Az egymástól való tanulásnak, az együttgondolkodásnak nemcsak verbális technikái vannak. A vezetői kihívások, a vezetési helyzetek feldolgozása során alkalmazható rajzolással, vizualizálással támogatott coaching munkával is megismerkedhetnek azok, akik részt vesznek az idei Coaching Camp-en. Járdán Tamással és Schieszler Tamással az ügyféllel közösen történő vizuális ábrázolást, mint az egyéni- és a teamcoachingot hatékonyan segítő eszközt lehet megtapasztalni.
A kollégája nevében is nyilatkozó Járdán Tamás nem gondolja magukat „különleges embereknek, iskolateremtő coachoknak, akik valami új, rendkívüli módszertant alkottak meg”. Sokkal inkább átlagos gyakorlókat lát, ha magukra néz, akik törekszenek a jó szakmaiságra és alázattal tanulnak. „Így is szeretnénk bemutatkozni.”- kezdte szakmai összegfoglalóját a vezetőedző.
Az elmúlt évek coaching- és teamcoaching üléseinek tapasztalatai során egy érdekes megközelítés bukkant fel és erősödött meg a gyakorlatukban. Megfigyelték, hogy a vezetőkkel való együttműködés során a coaching munka eredményessége és hatékonysága jelentősen változhat, ha a coaching beszélgetés egy tábla vagy egy flipchart előtt, filctollal a kézben, közösen rajzolva zajlik. Ez a felismerés új perspektívát nyitott meg a számukra.
Időközben olyan kérdések is felmerültek a szakemberekben, mint például: Hogyan egészítheti ki ez a coach verbális eszköztárát? Ki hogyan rajzol? Miben támogathatja az ügyfelet a rajzolás? Hogyan lehet jól kérdezni a rajzzal? Miben, – melyik coach kompetenciában, – hogyan segíthet a rajzolás?
Ahogy a fentiekből már bizonyára kiderült, a vizualizálással kiegészített coaching megközelítést szeretné a két szakember „behúzni” a Coaching Campen egy közös gondolkodási folyamatba.
Minderről azért lényeges beszélni, mert bár a coaching kétségtelenül verbális műfaja a fejlesztésnek, mégsem hanyagolható el – főleg az ügyfél szempontjából – a képszerű ábrázolás. Járdán Tamás szerint sematikus ábrák segítségével holtpontokról mozdíthatóak el a beszélgetések. A rajzolással támogatott coaching során a felek közösen ábrázolják kérdéseiket, válaszaikat, értelmezéseiket és reflexióikat. Ezzel alakítják ki azt a spontán, kreatív légkört, amelyben talán könnyebben a megoldást már akkor megtalálni, amikor még nem tudnak a felek jól beszélni róla. „Viszonyok, relációk, lehetőségek, megközelítési módok, alternatívák, folyamatok tudnak elképesztő gyorsasággal megjelenni előttünk. Összefüggésekre lehet rádöbbenni, mintázatokat lehet felismerni, megoldásokat lehet létrehozni – hiszen a rajzon ott van előttünk, már megjelent.”- zárta a vizualitás fontosságára való figyelemfelhívásában a szakember.