Pályaorientáció, pályaválasztás
2015/1.
Tartalomjegyzék
A MAGYAR COACHSZEMLE KÜLDETÉSE — 5
FŐSZERKESZTŐI BEVEZETŐ — Dobos Elvira: Pályaorientáció, pályaválasztás — 6
HÁTTÉR
Dr. Bernschütz Mária: Pályaválasztás és pályaorientáció — 7
Lerf Andrea: Figyelem, figyelem! A kapuk nyitódnak — 12
Ma már nem pályára, hanem átmenetekre és módosítások sorozatára kell felkészülni – Interjú Dr. Váry Annamáriával — 18
Sándor Jenő: 3+1 szempont a coach-képzés kiválasztásához — 24
VÉLEMÉNY
Soha nem álltunk még ennyire közel ahhoz, hogy boldogok lehessünk – Interjú Kulcsár Zitával — 29
Bölcskei Mónika: Esetmegosztás egy sikeres pályamódosításról — 42
Gyöngyösi Nelli: Karrierorientációs dilemmák — 45
KUTATÁS
Rádlerné Iványosi-Szabó Márta — Dr. Király Zsolt: Több tudás, bátrabb segítségkérés — 49
Népszerű hazai coach-képzések — körkérdés — 57
TÖRTÉNET
Tíz év a Coachok Házában, húsz év a coaching útján – Interjú Bán Zsuzsannával — 72
SIKERTÖRTÉNET
Most talán a legfontosabb átalakítás előtt állunk – Interjú Dr. Bókay Antallal — 76
AJÁNLÓ
Sámson Dorottya: VigyázzÁllás! – könyvajánló — 80
SZERZŐINK — 84
A MAGYAR COACHSZEMLE SZERKESZTŐSÉGE — 86
Főszerkesztői bevezető
Idei első lapszámunk témájának egy mindannyiunkat érintő területet, a Pályaorientáció és pályaválasztás témakörét választottuk. Úgy gondolom, hogy ez nagyon fontos kérdés, hiszen a jól, vagy éppen rosszul megválasztott iskola, szakma, hivatás akár egész életünkre meghatározó befolyással lehet. Így aztán egyáltalán nem könnyű, amikor gyermekként, fiatalként, pályakezdőként, vagy éppen szülőként döntési helyzetbe kerülünk. A választás persze nem feltétlenül szól egy életre, sőt. Manapság már egyre kevésbé jellemző, hogy valaki a munkában töltött éveit egyazon pályán tölti.
Ezzel együtt a képző intézmények is új kihívásokkal néznek szembe. Ahogy Sikertörténet rovatunk interjúalanya, Dr. Bókay Antal a felsőoktatással kapcsolatban megfogalmazza, a képzéseknek inkább a folyamatos változás, alkalmazkodás képességét kell kialakítaniuk a hallgatókban, nem csupán a tudás-tartalmak átadása a feladat. És valóban, néhány év alatt, amíg például egy egyetemi képzés hallgatói vagyunk, annyit változik a világ, és annyit változunk mi magunk is, hogy előfordulhat, hogy egy egészen más helyzetben találjuk magunkat a végzettség megszerzésekor, mint azt a kezdetekkor elképzeltük. Vagy az áhított pozíció, amelynek elnyeréséért évekig küzdöttünk, mégsem nyújtja azt az elégedettség-érzést, amit reméltünk tőle, amikor még távolinak tűnt. Vagy már belefáradtunk a mindennapi rutinba, és valami egészen mást szeretnénk csinálni. Vagy még valami többet is szeretnénk kihozni önmagunkból.
Úgy gondolom, kevesebben vannak azok, akik nem találkoznak ilyen helyzetekkel életük egyik vagy másik szakaszában. Vagy mindegyikben. Ezért aztán újra és újra aktuálissá válhat számunkra a kérdés, hogy vajon jó helyen vagyunk-e, szükség van-e kisebb módosításra, vagy éppen teljes váltásra, érdemes lenne-e még valami újat tanulnunk? Vajon képesek vagyunk-e arra, hogy megtaláljuk az új perspektívát, amelybe helyezve nem vész kárba az addig megszerzett tudás, az elsajátított kompetenciák, a tapasztalat?
Jelen lapszámunkkal — szakértő szerzőink segítségével — abban igyekszünk támogatást nyújtani, hogy ezekre a kérdésekre minél jobb válaszokat találjon a kedves Olvasó. 2015-ben új megjelenést kapnak a Magyar Coachszemle szakmai számai, amelyet Olvasóink visszajelzései alapján alakítottunk ki. Bízunk benne, hogy a megújult külsőbe csomagolt változatlanul színvonalas szakmai tartalmak idén is hasznos olvasmányt jelentenek majd az érdeklődők számára.