Kutatunk, keresünk, de vajon tanulunk-e abból, amit megtalálunk?

A mai napon „Kutatás és tudásmegosztás” címmel megjelent a Magyar Coachszemle idei első szakmai száma, amely ide kattintva olvasható. „Az ember természetes érzése a tudásvágy – az agyban igen határozott működések szolgálják ennek megalapozását. Az úgynevezett „nucleus basalis” az agy azon része, amely a figyelmet fókuszálja. Amikor ez „bekapcsolt” állapotban van, könnyedén befogadjuk a tapasztalatokat, erőfeszítés nélkül […]

A mai napon „Kutatás és tudásmegosztás” címmel megjelent a Magyar Coachszemle idei első szakmai száma, amely ide kattintva olvasható.

„Az ember természetes érzése a tudásvágy – az agyban igen határozott működések szolgálják ennek megalapozását. Az úgynevezett „nucleus basalis” az agy azon része, amely a figyelmet fókuszálja. Amikor ez „bekapcsolt” állapotban van, könnyedén befogadjuk a tapasztalatokat, erőfeszítés nélkül történnek az agyban a változások – vagyis a tanulás.”(1)

A kutatás szó hallatán sokan bonyolult orvosi laboratóriumokra, mikroszkópokra vagy bonyolult műszerekkel teli termekre, oldalakat megtöltő képletekre és óriási számítógépekre gondolnak, másoknak pedig íróasztalt betöltő kéziratok, könyvtárak, vagy kérdőívek és piaci felmérések jutnak eszébe. A tanulást és a tudásátadást említve szinte mindenki az iskolapadra, a bizonyítványokra asszociál, s talán megreked a tankönyvek, a tanár-diák viszony, a teljesítményközpontú akadémikus szemlélet és az elmélet bűvkörében.
Annyi bizonyos, hogy könnyed olvasmányokra senki sem számít, és ezt nem is ígérhetjük Olvasóinknak jelen lapszámunk kapcsán. A téma azonban véleményünk szerint kiemelkedően fontos, hiszen a kutatás az, ami elvezethet egyre újabb, addig ismeretlen területek felfedezéséhez, feltérképezéséhez, újabb és újabb összefüggések megértéséhez. Mindez pedig a fejlődés alapját jelenti. Az eredményeket, a tudást megosztani, s minél szélesebb körben terjeszteni szintén kulcsfontosságú. Ezt a célt igyekszünk szolgálni most mi is, hiszen a tudomány enélkül önmagába záródóvá, s végső soron öncélúvá válhat.
A most feldolgozott témák az üzleti eredményeket befolyásoló piackutatástól kezdve az Y-generáció társadalmi és pszichológiai jellemzőin át egészen a nők munkaerőpiaci helyzetéig ívelnek. De mivel lapunk elsősorban (de nem csak) coachoknak és a coaching iránt érdeklődőknek szól, természetesen olyan kutatások eredményeiről is olvashatnak, amelyek éppen őket, a coachokat vizsgálták.
Bízunk benne, hogy a most összegyűjtött írások átböngészése sok tanulsággal jár majd, és a tanulságok elméleti megfogalmazása a későbbiekben gyakorlati célok szolgálatába is állítható.
A szerkesztők
Jegyzetek
1. Gyarmathy Éva: A tudásszomj és a „tanulógép”. Mindennapi Pszichológia, 2012/6. Forrás: http://mipszi.hu/cikk/121213-tudasszomj-tanulogep

Lépj velünk kapcsolatba!