Amikor születtem, édesanyám jogi egyetemre járt vidéken. Kéthetente egy hétvégét az egyetemen töltött, a jegyzetekért, szakkönyvekért könyvtárba kellett mennie, vizsgaidőszakban heti 2-3 napot vett el az életéből az utazás és a vizsgák.
30 év alatt nagyot változott a világ ezen a téren. A mai anyák választhatják a távoktatást, a szakcikkeket és jegyzeteket letölthetik az internetről, beadhatják a dolgozataikat az interneten keresztül, a tananyagokat az online felületek segítségével is elérhetik. Egy jól megszervezett távoktatásnál gyakran csak a vizsgákon kell megjelenni, az oktatás teljes egészében az interneten, illetve jegyzetek, oktató CD-k formájában történhet. Olyan nagy egyetemek is indítanak teljes egészében online kurzusokat, mint a Harvard és a Stanford.
De nem csak diplomát, hanem szakmát vagy akár nyelvvizsgát is szerezhetünk távoktatás keretében, netes felületen tanulva. És természetesen mindenki számára, aki oktat, tréningeket tart, tanácsadóként fontos információkat szeretne átadni az ügyfelei számára, nyitva áll a lehetőség, hogy maga is ilyen formában adja át a tudását. Az oktatás állhat egy teljes tananyag átadásából, de egy-egy tanácsadási folyamat kiegészítéseként, vagy utánkövetéseként is készíthetünk kisebb anyagokat, feladatokat, teszteket. Ehhez számos kiváló keretrendszert találhatunk a világhálón, mint amilyen például a Moodle vagy az online előadások tartására és konferenciahívásokra is alkalmas Google Hangouts on Air.
De nem csak az otthonról tanulást tette könnyebbé az internet. Az anyák számára nagy kérdés az is, visszatérjenek-e a korábbi munkahelyükre. A TÁRKI 2012-es statisztikái alapján 50%-uk még a GYED-GYES időszaka alatt elveszti korábbi munkahelyét, és nagy azoknak a száma is, akik már a babával otthon töltött évek alatt távmunkában, rész- vagy kötetlen munkaidőben dolgoznának. Ma sokkal nagyobb esélyük van erre, mint 15-20 évvel ezelőtt, hiszen a technikai lehetőségek adottak: grafikusként, informatikusként, újságíróként, szerkesztőként, korrektorként sokan vállalnak otthonról, a gyerekek mellől is végezhető munkát. A munkaerőpiaci lehetőségek azonban korántsem olyan szélesek a távmunkások számára, mint a technikaiak. Magyarországon a foglalkoztatottak mindössze 3%-a dolgozik otthonról, miközben a nemzetközi átlag 17%, de például Indiában a munkavállalók 56%-a távmunkás.
Igény lenne, hiszen az anyák többsége a 3 éves GYES 1967-es bevezetése óta hisz abban, hogy a gyermeknek 3 éves korig az anyja mellett a helye, és a szűkös bölcsődei férőhelyek sem adnak módot a korábbi visszatérésre a munkaerőpiacra. Mit lehet tenni?
Az e-kereskedelem fellendülése (a teljes internetes kiskereskedelem forgalma 2013-ban elérte a 200 milliárd Forintot) jó megoldásokat tartogat erre a problémára. Egyre több nő indít otthonról internetes vállalkozást. Gyakran egészen kicsiben kezdik, például használt cikkeket forgalmaznak a Vaterán keresztül, vagy kézműves termékeket árusítanak a Meska.hu-n, de a lehetőségek száma végtelen. Van, aki online könyvelést vállal, ahol minden számla és bizonylat digitális formában jut el a könyvelőhöz. Van, aki különleges szállásokat kínáló utazási irodát üzemeltet, de az online nyelvoktatás, korrepetálás, a speciális igényeket kielégítő hobbitanfolyamok (pl. üvegfestés, gyermekek otthoni fejlesztése, varrás) iránt is egyre nő a kereslet.
Az online eszközök sok szempontból hatékonyabbá tehetik egy vállalkozó nő életét:
Lehet maga a termék vagy szolgáltatás online, mint például egy letölthető e-book, egy online használható szoftver, játék, fizetős tagsági szolgáltatás (például társkereső oldal), online magazin, vagy klubtagság esetén.
Lehet a megrendelési folyamat online, a termék pedig hagyományos, mint például a webáruházaknál.
Lehet a szolgáltatás maga hagyományos (pl. masszázs, tréning), a marketingjét azonban végezhetjük online eszközökkel, és magát a szolgáltatást is kiegészíthetjük online szolgáltatással (például utánkövető leckék a tréninghez, otthon végezhető videós gyakorlatok, stb.).
Egy ilyen vállalkozás teendőinek többsége otthonról jól végezhető, a marketingtevékenységet pedig szinte teljes egészében megoldhatjuk internetes eszközök segítségével. Szakmai ismertséget építhetünk egy bloggal, online magazinokban, portálokon való publikációval, és közösséget építhetünk a Facebookon keresztül, szórakoztathatjuk és informálhatjuk az olvasóinkat videókkal, értékesítési prezentációkat, érdeklődő-szerző előadásokat tarthatunk webináriumok segítségével. Saját médiánk is lehet: akár saját tévéműsort indíthatunk a Ustream.com-on, saját magazint az Issuu.com vagy az Apple Newsstand, saját rádióállomást a Shoutcast.com segítségével.
Ha B2B iparágban tevékenykedünk, a LinkedIn használatával építhetünk ismeretségeket, és juthatunk el döntéshozókhoz.
A közönség körében népszerű szerzők számára a könyvkiadás is könnyebbé vált: ha egy bloggal, vagy e-bookkal sikerült nagy rajongótábort felépíteni, akkor a kiadók is szívesen tárgyalnak a szerzőkkel, de olyan internetes kiadókhoz is fordulhatunk már, mint a Publio. Ezen kívül egyre népszerűbb a Wattpad nevű könyvmegosztó oldal is, ahova feltehetjük saját írásainkat, megismerhetik őket az olvasók, és népszerűség esetén a nyomtatott kiadás is lehetővé válik.
A marketing-folyamatok nem csak könnyebbé váltak, hanem automatizálhatóvá is. Az automata válaszadó (úgynevezett autoresponder) szoftverek segítségével a feliratkozóknak előre időzített módon küldhetjük ki az előre megírt hírlevél-sorozatot. Megrendelés után testreszabott upsell ajánlatokat adhatunk, és a korábbi megrendelések alapján küldhetünk ki újabb ajánlatokat, utánkövető levél-sorozatokat, kérhetünk vevővéleményeket, ajánlásokat.
Egy nő számára a jól felépített online vállalkozás lehetővé teszi, hogy akkor dolgozzon, amikor a gyermekei megengedik, hogy a gyerekekkel kapcsolatos váratlan események, mint például egy betegség vagy iskolai szünet, ne okozzanak konfliktusokat a munkahelyen.
Ha pedig valaki kicsinek érzi a magyar piacot a vállalkozása számára, a nemzetközi internetes terek révén ma már elérhető közelségben vannak a külföldi vásárlók és partnerek is. A kapcsolatépítés és a piac elérésének eszközei globálisak. A német, angol, vagy amerikai vásárlókat elérhetjük a Facebookon és a Twitteren keresztül, az e-bookunkat pedig elérhetővé tehetjük az Amazon.com-on. De akár nemzetközi projektekben is részt vehetünk alvállalkozóként, az elancer oldalakon található munkalehetőségek közül választva.
A távmunkával foglalkozó szakemberek egyetértenek abban, hogy a jövő munkahelyeit nem kormányok és multicégek teremtik majd a munkavállalóknak, hanem a munkavállalók teremtik meg saját maguknak. A technika és a lehetőségek adottak: csupán rajtunk múlik, kellőképpen rugalmasak vagyunk-e, merünk-e elszakadni a munkaerőpiachoz való hagyományos viszonyunktól és belevágni az internet nyújtotta új lehetőségekbe.
Vida Ágnes