A nyerő kombináció: lazaság, gondolatébresztés, remek előadók

Interjú Déri Gabriellával, a Vírus Pszicho Est szervezőjével

Negyedik évadjánál tart Budapesten a Vírus Pszicho Est című előadássorozat, amely mára már igen népszerű és nagy érdeklődésre számot tartó eseménnyé nőtte ki magát. Az előadássorozat keretében elsősorban a személyes fejlődést segítő szakmák elismert képviselői osztják meg tapasztalataikat a gyakran több száz fős hallgatósággal. Szeptemberben Dobos Elvira is a rendezvény előadója volt, így ismerkedtünk meg a két lelkes és elhivatott szervezővel, Déri Gabriellával és Buzogány Annával. A rendezvénysorozat kezdeteiről, sikeréről, és a jövőbeni tervekről Déri Gabriellát kérdeztük.

 

Interjú Déri Gabriellával, a Vírus Pszicho Est szervezőjével

Negyedik évadjánál tart Budapesten a Vírus Pszicho Est című előadássorozat, amely mára már igen népszerű és nagy érdeklődésre számot tartó eseménnyé nőtte ki magát. Az előadássorozat keretében elsősorban a személyes fejlődést segítő szakmák elismert képviselői osztják meg tapasztalataikat a gyakran több száz fős hallgatósággal. Szeptemberben Dobos Elvira is a rendezvény előadója volt, így ismerkedtünk meg a két lelkes és elhivatott szervezővel, Déri Gabriellával és Buzogány Annával. A rendezvénysorozat kezdeteiről, sikeréről, és a jövőbeni tervekről Déri Gabriellát kérdeztük.

 

Magyar Coachszemle: Mára már negyedik évadjánál tart, és töretlen népszerűségnek örvend a Vírus Pszicho Est, és a Vírus Pszicho Klub. Mondanátok néhány szót arról, hogy mit is takarnak ezek a rendezvények?

Déri Gabriella: A Vírus Pszicho Est egy nagyobb projekt, a Vírus Klub egyik rendezvénye. A klub mottója: „a gondolat fertőz”. Olyan rendezvénysorozatok összeségét fogja össze, melyeknek közös célja a gondolatébresztés, az ismeretterjesztés, mégpedig szórazokoztató, emészthető formában, az „y-generációs” közönség igényeit is kielégítve. Maga a klub két éve alakult meg, ekkor még nem voltak specifikus estek, csupán ismeretterjesztő előadások, vegyes, sokszor provokatív témákat érnintve. Ahogy az érdeklődés nőtt, a klub is elkezdte kinőni magát egy olyan rendezvénysorozattá, mely jelenleg heti rendszerességgel, és immár témakörönként illetve műfajtól függően, specializáltan vonzza a hallgatókat. A klasszikus „Vírus Est” téma-kínálata a tudománytól a divat világáig terjed, a „Vírus Pszicho Est” specifikusan a pszichológia területéhez, illetve az interdiszciplináris területekhez kötődik; ezeken az esteken fontos szempont a pszichoedukáció. Illetve létezik egy beszélgető estünk, a „Vírus Aktuális”, melynek meghívott vendégeit valamilyen aktualitással kapcsolatban kérdezzük.

MC: Milyen témákról hallhatnak az érdeklődők, és kiket céloztok meg az előadásokkal?

DG: A témákról már tettem említést. De konkrétabban a Vírus Pszicho Esten például a szívtranszplantáltak pszichés nehézségeitől kezdve az álmok neuropszichológiai hátterén át a személyes márkaépítésig minden elképzelhető. Vagyis minden, ami a pszichológiához szorosan kötődik. A Vírus Esteken a Mars kutatótól a világhírű karmesterig szintén rengeteg féle téma képviselőjével találkozhat a közönség. A Vírus Aktuális legközelebbi – e heti – alkalmát a mostanában sajnos igen sok helyen kialakult háborús helyzet ihlette – Al Ghaoui Hesna külpolitikai újságíró lesz a vendégünk, akitől megtudhatjuk, többek között azt is, hogy az objektív tudósítás lehetséges-e.

A rendezvényeinkkel fiatalokat célzunk, elsősorban olyanokat, akik nyitottak, kiváncsiak és érdeklődnek a tudomány, illetve a mindennapok gondolatébresztő témái iránt. Illetve olyanokat – és ez az igazi kihívás: akik egyébként nem biztos, hogy elmennének ismeretterjesztő előadásokra, vagy nem biztos, hogy egyébként bújják a tudományos lapokat a legfrissebb információkért lelkesedve. Nekik szól a könyedebb forma, az előadások sokszor szórakoztató stílusa, időnként „show” jellege, illetve a helyszín – hogy megmutassuk: megfelelően tálalva a tudomány hihetetlenül izgalmas eredményeket tud felmutatni, illetve hogy gondolkodásra sarkalljuk őket olyan témákban, amikhez maguktól feltétlenül találnának el.

MC: Kik az előadói a Vírus Pszicho Estnek, és hogyan választjátok ki őket?

DG: A Vírus Pszicho Est előadói elsősorban pszichológusok, pszichiáterek, a szakma jeles képviselői, illetve sokszor olyan szakemberek, akik bár nem a szakmában dolgoznak, mégis szorosan kapcsolódó szakterületek reprezentátorai. Én magam is pszichológus vagyok, így jól ismerem a tudomány hazai képviselőit, illetve Buzogány Anna szervező társammal folyamatos kutatómunkát végzünk, hogy megtaláljuk a számunkra ismeretlen, de megismerésre érdemes előadókat, illetve témákat. Ez nem csupán a Vírus Pszicho Estre igaz. Olyan előadókkal is sokszor dolgozunk, akik nem profik, de hihetetlen erős témájuk van, például Phd hallgatókkal. Velük az előadásokat együttműködésben készítjük: mind a prezentáció, mind a nyilvános beszéd összeállításában segédkezünk, hogy a végeredmény valóban profi legyen, illetve, hogy tartalmazza a „Vírus formulát.”

MC: Hogyan indult a rendezvénysorozat, mi volt az inspirációtok?

DG: A Vírus Klub együtt indult a Kolor Bárral, illetve megszületésének ötletével. Vagyis a klub ötlete a Kolor Bár tulajdonosáé volt, életrehívója pedig Poleczky Adrienn, aki azóta már nem dolgozik a projekten. Mi akkor kerültünk a képbe, amikor már tudni lehetett, hogy a Kolor bár hamarosan kinyit, és hogy van igény a rendezvényre, illetve ezzel együtt rendezvényszervezőkre. A körülmények kicsit bonyolultak és hosszadalmasak, de a lényeg annyi, hogy a klubon belül ezután váltak az estek specifikussá, ekkor vált külön a Vírus Pszicho Est a Vírus Esttől. Az előbbi szervezését én, az utóbbiét végül Panni nyerte meg – ez mára már sokszor összefolyik. Nekem pszichológusként egy év kórházban végzett munka után hihetetlenül erős küldetéstudatom volt – és ez tart a mai napig is – a pszichológiai kultúra hazai művelése. Rossz volt megtapasztalni, hogy az emberek nagy része milyen tudatlan, és emiatt elzárkózó egy olyan tudománnyal szemben, ami rengeteget tud segíteni adott esetben. 

MC: A rendezvények helyszíne egy kedvelt budapesti étterem és szórakozóhely, a Kolor Bár. Velük milyen az együttműködés?

DG: Ahogy az eddigiekből is látható, nagyon szoros. Mondhatjuk úgy is, hogy a Vírus Klub a Kolor saját rendezvénye, a Kolor Projekt része (ez egy még hatalmasabb rendezvényeket összefogó projekt, ebbe már beletartoznak a zenei programok, a bulik, a Kinema, vagyis a Kolor mozi is például). Ez valójában azt jelenti, hogy fedezi az estek költségeit: a terembérlés díjától kezdve a technikáig és a techinkusokig. Mi pedig alkalmazásban állunk, mint rendezvényszervezők, és egyéb szervezői feladatokat is ellátunk, de alapvetően a Vírus Estek szervezése teszi ki a munkaidőnk legnagyobb részét, illetve a folyamatos tervezés.

MC: Rendszerint több százan jelentkeznek egy-egy előadásra, előfordul, hogy nem is fér be mindenki az előadóterembe. Hogy látjátok, miben rejlik a rendezvénysorozat vonzereje?

DG: Újra meg újra meg tudunk lepődni az érdeklődés mértékén. Ez azt bizonyítja nekünk, hogy működőképes a koncepciónk: a helyszín varázsa, lazasága, központi elhelyezkedése, és a könnyed formában zajló ismeretterjesztés, gondolatébresztés, mint kulturális program, illetve a remek előadók mind-mind részei a nyerő kombinációnak.

MC: Említetted, hogy nagyon elhivatott vagy a szakmát illetően. Van-e valamilyen személyes célotok, elhivatottságotok a rendezvénysorozattal kapcsolatban? Úgy értem, azért ezek a gondolatok valóban nagyon sok embert – főleg fiatalokat – megmozgatnak, aminek akár komoly hatása is lehet.

DG: Nagyon szeretnénk, ha minél tovább tartana az estek sikere, illetve, ha kinőné magát a rendezvény. Szponzorációval külső helyszíneken is jelen tudunk lenni, például a héten induló Design hét részeként külső helyszínen, egy kiállításhoz („Bőrödön viseled. Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai”) kötődően is szervezünk egy speciális, a kiállítás témájához kötődő estet. Szeretnénk profibbakká válni, fejlődni, technikailag is: honlapot indítani, melyhez blogot szeretnénk kötni, illetve tervbe van egy negyedik típusú est útnak indítása is, de ez még kidolgozás alatt áll. A legtöbb tervünk kulcsa a pénz, emiatt a legfontosabb feladatunk a szponzorok felkutatása lenne. A másik kulcsa: az idő. Az nagyon kevés marad a mindennapi dolgok mellett.

MC: Hogy látjátok, meddig tarthat a rendezvénysorozat vonzereje, és mennyi új témára van kapacitásotok? Van-e elképzelésetek arról, hogy hány évad lesz még?

DG: Talán már meg is válaszoltam ezt a kérdés. Minél hosszabb távra tervezünk, de tudjuk, ehhez nekünk is folyamatosan fejlődnünk kell. Nincsenek konkrét tervek az évadok számára vonatkozóan: amíg hetente legalább százan látogatnak el az estjeinkre, addig biztosan folytatjuk.

MC: Köszönjük szépen a válaszokat, és további sok sikert kívánok Nektek ehhez a nagyszerű projekthez!

Lépj velünk kapcsolatba!