Kiss Viki – Vadregényes ösvényből négysávos autópálya? – A kezdő coach első lépései

Új szakmát tanulni és abban elindulni minden esetben rezilienciát, alázatot és energia-ráfordítást igényel. Amikor jó pár szakmával a hátam mögött a coachképzés mellett döntöttem, tele voltam tudásvággyal és persze kérdésekkel. A saját bőrömön éreztem Szókratész örökbecsű szavait: „Az igazi bölcsesség, tudni azt, hogy nem tudunk semmit.” Abban a pillanatban fogalmam sem volt, merre induljak, a megszerzett tudásból hogy lesz vállalkozás.

A kezdeti kristálytiszta irányra és útra köd telepedett, nem láttam tovább az orromnál. Ahogy haladtam a képzést lezáró vizsga felé, ahogy a folyamatos mentoring épített, úgy szállt fel ez a köd, és indultam el a COACHING, mint hivatás irányába.

Ennek az útnak voltak nagyon éles sarokkövei. Ezeket a mérföldköveket, az elengedhetetlen lépéseket szeretném összefoglalni és egyben segítséget is nyújtani írásommal a szakmában most induló, kezdő coachoknak.

Ahogy a közismert mondás tartja: az egymillió coach országa vagyunk. A marketingzaj soha nem látott méreteket ölt, így kardinális, hogy végig gondolj néhány kérdést, mielőtt saját vállalkozásba kezdenél. 

Hogyan indulj el?

Akár mostanában végzett coach vagy akár még tanulod a szakmát, vagy végzett coachként karrierépítésben gondolkodszaz első és legfontosabb lépés, hogy elköteleződj.

Elköteleződj magad és a coach szakma mellett. Abból a bizonyos egymillió főből sokan vannak, akik csak „kicsit coachok”. Vagyis megvan a végzettségük, de ilyen-olyan okból kifolyólag nem dolgoznak a szakmában, vagy pusztán hobbi szinten coacholnak. Ez is egy lehetőség, de ha te ennél tovább lépnél, akkor fontos, hogy meghatározd, mi a célod.

Már a képzés alatt egészen biztos voltam abban, hogy én ezt a szakmát a hivatásomnak érzem. Nem csak laza időtöltésnek, kikapcsolódásnak, önfejlődésnek szánom, hanem egyértelmű bevételi forrásnak, vagyis határozott célom volt a saját brand felépítése.

Induláskor érdemes az alábbi kérdéseket körbejárnod, végig gondolnod:

  • Mit ad Neked a coach szakma, mi vonz benne?
  • Mi az a bevétel, ami számodra elfogadható?
  • Milyen erőforrásokkal rendelkezel most (mind anyagi, mind időkeret, mind pedig emberi erőforrás oldalról, vagyis, kik azok, akikre támaszkodhatsz az utadon?)
  • Hol szeretnél tartani egy év vagy öt év múlva?
  • Hol és adott esetben kivel szeretnél dolgozni, együttműködni?

Ha ezekre a kérdésekre tudod a választ (akár fel is írhatod magadnak és időnként vissza-visszatérhetsz ezekre a pontra), akkor jöhet talán az egyik legnehezebb rész, a saját coach-hangod megtalálása, azonosítása, megnevezése.

Ki vagyok én?  – a coach-identitás megtalálása

Ha akkreditált képzésben vettél részt, akkor tisztában vagy az ICF vagy EMCC minősítésekkel és azok feltételeivel. Viszont ettől még nem leszel egyedi, nem fogsz a saját hangodon szólni. Szuper egy ACC minősítés, de nem ettől leszel üzletileg sikeres.

Az identitás szó önazonosságot, öntudatot jelent. A latin identitas középkori eredetű szó és az idem (ugyanaz) kettőzött (idenidem) alakjából képezték. Erik H. Erikson használta először fejlődés lélektani szempontból, utalva az egyén személyiségén a pubertás korban történő kialakulására.  (Erikson, E. H., 2002)

A „teljes én” élménye egy társadalmi, szocializációs folyamat eredményeként, környezeti hatások, egyéni tapasztalatok, tanulási folyamatok hatására alakul ki vagy alakul át életünk során.

Az egyén nemi, nemzeti, vallási identitása mellett jelentős szerepet kap a szakmai identitás is, vagyis önmagunk coach-ként való definiálása.  Ugyanúgy ahogy személyiségfejlődésünk során, amíg ezt nem találtuk meg, nincs konzisztens én-képünk, bizonytalanságot élhetünk át, melynek feloldásában nagyban segít a mentoring és a szupervízió, valamint a szakmai tapasztalat és gyakorlat.

Az alap coach kompetenciák ismerete, elsajátítása mellett elengedhetetlen az önreflexiós és önazonosság. A coach a személyiségével dolgozik. Azt is mondhatnám: a személyiséged a munkaeszközöd.  Szükséges, hogy tudd, ki vagy, honnan jöttél és merre tartasz. Ismerned kell a saját működésedet, hogy elkerülhesd az érzelmi túlterhelődést, hogy meg tudd tartani a partnerséget, ne vállj megmentővé, ne vonódj be játszmákba.

A magasszintű szakmaisághoz elengedhetetlen az objektivitás.

Ahhoz, hogy meg tudd határozni a saját coach identitásodat, előny, ha ismered a különféle coaching irányzatokat, de a legfontosabb, hogy ismerd önmagad. Ez ugyanis elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy ráérezz, melyik irányzat az, amivel komfortos vagy, ami flow-t ad, ami extra energiabefektetés nélkül is a sajátod.Azzal, hogy megismered, működés közben látod, tapasztalod, kipróbálod a különböző stílusokat, közelebb kerülsz önmagad megismeréséhez. A sajátélmény szerepe hangsúlyos része a folyamatnak, teret enged az önreflexiónak. Segítségével ráláthatsz még megdolgozatlan elakadásaidra, amiket szupervízióban átbeszélve megerősítheted személyiségedet.

Van, aki otthonosan mozog a provokatív stílusban, más szinte szenvedne, ha ezt használná saját coaching ülései során. Vagy ott a gestalt, ami sokaknak összetettsége miatt ijesztő lehet kezdetben, de ha egyszer ráérzel, automatikussá válik a használata. Egyre elterjedtebb a sétáló coaching irányzat is, aminek nagy előnye azon kívül, hogy költséghatékony, a környezeti tényezőket (természet közelsége) is kihasználhatod a biztonságos légkör megteremtéséhez.

Nekem óriási segítséged jelentett, hogy hallottam a tanáraimat, mentoraimat coacholni, találkoztam különböző stílusokkal, interneten néztem és hallgattam hazai és külföldi coachok előadásait. A hallottakat aztán a gyakorlatba is beépítettem, kipróbáltam és szépen lassan kirajzolódott a saját, jelenlegi stílusom.A személyiség folyamatosan változik, meghatározzák az egyes életszakaszok, a különböző kihívások, életfeladatok. A kíváncsiságom ismereteim bővítésére sarkall, így amit most a saját hangomként definiálok is változhat az újabb ismeretekkel, önmagam megismerésével, tapasztalással. Bátran alakítsd Te is, bővítsd a tudásod, alkamazz új gyakorlatokat és tedd félre, amire épp nincs szükséged.

Érdemes bizonyos időközönként megállnod, ránézned, az erősségeidre, gyengeségeidre, hogy mik azok az erőforrásaid, amiket könnyen és magabiztosan tudsz használni, milyen területeket érdemes fejlesztened.

Kulcsfontosságú a saját coach- és önfejlesztés szerepe. Az lakadásokat, félelmeidet, érdemes szakemberrel közösen feloldani.   Ha már az elinduláskor észreveszed magadon a halogatás jeleit, ha vannak olyan gondolataid, amik vissza-vissza térnek, amikre keresed a válaszokat, ha sosem érzed magad „elég jónak”, ha megjelenik egy kritikus szülői hang a fejedben, amit sehogy sem tudsz elcsitítani, az annak a jele, hogy van a háttérben valami, aminek feloldásában érdemes szakmai segítséget kérned.  Ismereteid bővítéséhez, fejlesztéséhez instant megoldást jelenthet egy-egy tematikus workshop is, például marketing, social media megjelenés témában. Ezek azonban nem adnak hosszútávú megoldást, csak abban az esetben, ha az elakadásaid már nincsenek jelen.

Mire figyelj üzleti szempontból?

A tevékenységet végezheted egyéni vállalkozóként vagy saját cégedben (Bt. vagy Kft.). Nagy ritkán alkalmazottként, de ez egy egészen más terület így ennek kifejtésétől én most eltekintek. Az egyéni vállalkozás az egyik legrugalmasabb forma, hosszú távon is az egyik legkönnyebben fenntartható, de mint mindennek, ennek is megvannak a maga előírásai, feltételei, aminek betartása elengedhetetlen.

Szükséged lesz:

  • egyéni vállalkozói engedélyre
  • egy bankszámlára
  • könyvelőre
  • számlázó programra

Érdemes kalkulálni ennek költségeivel is, és ami emellett még a legfontosabb: Válj vállalkozóvá, keresd a lehetőségeidet és a motivációdat, így minden adott lesz a sikerhez!

Hogy coacholjak? Online vagy iroda?

Eljutottál oda, hogy megvan a saját hangod, meg tudod nevezni a coach-identitásodat, megvan az üzleti háttér és forma a vállalkozásodhoz, jön az újabb sarkalatos kérdés: hol coach-olj?

Online? Kávézó? Iroda?

A rómaiak utakat adtak nekünk, a covid pedig az online meetinget. Ma, 2024-ben teljesen természetes és elfogadott, ha online coacholsz. A személyes üléseknek megvan a maga varázsa és előnye is – én személy szerint is ezt a formát preferálom – de az elinduláshoz az online tér szuper opció, és jelentősen csökkenti a költségeidet.

Mi a helyzet a közösségi terekkel? Egy csendes park vagy a sétáló coaching tökéletes választás lehet. Minden más forgalmasabb helyszín, mint például a kávézó feltételekkel tud működni, hiszen az egyik legfontosabb tényező a biztonságos légkör sérülhet. Ugyanakkor elképzelhető, hogy a nulladik alkalomhoz még pont ez a forgalmas, emberekkel teli környezet jelenik meg kérés formájában a potenciális ügyfeled részéről. (férfi coachok esetében szokott felmerülni ilyen igény a női óvatosság miatt).

Egyértelműen a csendes, nyugodt iroda a legalkalmasabb egy coaching ülésre. Minden adott az aktív jelenléthez és az értő figyelem megteremtéséhez. Azt javaslom, kezdőként nézz körbe, kutakodj kicsit az interneten, hogy hol vannak a közeledben közösségi irodák, amiket akár már egyetlen órára is bérelni tudsz. Marketing szempontból is előnyös, erősíti a bizalmat, a fix, állandó helyszín elősegíti a partnerséget.

Ezeket a lépcsőfokokat én is mind bejártam: coacholtam online, sok irodát felhívtam és megnéztem, kipróbáltam, míg megtaláltam a számomra legjobb megoldást.

Marketing alapok

Most, hogy megvan a saját hangod és a hely is, ahol gyakorolhatsz, a következő lépés, hogy meg is mutasd magad, hogy láthatóvá válj, mint coach szakember.

Mi lehet ehhez a legalkalmasabb a digitális világban, mint a közösségi média. De azok közül is melyik? Milyen platformon? És hogyan? Ezek a kérdések zakatoltak bennem a kezdeti időszakban.

Az énmárka építést, a marketinget nem fogod tudni megkerülni. Két lehetséges út van előtted: teljesen kiszervezed a marketinged (szőröstül-bőröstül, tartalomgyártástól-mindenestül), amikor nem csak a stratégiát bízod szakemberre, hanem a tényleges posztok megírását is), ami költség- és időigényes (a marketinges tartalomgyártó nem coach, rengeteg adatot, képet, vizuális tartalmat fog kérni tőled) vagy megtanulod az alapokat. Legalább a vázát, hogy mikor, mit is hogyan posztolj, hogyan tudsz hatékonyan jelen lenni a különböző platformokon.

Ma már ebben is tudsz segítséged kérni, vagy marketingestől tanulod a finomságokat, a működő trükköket és praktikákat, vagy coach-marketingessel együttműködve szabod magadra és színezed ki a marketing vázlatodat, így nem lesz idegen a megjelenésed a közösségi platformokon. Az önazonosság számottevő tényezője a hatékony marketingnek. A sablonok ezért nem működnek igazán, mert nincs benne az egyéniséged.

Ehhez pedig szükséges egy marketing szempontból erős, jól hangzó brand név. Érdemes erre időt szánnod, hosszú távon kifizetődik a befektetett idő egy jól eltalált név, ami önazonos, figyelemfelkeltő, vagy a célcsoportodat szólítja meg már fél siker. Marketing-szempontból egy név akkor lesz igazán erős és emlékezetes, ha rövid, egyedi és rád jellemző. A legjobb, ha sikerült találnod egy szót, kifejezést, fogalmat, ami a leginkább jellemző rád, az egyedi stílusodra, a célcsoportod problémájára, amire megoldást kínálsz. Bátran használd a nyelvet és alkoss új szavakat vagy szóösszetételeket.

A buyer persona, vagyis a célközönség, és azon belül is a legszűkebb kör, – akikből potenciális vásárlóid lesznek – meghatározása a második lépés: kikhez szólsz, kik azok, akikkel szívesen dolgozol, akiknek a problémáit, elakadásait a legjobban ismered, és akiknek Te, mint coach megoldás lehetsz. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy más coachee-k nem kereshetnek meg, de ha marketingben gondolkodunk, akkor a célcsoport szűkítése növeli a hatékonyságodat és a kommunikációdat is leegyszerűsíti a közösségi platformokon.

Ne feledd a marketing mondást: aki mindenkihez szól, senkihez sem szól.

Van még egy nagy kérdés: milyen platformon legyél jelen? Ez az a pont, aminek a meghatározásában segítséget nyújt a célcsoportod pontos ismerete, hogy milyen generációhoz szólsz, ők melyik platformot használják előszeretettel és szívesen. Ez meg is adja a formát is (írott tartalom, videós tartalom, rövidebb képes posztok), amiben célszerű kommunikálnod velük.

Mentoring és szupervízió

Kezdetben a sok kérdést, a lehetőségek tárházát, az önálló vállalkozást káosznak érzékelheted A kép, amivel az iskolát elkezdted darabokra hullott. Inkább kérdéseid vannak, mintsem válaszaid. És ez így is van jól. Éppen ezért arra ösztönöznélek, hogy vidd el mentoringba, szupervízióba ezeket a kérdéseidet, dilemmáidat. Sokat jelent a szakmai háttér és visszacsatolás, érdemes erőforrást fektetni ebbe is. Felgyorsítja a tanulási folyamatot, növeli a magabiztosságodat, önbizalmadat, ezáltal folyamatosan csökken a kérdéshalmaz a fejedben.

Segítségével feltárhatsz olyan elakadásokat is, amik gátolnák (vagy éppen gátolják) a munkádat, a coach szakmai karriered építését (például a pénzhez kapcsolódó korlátozó hiedelmeid).

Én magam is hálás vagyok mentoraimnak. A legnagyobb áttöréseket, megvilágosodásokat és egyben fejlődéseket ezekkel az alkalmakkal, objektív és szakmai visszacsatolásaik által értem el.

Mennyi az annyi?

Annyit érsz, amennyit kérsz – tartja a mondás. Kezdőként azonban megint csak villog a nagy piros kérdőjel, hogy de mennyit is kérhetek én el kezdőként az ügyféltől? Bátran beszélgess tapasztalt kollégákkal, kutakodj a neten, építsd fel a saját árazásodat. A kezdő árad később nehezen tudod megváltoztatni.

A kérdőjel mellett gyakran egy nagy piros felkiáltójel is villogni kezd: meg tudod határozni a szolgáltatásod értékét? Képes vagy számszerűsíteni az értékedet? Ha nehezedre esik, milyen érzések vannak benned ezzel kapcsolatban? Ha bizonytalan vagy, vidd el a dilemmát mentoringba, itt a saját önfejlesztési út hangsúlyos szerepet kap.

Vagy tégy úgy, ahogy én is tettem anno, és keress egy hatékony sale-es vagy marketinges workshopot, programot, hogy megtaláld a válaszaidat.

Ha egy coach-nak hosszú időn keresztül pro bono működni, miközben rentábilis vállalkozást szeretne kiépíteni, akkor érdemes ránézned saját működésedre. Pro bono dolgozni hasznos, sőt kiemelkedő marketing értéke lehet, ha jól használod, de hosszú távon inkább kontraproduktív.  

Álomból valóság

Meghatároztad a coach identitásodat, elnevezted a brandedet, kidolgoztad a buyer personadat, jelen vagy a releváns közösségi platformokon, megtaláltad a megfelelő csatornát a célközönségeddel való kommunikációra, rendszeresen dolgozol önmagad megismerésén és szakmai fejlődéseden – nem maradt más hátra, hogy megállj egy pillanatra. Nézd meg hol tartasz most, honnan indultál és hova jutottál el.

Mi volt az a cél, amit meghatároztál magadnak, ahhoz képest hol tartasz az adott pillanatban. Ha még nincs elég közel, mit tehetsz annak érdekében, hogy közelebb juss? Mik azok a pontok, amiket máshogy csinálnál, amiket inkább kiszerveznél vagy ahol szakmai támogatást igényelsz?

Induláskor egyetlen célom volt: fél éven belül minimum két fizetőképes coachee-m legyen. Ezt a célt elértem és túlszárnyaltam egy saját újlipótvárosi irodával.

Tudatosan tervezve és előre haladva, a kérdések ködfátyolát akár segítséggel is fokozatosan eloszlatva viszonylag rövid időn belül lehetséges kiépíteni egy rentábilis klientúrát, hogy az a hivatás, ami mellett elköteleződtél, ne pusztán hobbi legyen, hanem valódi, profitot termelő vállalkozás is.

Nekem sikerült. Téged mi tart vissza?

Szakirodalom:

Erikson, E. H.: Gyermekkor és társadalom. Budapest, Osiris, 2002
Berne, E.:  Emberi játszmák. Budapest, Gondolat, 1984
ICF coaching kompetenciák – ICF Hungary ICF Hungary (coachingfederation.hu)
Vágyi Petra: sémáink fogságában. Budapest, Kulcslyuk, 2021
Chandler, S. és Litvin, R.:  A sikeres coach. Budapest, Cor Leonis, 2013
Kaweh, B.: Coaching Kézikönyv. Budapest, Bioenergetic Kft, 2005
Klausz Melinda: a közösségi média nagykönyve – Hogyan vidd sikerre a céged és önmagad. Budapest, Antheneum, 2016

Kiss Viki

{„remix_data”:[],”remix_entry_point”:”challenges”,”source_tags”:[„local”],”origin”:”unknown”,”total_draw_time”:0,”total_draw_actions”:0,”layers_used”:0,”brushes_used”:0,”photos_added”:0,”total_editor_actions”:{},”tools_used”:{„transform”:1},”is_sticker”:false,”edited_since_last_sticker_save”:true,”containsFTESticker”:false}

Mindhacker gondolkodásom meghatározta a közel 20 éves szakmai múltamat, amiben hol nyelvészként, hol kommunikációs szakértőként, hol énmárkaépítőként voltam jelen.  Nyelvészként közel áll hozzám az írott és az élő nyelv, a kommunikáció. Szakterületem az emberi érzések és játszmák, valamint a generációs különbségek. Küldetésem az interperszonális kapcsolatok fejlesztése, erősítése és továbbadása az asszertív kommunikáció segítségével.  Jelenleg a DBCS Dorozsmai Business & Coaching Solutions Iroda társalapítójaként képviselem a coaching szemléletmódot.

Lépj velünk kapcsolatba!