Magyar Coachszemle

Vajon mennyire ismered a vevőidet?

Napjainkban a termékek és szolgáltatások piacát az egyre kiélezettebb verseny, a helyettesítő termékek és szolgáltatások kavalkádja jellemezi. Mindezek hatására egyre nehezebbé válik mind a kis- és középvállalkozások, mind pedig a nagy multinacionális cégek számára, hogy a már meglévő vevőkörüket megtartsák, és hogy új vevőket nyerjenek meg maguknak.

A következő pár gondolatban a kis és középvállalkozásokra koncentrálva arra világítok rá, hogy mit is célszerű ilyen helyzetben tenni a hazai kkv-knak a minél hatékonyabb és eredményesebb üzleti működés érdekében. Milyen módszert alkalmazhatnak annak érdekében, hogy nagyobb eséllyel meg tudják tartani a már megnyert vásárlóközönségüket?

Napjainkban a termékek és szolgáltatások piacát az egyre kiélezettebb verseny, a helyettesítő termékek és szolgáltatások kavalkádja jellemezi. Mindezek hatására egyre nehezebbé válik mind a kis- és középvállalkozások, mind pedig a nagy multinacionális cégek számára, hogy a már meglévő vevőkörüket megtartsák, és hogy új vevőket nyerjenek meg maguknak.

A következő pár gondolatban a kis és középvállalkozásokra koncentrálva arra világítok rá, hogy mit is célszerű ilyen helyzetben tenni a hazai kkv-knak a minél hatékonyabb és eredményesebb üzleti működés érdekében. Milyen módszert alkalmazhatnak annak érdekében, hogy nagyobb eséllyel meg tudják tartani a már megnyert vásárlóközönségüket?

Ez a „titokzatos módszer”, ami ilyen sok hasznos információhoz segítheti hozzá a kkv-kat nem más, mint a piac kutatása, felmérések készítése. Tapasztalataim szerint azonban elenyésző azon kkv-k aránya, amelyek élnek a kutatások adta lehetőségekkel, amelyek csinálnak is bármilyen kutatást saját célra, vagy piackutató céget bíznak meg ezzel a feladattal. Annak hátterében, hogy a kkv-k nem csinálnak saját maguk kutatásokat a legtöbb esetben hiányos ismeretek állnak. Egyrészt előfordulhat az, hogy egyáltalán nem is tudják, hogy milyen sok hasznos információra világíthat rá egy felmérés. Továbbá az is lehet, hogy nincs a birtokukban a megfelelő információ arra vonatkozóan, hogy hogyan induljanak el a kutatások világában, hogyan válasszák ki a felmerülő kérdésük megválaszolását leginkább segítő kutatási módszert. Az pedig, hogy csak alig alkalmaznak kutatásaikhoz szakértő piackutató céget a kkv-k szűkösebb anyagi erőforrásának tudható be.

Ahhoz, hogy egy felmérést, egy kutatást egy kkv is el tudjon készíteni, egyrészt érdeklődnie kell a kutatási módszerek iránt, másrészről ismernie is kell az egyes módszereket, az azok közötti lényegesebb különbségeket és azok alkalmazási területét is annak érdekében, hogy a lehető legmegbízhatóbb adatokhoz jusson a kutatás során.

De milyen esetekben is célszerű a kkv-knak kutatást végezniük vagy végeztetniük? Minden olyan esetben, amikor a cég működésének életében olyan jellegű kérdés merül fel, amely jelentősen kihathat a cég életére, jövőjére, bevételeire vagy akár kiadásaira. Olyan esetekben, amikor a kkv:

  • új terméket vagy szolgáltatást szeretne bevezetni és tesztelni szeretné annak fogadtatását a célcsoportján belül

  • kíváncsi arra, hogy a fogyasztói mit gondolnak már meglévő termékeiről/szolgáltatásairól

  • szeretné megtudni, hogy valójában kik is a vásárlói, hány évesek, mi jellemző rájuk szociodemográfiai szempontból

  • szeretne informálódni azokról a trendekről, tényezőkről, amelyek hatással vannak vevői életére, vásárlási szokására

  • szeretné felmérni, hogy milyen vélemény alakult ki a vásárlók fejében a cégről, versenytársakról vagy a forgalmazott márkáiról

  • szeretné felmérni a cég erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, veszélyeit, az iparági környezetet, amiben a vállalat tevékenykedik, vagy szeretne egy külső környezeti elemzést csinálni

A felmerülő kérdések köre nagyon széles lehet, az előbbiekben csak egy-egy lényegesebbnek tűnő gondolatot emeltem ki.

Összességében tehát megállapíthatjuk, hogy a felmérések, kutatások hasznosak lehetnek a kkv-k számára, és sok „meggondolatlan” marketingdöntéstől óvhatják meg a vállalatokat. Véleményem szerint nem lehetetlen és reménytelen dolog, hogy a jövőben a mainál több kkv csináljon saját maga részére kutatást, mint marketing döntést elősegítő vizsgálatot. Ehhez viszont meg kell őket tanítani arra, hogy hogyan kell „kutatni” és meg kell velük ismertetni az egyes módszereket, hiszen fontos, hogy tisztában legyenek azok helyes használatával. Mindezek mellett, ami még nagyon fontos, meg kell őket arról is győzni, hogy a marketing és a kutatások a céljukat szolgálják.

A TE céged szokott bármilyen kutatást felmérést csinálni a fontosabb marketing döntések előtt? Te mennyire ismered a vevőidet? Az ezen a linken elérhető, mindössze 2 perces kérdőívvel arra keresem a választ, hogy mennyire nyitottak a magyar kkv-k a piackutatásra, és mennyire gyakran alkalmazzák ezt a fontos marketing tevékenységet a működésük során. Ha van 2 perced, hatalmas segítség számomra, ha kitöltöd és megosztod a kérdőívem. Bízom benne, hogyha eddig is csináltál kutatásokat, a jövőben is továbbra is fogsz, ha eddig még nem kutattál, akkor felkeltettem benned az érdeklődést.

Nagy Zsolt

A Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Karán szereztem marketing mester közgazdász diplomámat. Munkáim során megismerkedtem a mélyinterjús, szemkamerás és fókuszcsoportos kutatásokkal, a kérdőívszerkesztéssel és a kutatások feldolgozásával, továbbá a próbavásárlásokkal is. Mindezek mellett önálló online mélyinterjúkat, online fókuszcsoportos kutatásokat, narratív és netnográfiai kutatásokat is készítettem. Jelenlegi főállásomban pénzügyi területen dolgozom. Szakmai eredményeim közül a 2006-os L’Oréal Brandstorm 14. nemzetközi marketing csapatverseny országos döntőjében elért különdíjas helyezést, és a 2009-es Országos Piackutatási Diákversenyen csapatmunkában elért 4. és egyben különdíjas helyezést emelném ki. Blogom itt érhető el.

Lépj velünk kapcsolatba!