Mikor megláttam a pályázat kiírását eszembe jutott egy régi, klasszikus film: A 200 éves ember. A történet szerint egy közönséges háztartási robot – egy technikai hiba miatt -, emberi tulajdonságokra tesz szert. A történet jól tükrözi az emberek jelenlegi aggodalmait a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. Az MI fejlődése azonban nemcsak kihívásokat, hanem óriási lehetőségeket is hordoz magában, különösen a coaching területén.
A kommunikációs vívmányok fejlődésével egy „Gutenberg-forradalom”-ban vagyunk, amikor az információ- és tudásáramlás új szintre lép és ez hatással van a társadalmunkban bekövetkező változásokra is. Ha valaki érez magában némi ellenállást az teljesen normális. Hiszen az ember sejtszinten arra van kódolva, hogy szeresse a kontrollt, így ösztönösen fél az újtól. De azt is tudjuk, hogy ezzel párhuzamosan vágyunk a fejlődésre. Ha egy robot el tud végezni helyettünk bármilyen feladatot, akkor a felszabadult kapacitásunkat miért ne használhatnánk fel valami még hasznosabbra.
Forradalom kapujában
Az MI már most is forradalmasítja a coaching szakmát, például az érzelemfelismerő algoritmusok segítségével a coachok képesek az ügyfeleik érzelmi állapotának mélyebb megértésére, vagy a neurofeedback alkalmazásával valós időben követhetik az ügyfelek agyi aktivitását. A körvonalazódó minták (mozgás, viselkedés, hangulat) segíthetnek megérteni, hogyan reagál az ügyfél különböző helyzetekre, és hogyan lehet még hatékonyabban támogatni. Ezek az eszközök lehetővé teszik a személyre szabottabb coaching folyamatot.
A coachingot gyakran éri az a vád, hogy hatását nem lehet mérni. Az MI segítségével láthatóvá tehetjük a szkeptikusok számára is, hogy mi történik az emberi agyban. Ez a fajta vizuális megjelenítés az idősebb generáció tagjai számára is meggyőző erővel bírhat. A megértés és a változás generátora: a tudatosság. A technika segítségével láttatjuk a testben végbemenő folyamatokat, aminek katartikus élménye lehet és cselekvésre buzdíthat.
Trendek a jövőben
A trendek azt mutatják, hogy az MI egyre nagyobb szerepet játszik a coachingban, főként az olyan alkalmazások révén, amelyek segítik a vizualizációt, az önreflexiót és a mérésen alapuló fejlődést. Kutatások szerint a biofeedback alapú technológiák segítenek a tudatosság növelésében és a stresszkezelés javításában. A következőkben arra szeretnék példákat hozni, milyen elérhető eszközök vannak jelenleg, melyeket már használnak coaching folyamatban. Az applikációk tárháza napról napra szélesedik a kereslet és kínálat változásának alakulásával. Lássunk néhány példát:
- Muse (Brain-sensing Headband) egy olyan eszköz, mely EEG technológiát használ, hogy nyomon kövesse az agyhullámokat és valós időben visszajelzést adjon a meditációs gyakorlatok hatékonyságáról.
- HeartMath például a szívritmus-variabilitást (HRV) méri, amely összefügg az érzelmi szabályozással és a stresszkezeléssel.
- Woebot egy mesterséges intelligenciával működő chatbot, amely kognitív viselkedésterápiás (CBT) alapelveken alapul, és segít az ügyfeleknek kezelni a mentális kihívásokat. A CBT alapelveit számos kutatás igazolja, amelyek szerint hatékony a szorongás, depresszió és stressz kezelésében.
- A legtöbbeknek ismerős lehet az okosóráknál már használt (Fitbit / Apple Watch) HRV és stresszkezelés funkciókkal bővített applikációk, melyek adatokat gyűjtenek a testi és lelki állapotokról. Coachingban hasznosak a kliensek testi reakcióinak figyelésére és az életmódbeli változások mérésére, tudatosításra.
- A különböző vizuális programok pedig abban segíthetnek, hogy motiváltságunkat fenntartsuk és új szokásokra tegyünk szert. Ilyen applikáció például a Habitica, vagy ha az időmenedzsmentben szeretnénk fejlődni akkor az Asana, Trello vagy a Canva.
Bár ezek az applikációk jelenleg még nem érhetők el magyar nyelven, használatukhoz a legtöbb esetben nincs szükség magas szintű angol nyelvtudásra. Az intuitív kezelőfelületek és vizuális irányítási rendszerek lehetővé teszik, hogy a felhasználók könnyedén eligazodjanak az alkalmazásokban. Így a nyelvi korlátok nem jelenthetnek akadályt az eszközök hatékony használatában.
Tehát várhatóan az MI által támogatott coaching tovább fog fejlődni, új technológiák, mint például a haptikus visszajelzés és a hangulatfigyelő rendszerek bevezetésével. Objektív, pontos, adat-alapú információkat biztosítanak, amelyek támogatják a stresszkezelés, érzelmi szabályozás és öngondoskodás fejlesztését.
A generációkutatók kimutatták, hogy a jövőben a soft skillek fejlesztésére lesz szükség. A jövőálló kompetenciák, mint a reziliencia, a kreativitás, a kritikus gondolkodás, a saját magunk gondolatainak a felülvizsgálása, önreflexió kulcsfontosságú lesz. Valamint annak a képessége, hogy hogyan tudjuk ezeket kommunikálni.
Kétségek, kérdések
A titoktartás és az egyéb etikai kérdések megválaszolása és kezelése aggályokat vet fel a MI-vel szemben. Az eszközök használata kapcsán gyakran felmerül az adatbiztonság és az ügyfelek érzékeny információinak kezelése.
Továbbá kérdés az is, hogy mennyire képes az MI megérteni a coaching komplex dinamikáját, és mennyire hatékony olyan helyzetekben, ahol az ügyfél egyedi kihívásai mélyebb pszichológiai vagy érzelmi kezelést igényelnek. A neveléstudomány bizonyította, hogy az ember csak valódi interakcióban tud fejlődni, tehát ember az emberrel. Alfred Adler úgy fogalmazott: “Az empátia annyit tesz, mint a másik szemével látni, a másik fülével hallani és a másik szívével érezni”. Tehát az emberi kapcsolatok sajátja, akárcsak a kreativitás és a társas kapcsolatok kialakításának készsége, valamint az intuíció. Bár tud érzelmeket analizálni az MI, az emberi érzelemvilág annyira összetett, hogy mi magunk sem tudjuk mikor, mit érzünk. Itt jön jól egy tapasztalt coach, aki segít megfogalmazni, kibogózni azokat vagy csak engedni, hogy megélje az érzéseit az ügyfél.
Összegzés
Az MI nem csupán egy eszköz a coaching világában, hanem egy új partner is lehet, amely lehetőséget nyújt a mélyebb, adat-alapú és személyre szabott fejlődésre. Ahogy a technológia fejlődik, úgy bővülnek a coachok eszköztárai is, amelyekkel hatékonyabban tudják támogatni ügyfeleiket az önismeret, stresszkezelés és érzelmi szabályozás területén. Ugyanakkor fontos felismernünk, hogy az MI soha nem helyettesítheti az emberi kapcsolatokban rejlő mélységet és empátiát. Az igazi fejlődés a két világ szinergiájában rejlik: a technológia precizitása és objektivitása egyesül az emberi érzékenységgel és kreativitással. Ezt látom a jövő coachingjának kulcsaként.
Felhasznált irodalom:
Atkinson, R. C., & Hilgard, E. (2005). Pszichológia. Osiris Kiadó.
Steigervald K. (2021). Generációk harca – Hogyan értsük meg egymást? Partvonal Könyvkiadó.
Uzsalyné Pécsi I. (2022). Megtaláljuk vagy kitaláljuk magunkat? Kulcs a Muzsikához Kiadó.
Egyéb forrás:
Columbus, C. (Rendező). (1999). A 200 éves ember [Film]. Columbia Pictures.

Grozdits Adrienn
Okleves business és team coach, kommunikációs szakember, intézményi kommunikátor. A coaching tanulmányaim hatására sok mindent megértettem és változtattam magamon, aminek az eredményeként ma már kiegyensúlyozottabb lettem és ezáltal a családi életünk is. A cikkemben szerettem volna rávilágítani, hogy az önismeret mennyire fontos a szülői szerepben, hiszen a szülő-gyermek kapcsolat kihatással van egész életünkre. A kutatásomból kiderült, hogy mely területeken szeretnének fejlődni a szülők és hogy a coaching eszköztár alkalmas a szülők támogatására.



