  • hogyan bánjon az embereivel, egyenként;
  • hogyan kommunikáljon velük a preferenciáik mentén;
  • mi az, ami az egyént motiválja, energizálja – a pénzen túl,
  • mi az, ami elszívja az energiáját a munkában;
  • ki az, aki már a kiégés előszobájában van;
  • ki az, aki fejlődni szeretne; és
  • kinek lenne hasznos munkakört váltani.

A csapat motivációs térképének elemzése pedig segít megtalálni a közös pontokat a kollégák között.

  • Rávilágít a kollegák közötti feszültségek valódi okaira – megértést, felismerést ad, támogatja az elfogadást.
  • Közös nyelvezet elsajátítását teszi lehetővé a vezető és kollégák, továbbá a kollégák egymás közötti kommunikációjában.
  • Javítja az egymás és a cég iránti elköteleződést.
  • Fejleszti a csapat hatékonyságát.
  • Költséghatékony változáskezelési eszköz, mely a szervezeti kultúra aktuális állapotát is feltérképezi.

Nézzük, mi is a lényege, hogyan használandó!

A Motivációs Térkép egyszerűen alkalmazható eszköz. Konkrétumokat ad az ügyfél számára, számokban láttatja motiváltsága mértékét, megmutatja motivátorait, azok intenzitását és kielégítettségi szintjét. Felfoghatjuk úgy is, mint önmagunkról alkotott kép alapján készített lista, afféle leltár, mely a személyiségtípusok helyett kizárólag a motivációra koncentrál. Nevesíti a mozgatórugóinkat, azok jelenlegi szintjét, és ajánl egy tervet is ennek növelésére. Segít abban, hogy mélyebben megismerjük ösztönző jellemzőinket, és megoldásokat is kínál teljesítményünk növelésére.

Az érzelmi energiák mérése által segít áthidalni személyes- és karrierfejlesztési kérdéseket, támogatja a vezetőket és csapatokat, hogy jobban teljesítsenek, valamint stratégiai szinten is lehetővé teszi a szervezeti változások sebességének megsokszorozását.

Én így használom

Számomra a motivációs térkép elkészítése és az elemző coaching beszélgetés a coaching munka megkezdése. Nálam ez a diagnosztikai eszköz.
A legjobb kiindulás a coaching folyamat elkezdéséhez, az ügyfél aktuális helyzetének feltáráshoz, elsősorban a munkahelyi elakadások miértjének megértéséhez. 

Alapelvem: segítőként az EMBERt mindig komplexitásában támogatom, hiszem, hogy minden mindennel összefügg. 

Ezért tartom remek kiindulási eszköznek a motivációs faktorok felmérését, nemcsak és nem kizárólag a munkavégzés tekintetében. A személyes motivátorok ismerete hasznos a mindennapi életünkben. Jjó, ha tudjuk, mi az, amitől lelkesen, jókedvűen tesszük a dolgunkat, és tisztában vagyunk azzal is, miért nincs kedvünk dolgozni, utáljuk például a rutin feladatokat.

Használata egyszerű – online teszt kitöltését követően az elkészített személyes riport coaching-elemzése adja az esszenciáját. 

Időigénye: a teszt elkészítése az első fázis, mintegy húsz percet vesz igénybe, a riport elemzésére én általában egy 90 perces coaching alkalmat javaslok. A coaching ülés zárásaként az ügyféllel közösen elkészítjük a “hogyan tovább” cselekvési tervet, melynek megvalósítására, a coaching-folyamatra szerződünk. Majd a folyamat végén kerül sor a térkép ismételt elkészítésére, a visszamérésre, vagyis összehasonlítjuk a kezdő és végpontokat, a számok megmutatják a változást. így kerek a folyamat: diagnózis – az út, a folyamat – eredmény. 

A motivációs profilozás alkalmazható önmagában is, ilyenkor az ügyfél az elemzés végén azt mondja, köszönöm, megkaptam a megerősítést, a felismerést, tudom az utam, megyek tovább egyedül. 

A konkrétum, a pozitív változás: a felismerés, megértés. 

Az alábbi néhány – ügyfél által megfogalmazott mondat – jól mutatja, milyen rádöbbenések születnek egy-egy elemző beszélgetés során. 

“AHA, értem már, miért szeretek továbbra is otthon dolgozni, és nehezemre esik visszamenni az irodába!”

“Végre megértettem, hogy miért szeretem vizualizálni a jövőt, látni a cégemet a válság utáni időszakban! A mikromenedzselés nem az én terepem, a napi rutin feladatok elvégzésére ki kell neveljek cégvezetőt.”

“Amikor életre kelnek a motivátoraim: végre nem érzem magam hülyének   amiatt, hogy nem „élvezem ki a sikert”, hanem értem, hogy ez vagyok én, én így működöm.”

Íme a három csoportba sorolt kilenc motivátor megnevezése:

Ábra forrás: James Sale & Bevis Moynan: A motiváció feltérképezése a coachingban (Z-Press Kiadó, 2019.)

A csoportosítás szempontja a változáshoz való viszonyulás és a döntési sebesség, avagy ha idősíkban gondolkodunk, akkor a múlt, jelen és a jövő fókuszáltság.

Az egyes motivátorok felismeréséhez az alábbi kulcsszavak, jellemzők segítenek. 

Kapcsolat fókuszú motivátor csoport közös drivere az emberközpontúság. 

Megőrző: erős a biztonság iránti vágya, kiszámíthatóságot, stabilitást igényel a munkahelyén, fontos számára a cég megbízhatósága, jó híre. Rendkívül jó munkaerő tud lenni, lehet rá számítani. Cégvezetőként ő maga lehet a gátja a cége fejlődésének.

Barát: alapigénye a valahova tartozás, a munkahelyi csapat számára az a közeg, ahol ki tud teljesedni. Az otthoni munkavégzés számára kínlódás, szenvedés.  A vezető számára kiváló információforrás lehet.

Sztár:  lételeme az elismerés, a dicséret. Fontos, hogy a többiek előtt kapjon pozitív visszajelzést, ami elégedettséget, és a munkateljesítménye fokozását adja számára. 

Eredményre koncentráló motivátorokkal rendelkezők közös jellemzője, hogy a fókuszban a munka- és eredményorientáltság van.

Irányító: emberek, erőforrások feletti rendelkezést igényel, szükséges számára, hogy irányítsa az embereket, befolyása legyen a cég életére. Vezetőként a mikromenedzselés nem az ő világa.

Építkező: anyagias, elsősorban a pénz motiválja, átlagon feletti életszínvonalat akar, státusz fogyasztó, salesesek kiválasztásánál ez kell legyen a TOP1 motivátor, 

Szakértőt a tudás és a mesterré válás vágya hajtja. Újabb és újabb tanfolyamokra, képzésekre való beiratással kiválóan lehet ösztönözni, jutalmazni. Vezetőként fontos számára a szakmai tudás mellé a menedzsment ismeretek elsajátítása.

Fejlődésfókuszú, jövőre koncentráló motivátorok tulajdonosainak közös jellemzője az önkiteljesedés vágya:

Alkotó: innováció iránti vágy hajtja, új ötletek, kreatív kiteljesedés lehetőségét ajánljuk fel számára. Nehéz a jelen feladatra koncentráltatni. 

Szabad szellem: lételeme az autonómia, a szabad döntéshozatalt igényel, független munkavégzésre alkalmas, szereti a HO-t

Felfedező: jelentőségteljes munkát akar végezni, tudni szeretné, mi értelme, mi az értéke annak, amit csinál, hogyan tud nyomot hagyni a világban a munkája által. Kiváló küldetéstudattal rendelkezik, addig marad a cégnél, amíg a cég és az ő személyes küldetése passzol.

Egy példa

Cégvezető, tulajdonos saját motivációs profil-elemzése után a kollégák egyéni profilozása is megtörtént, majd elkészítettem az öt fős csapat térképét, melynek feldolgozását követően hat hónapos munkatársi fejlesztési programot valósítottunk meg.
Eredmény: a mini csapat magja, három fő megerősödött, két kolléga önként felállt, belátta, máshol lenne a helye.

Összefoglaló

A Motivációs Térkép felfogható úgy is, mint egy „energia-pillanatkép”, hiszen a  motiváció nem más, mint energia. 
A motivációnk pedig az üzemanyaga a teljesítményünknek. Tehát, ha tudjuk, mi motivál minket, és hogyan jutalmazzuk, töltsük fel motivátorainkat, képesek leszünk megemelni energiaszintünket és produktivitásunkat. 
Ezáltal pedig javitjuk teljesítményünket, aminek következtében általában is sokkal elégedettebben tudunk élni.

Lépj velünk kapcsolatba!