Bölcskei Mónika: Amikor az út nem egyenes – Komplex coaching módszertan ADHD-val élő felnőttek támogatására

A coaching gyakorlata folyamatosan formálódik: újabb eszközök, módszerek és megközelítések jelennek meg, amelyekkel egyre mélyebben, árnyaltabban tudjuk támogatni ügyfeleinket. Különösen igaz ez akkor, amikor egy speciális célcsoporttal dolgozunk. Az ADHD-val élő felnőttek támogatása éppen ilyen terület – izgalmas, kihívásokkal teli, és mindenekelőtt komplex. Ebben a cikkben bemutatom azt az integrált coaching módszertant, amelyben a klasszikus coaching szemléletet ötvözöm neurodiverzitás-specifikus tudással, idegrendszeri szabályozást támogató technológiákkal, mentális állóképesség-fejlesztéssel és mély önismereti munkával.

Az ADHD-s felnőttek támogatása gyakran lecsupaszodik egyszerű időmenedzsment technikákra vagy figyelemtréningre. Ezek fontosak – de önmagukban kevesek. Tapasztalatom szerint azok az ügyfelek, akik évek, akár évtizedek óta küzdenek az ADHD-val járó nehézségekkel, ennél többre vágynak. Már nem elég számukra a gyors és olcsó tippek, trükkök megközelítés. Identitásszintű kérdésekkel érkeznek: „Miért vagyok ilyen?”, „Miért nem működnek nálam azok, amik másoknál igen?”, „Hogyan tudnék úgy élni, hogy ne csak túléljek, hanem jól is legyek?”

Az én munkám fókuszában ezért a mély önismereti coaching áll – amely nemcsak viselkedési változásokat céloz, hanem a belső narratívák újraírását is lehetővé teszi.

Az általam alkalmazott integrált módszertan öt pillérre épül, amelyek egymást erősítik, mégis rugalmasan illeszthetők az egyéni szükségletekhez.

1. ADHD-specifikus coaching

A neurodivergencia megértése elengedhetetlen. Az ADHD nem pusztán figyelmetlenséget jelent, hanem komplex idegrendszeri eltérést az impulzuskontroll, a motiváció, az időérzékelés és az érzelemszabályozás területén. A coaching során nem a „normákhoz való igazítást” tűzzük ki célul, hanem olyan megoldásokat keresünk, amelyek az ügyfél működésmódjával harmóniában vannak.

2. Neuro- és biofeedback technológiák alkalmazása

A coaching folyamatot kiegészíthetik olyan modern eszközök is, amelyek az idegrendszer aktuális állapotára adnak visszajelzést, és támogatják a belső szabályozási folyamatokat. A neurofeedback és a quantum biofeedback technológiák lehetőséget nyújtanak például az agyhullámok, a vegetatív idegrendszeri egyensúly, a stresszreakciók és az érzelmi mintázatok finomhangolására. Ezek az eszközök nem diagnosztikai vagy terápiás célt szolgálnak, hanem segítik a test-tudat kapcsolat elmélyítését, valamint az önszabályozás fejlesztését.

3. Compassionate Inquiry® – Együttérző feltárás

A dr. Máté Gábor és Sat Dharam Kaur által kifejlesztett Compassionate Inquiry® megközelítés mély önismereti munka, amely segít feltárni a viselkedés mögött húzódó érzelmi dinamikákat és korai élményeket. ADHD-val élő ügyfeleknél gyakran tapasztalok önhibáztatást, szégyenérzetet és önbizalomvesztést. A megközelítés, melyet egy közel 2 évig tartó nemzetközi képzés és mély önismereti munka keretében sajátítottam el, lehetőséget ad arra, hogy ezekkel együttérzéssel és kíváncsisággal forduljunk önmagunk felé.

4. Mentális állóképesség fejlesztése – MTQ® (Mental Toughness Questionnaire)

A mentális állóképesség mérése és fejlesztése különösen hasznos ADHD-s ügyfeleknél, akik gyakran küzdenek alacsony stressztűréssel, impulzív döntésekkel vagy épp halogatással. Az MTQ mérése lehetőséget ad arra, hogy láthatóvá tegyük az ügyfél mentális „erősségeit és érzékenységeit”, és célzottan fejlesszük azokat.

5. Relaxációs és mindfulness technikák

Az ADHD idegrendszeri háttere gyakran jár túlaktivált szimpatikus idegrendszeri működéssel. A coaching folyamat részévé válhatnak egyszerű, mégis hatékony relaxációs, légzés és mindfulness technikák, amelyek segítik a belső szabályozást, a fókuszváltást és az önmegnyugtatás képességét.

A komplex módszertan csak akkor működik jól, ha az egyéni folyamatokhoz rugalmasan illeszthető, ugyanakkor világos keretrendszert kínál. A munkám során egyéni coaching folyamatokat, csoportos műhelyeket, valamint érzékenyítő alkalmakat tartok szervezetek, vezetők, pedagógusok, segítő szakemberek és hozzátartozók számára is – különböző formátumokban, olykor strukturált tematikával, máskor kötetlen beszélgetések formájában.

Hiszek abban, hogy a coachingban nem „megjavítani” kell az ügyfelet, hiszen sohasem volt elromolva – hanem segíteni visszakapcsolódni önmagához, a működésmódjának megértésén és elfogadásán keresztül. Az én megközelítésemben az ADHD nem betegség, hanem egy másféle idegrendszeri konfiguráció, amely speciális támogatást és egyéni megoldásokat igényel. Az én módszertanom ebben nyújt kapaszkodót – szakmailag megalapozott, mégis emberközeli módon.

Lépj velünk kapcsolatba!