Ha vállalkozó vagy, valószínűleg sokat töprengsz azon, hogyan teheted még hatékonyabbá a céged, hogyan lehet még eredményesebb a marketinged, és hogyan szerezhetnél még több ügyfelet. Ma már a munkafolyamatok játékosítása számos vállalkozásnak segít a hatékonyság növelésében és a motiváció fenntartásában, a módszer pedig a toborzásban is egyre nagyobb hangsúlyt kap. Pusztai Ádám volt a Morning Coaching október végi előadója.
Gamification, azaz magyarul játékosítás egy egyre népszerűbb módszer, amellyel játékokban fellelhető elemeket ültetünk át nem-játékos környezetbe. Célja, hogy a felhasználók/ügyfelek viselkedését pozitívan befolyásolja, hogy gyakrabban térjenek vissza, aktívabban vegyenek részt benne, de akár tanulási folyamatok is támogathatóak vele. Ha sikerül játékosítani a szolgáltatásunkat vagy a termékünket, pozitívabb kép alakulhat ki rólunk.
Mégis, miért fontos a játék?
A hétköznapokban szinte észrevétlenül vonnak be minket egyes játékfolyamatok. A törzsutas vagy törzsvásárló kedvezmények esetében azon igyekszünk, hogy minél magasabb státuszt érjünk el, mert így egyre több kedvezményt nyerhetünk. A pontgyűjtő akciókban is figyelemmel kísérjük, hogy mi az, amit az összegyűjtött pontjainkkal kaphatunk, hiszen a beváltással kiváltságos helyzetbe kerülhetünk, és megszerezhetjük az átlagos vásárló által el nem érhető árukat is. Miközben időt és energiát fordítunk erre, észre sem vesszük, mennyire bevonódunk a folyamatba. Pontokat, virtuális plecsniket szerzünk, szinteket érünk el, és nem látjuk, hogy ezekkel a jutalmazásokkal a szolgáltató csupán a játékos énünkre próbál hatni. És ez azért fontos, mert játékos elemekkel könnyebben lehet motiválni, főleg ha jutalmazási céllal használjuk, és bevetjük a közösségi élmény eszköztárát is.
Személyre szabott motiváció
Pusztai Ádám, tréner azt mondja, hogy az egész gamification hátterében a motiváció áll. A játékosítás segít megértenünk az emberek motivációit, így könnyebben fenn tudjuk tartani azt. A téma egyik legmeghatározóbb kutatója, Richard Bartle négy különböző játékos típust különített el, amelyek a munka világában is megfigyelhetőek. Az első az úgynevezett felfedező, aki azért játszik, hogy feltérképezze az egész játékot, megszerezze az összes tudást, amelyet aztán szívesen tovább is ad. A második a teljesítő, akit leginkább az motivál, hogy ő álljon a ranglisták élén, megszerezze a legjobb tárgyakat, egyszóval hatékony legyen. A harmadik a közösségi, aki a szociális interakcióért játszik. Végül pedig a gyilkos, akinek noha pejoratív a neve, mégis nagyon fontos szerepet tölt be. Az ilyen játékosokat többnyire nem érdekli semmi, csak hogy másokat legyőzzön. Emellett azonban játékstílusukkal például rávilágíthatnak az adott folyamat gyenge pontjaira. Ha egy munkáltató veszi a fáradtságot, és feltárja, hogy alkalmazottaira mely típus jellemzőbb, akkor sokkal hatékonyabban tudja őket személyre szabottan motiválni.
Így csinálják a nagyok
A gamification eszköztárát arra használhatjuk, hogy növeljük az ügyfelek hűségét és a dolgozók elhivatottságát, hogy bizonyos cselekvéssel eltöltött időt könnyen elillanónak érezzék. Ezt a hatást olyan elemek beiktatásával tudjuk elérni, amelyek fenntartják a figyelmet. A játékosítás felhasználására az egyik legjobb példa az eBay működése, melynél a fix áras termékek mellett rengeteg feltöltött árura lehet licitálni. A vásárlás szempontjából nézve itt egy játékhelyzetet láthatunk, hiszen a licitálók versengenek azért, hogy a legkisebb áron jussanak hozzá valamihez, és végül legyőzzék a többi licitálót, azaz az ellenfeleket. Ráadásul az eBay gamification stratégiája az eladókat is jutalmazza. Az oldalon kereskedők mindkét fél számára hasznos feedbackeket kapnak. A rendszer a visszajelzések alapján ötös skálán, csillagokkal értékeli az eladókat. Ez a rendszer motiválja őket abban, hogy minőségi termékeket és színvonalas szolgáltatást nyújtsanak vásárlóiknak, illetve hogy előrébb kerüljenek az eladók rangsorában. Pusztai Ádám a Duolingo példáját hozta elő az előadásában. Ez a tanulási módszer a nyelvtanulást emeli szórakoztató szintre. Tanulás közben pontokat szerezhetünk a jó válaszok után, versenyt futhatunk az idővel és eredményeink után magasabb szintekre léphetünk. Duolingo azzal ösztönöz a pályán maradásra, hogy számon tartja, hány napot töltünk nyelvtanulással kihagyás nélkül. Életek révén maradhatunk meg a leckékben, helytelen válasz esetén életet vesztünk. De ez sem akkora baj, ha mind elfogy, akkor újrakezdhetjük, és újra megpróbálhatjuk.
De én hogyan játékosítsak?
Pusztai Ádám ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy bár ez egy nagyon jó módszer, a gamification eszköztárához csak akkor nyúljunk, ha konkrét célunk van vele. Ne azért akarjunk játékosítani, mert ez most trendi, hanem gondoljuk végig, milyen előnyt és hozzáadott értéket várunk el a gamificationtől. Használjuk arra a játékosítást, hogy plusz értéket adunk a felhasználónak, amitől különlegesnek érezheti magát. Pusztai Ádám például olyan egyetemi kurzust tart, amelynek a számonkéréseire nick-névvel tudnak regisztrálni a hallgatók. Ha plusz feladatokat teljesítenek, egyedi jutalmazásban részesülnek, amit vizsgákon használhatnak fel. Ettől a kis játékosságtól a diákok máris különlegesnek érzik a folyamatot, és egészen egyedi élményben részesülnek. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a játékosítás alapvető célja, hogy plusz motivációt adjon. Ezért olyan rendszert kell kiépítenünk, ami egyszerű és felhasználóbarát. Egy összetett és bonyolult folyamat akár fordítva is elsülhet, és könnyen el is ijesztheti a felhasználóinkat. A gamification eszköztárát a felhasználói élmény fokozására alkalmazzuk, ne kizárólag egyetlen forrásaként tekintsünk rá. Játékosítási elemeket vezethetünk be a honlapunk, facebook oldalunkon, coach üléseinken is. Ha pedig nincs ötletünk, hogyan tegyük mindezt, csatlakozzunk Pusztai Ádám Gamification csoportjához, https://www.facebook.com/groups/gamificationHUN/ ahol inspirálódhatunk, vagy olvashatunk jó cikkeket a játékosítás témakörét feldolgozó blog oldalukon is. http://kollektiva.eu/category/gamification/