Ha sikeresek akarunk lenni a vállalkozói létben, van egy kulcsfontosságú dolog, amit meg kell tanulnunk: a vállalkozói gondolkodásmódot. Mindannyian egyedi adottságokkal és tehetséggel születünk, és mindannyiunkban van valami különleges, amit megoszthatunk a világgal, de gyakran az gátolja nagyságunkat, hogy nem rendelkezünk a megfelelő mindset-tel ahhoz, hogy elérjük, amit szeretnénk.
Pár szó magáról a mindsetről
A mindset az általános hozzáállásunkat írja le, és azt, ahogy gondolkodunk. Az életünk minden egyes területére adaptáltunk egy bizonyos gondolkodásmódot, amely a hiedelmeinkből áll. Például a szerelemmel kapcsolatos hiedelmeink összessége alkotja a szerelemmel, a kapcsolatokkal és a szexszel kapcsolatos gondolkodásmódunkat. A munkával és karrierrel kapcsolatos hiedelmeink összessége hozza létre a munkához való hozzáállásunkat. És így tovább, és így tovább.
A „Mindset: A siker új pszichológiája” című könyvében Carol S Dweck, a Stanford Egyetem világhírű pszichológusa határozottan kiáll a gondolkodásmódunk ereje mellett. Több évtizedes kutatás után megállapította, hogy a sikert az életünk minden területén jelentősen befolyásolja a szemléletmódunk, pontosabban az, hogy hogyan gondolkodunk a képességeinkről és készségeinkről. Két különböző szemléletmódot ír le: a rögzült szemléletmódot és a fejlődő szemléletmódot.
A rögzült szemléletmóddal rendelkezők úgy gondolnak a képességeikre és adottságaikra, mint valami merev és megváltoztathatatlan dologra, míg a fejlődő szemlélettel rendelkezők úgy vélik, hogy képesek fejleszteni és növelni a készségeiket és képességeiket. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az önmagunkról alkotott hiedelmeink határozzák meg a gondolkodásmódunkat (pl. hogy rögzült vagy fejlődő gondolkodásmóddal rendelkezünk), ami aztán drámai hatással van a sikerre való képességünkre az élet minden területén.
A Pareto-elv
A 80/20 szabály, vagy más néven a Pareto-elv azt mondja ki, hogy bármely tevékenység 20 százaléka az eredmények 80 százalékát fogja eredményezni. Anthony Robbins – coach, motivációs tréner, író és előadó azt mondja:
„A siker 80 százaléka a gondolkodásmódunknak köszönhető, és csak 20 százaléka a stratégiának – tehát az eredmény eléréséhez szükséges konkrét lépéseknek”.
Mit is jelent ez pontosan a vállalkozók számára?
Jellemzően amikor egy vállalkozó fejleszteni, vagy biztosítani szeretné erőfeszítéseinek sikerét, először arra gondol, hogy meg kell tanulnia üzleti tervet írni, új terméket, értékesítési rendszereket létrehozni, marketingplatformot építeni, mérleget készíteni és így tovább…
Bár ezek a készségek és stratégiák alapvető fontosságúak, a Pareto-elv szerint ezek csak 20 százalékát teszik ki annak, ami az eredmények eléréséhez szükséges. A stratégia önmagában a másik 80 százalék – tehát a megfelelő mindset – nélkül csak korlátozottan használható.
A sikeres vállalkozáshoz a célközönségen, a termékpalettán, a piacképes ajánlaton és az üzleti terven túl több dologra is szükség van. Szükség van a megfelelő vállalkozói gondolkodásmódra a lehetőségek meglátásához, kreativitásra, innovációra, érzelmi intelligenciára, valamint a hajlandóságra és kitartásra, hogy a fejünkben lévő ötleteket fizikai valósággá változtassuk.
Mitől vállalkozói a vállalkozói mindset?
A vállalkozói gondolkodásmód a következő három elemből áll:
- Hit: a sikeres vállalkozók hisznek abban, hogy képesek a sikerre. Hisznek magukban, a vállalkozásukban és a termékeikben vagy a szolgáltatásaikban. Emellett megértik a hiedelmeik erejét, amelyek meghatározzák azt, hogy milyen lépéseket tesznek meg – vagy éppen nem tesznek meg – a sikerük érdekében.
- Fókuszálás: ha csak egy kulcsfontosságú tulajdonságát emelném ki a sikeres vállalkozói gondolkodásmódnak, akkor azt a képességet emelném ki, hogy képes a fókuszát irányítani, időt, energiát és figyelmet fordítani arra, ami segíti a vállalkozás építésében, és képes mérsékelni mindazt, ami hátráltatja.
A sikeres vállalkozók három dologra összpontosítanak:- Ott is keresik a lehetőségeket, ahol mások csak akadályokat látnak.
- Tűpontossággal fókuszálnak arra a célra, amit el akarnak érni, és nem hagyják, hogy mások negatív tanácsai elriasszák őket.
- A fókuszuk irányításával sikeresen kezelik a kockázatot és legyőzik a félelmüket. Szinte minden vállalkozói gondolkodásmódról szóló tanulmány kijelenti, hogy a kockázatkezelés képessége a siker egyik alapvető kulcsa.
- Attitűdök: a vállalkozói szemlélethez sajátos érzelmi és mentális tulajdonságokra van szükség. Az emberek munkához való hozzáállása határozza meg, hogy alkalmasak-e a vállalkozói tevékenységre vagy sem. A kutatások szerint a legsikeresebb vállalkozók attitűdjei közé tartozik a bátorság, a kitartás, az alkalmazkodóképesség, a kíváncsiság, az együttműködés, a jövőre való összpontosítás, az önmegvalósítás, a tanulási vágy és a tettrekészség.
A vállalkozói sikerhez a stratégia elengedhetetlen. Azonban ami igazán számít, az annak a gondolkodásmódnak a kialakítása, amely segít milliós – vagy milliárdos – vállalkozássá tenni a vállalkozásodat. Első körben koncentrálj a gondolkodásmódod fejlesztésére! Gyakorold önmagad megismerését, kondicionáld az elméd a lehetőségek megteremtésére és megragadására, emellett a kockázatok kezelésére, valamint arra, hogy bármi történjék is, kit tudj tartani a célod mellett. Ha ezek mennek, garantált a siker.
Szóval mik is a sikeres vállalkozói gondolkodásmód titkai?
1. Megérti önmaga működését, másokat és az őket körülvevő világot
A sikeres vállalkozó folyamatosan dolgozik a saját önismeretén. Rengeteget olvas, fejleszti magát, segítséget vesz igénybe – például coach-hoz fordul. Ez egy olyan fejlődést eredményez, amelynek során mélyen megérti, hogy ki ő legbelül, hisz a saját képességében és abban az értékben, amit másoknak adni tud. Ez teszi lehetővé, hogy a választott területe szakértőjévé váljon.
Ha nem érted és nem értékeled magad, akkor hogyan várod azt el, hogy mások megértsenek, és értékeljenek téged? Az, aki ismeri önmaga működését, miértjeit, gátjait, lehetőségeit, jobban képes lesz megérteni és értékelni másokat. Ez a készség rettentően fontos, ha feljebb szeretnél lépni a saját életedben.
2. Látja a feladatait, és tisztán definiálja magában azt, amit tenni fog
A kiemelkedően sikeres ember jobban odafigyel a saját életére, mint az átlagember. Időt szán arra, hogy befelé figyeljen, elemezze az életét, alaposan megvizsgálja a jövőképét és az életcélját. Papírra veti a terveit, és időt szán arra, hogy olyan mentális víziókat építsen fel, amelyek vezetik őt az úton, amit választott. Míg a legtöbb ember csak úgy röpköd, csapong, ő lejegyzi az életfeladatát, üzleti elképzeléseit és céljait. Az elképzeléseit megálmodja az elméjében, meghatározza a miértjeit, és cselekszik. Minden lépése azért történik, hogy a kitűzött célokat elérje.
3. Értékként kezeli az idejét
A sikeres vállalkozó strukturálja az idejét, világos határokat húz, és priorizál. Vajon Te hány olyan embert ismersz, aki megtervezi a napját, mielőtt az elindulna otthonról? A legértékesebb vagyonunk az időnk. Nagyon fontos, hogy megtervezzük a napjainkat, heteinket, hónapjainkat és éveinket. Azt szoktam mondani, hogy a pénzt visszatermeljük, ha elfogy, de az időnkkel erre nincs lehetőség. Ez a legdrágább kincsünk.
4. Eredményorientáltan működik
Ismersz olyan embert, akiről azt gondolod, megállíthatatlanul törekszik a sikerre? Bármilyen akadályba is ütközik, folytatja, amit eltervezett. Ő az, aki az elé kerülő akadályok ellenére tisztában van az eredménnyel. Időt szán arra, hogy világosan meghatározza, milyen feladatok segítik ahhoz, amit el akar érni. Megáll, számot vet és ha valami nem működik, újratervez. Ez adja meg neki a lendületet ahhoz, hogy képes legyen szem előtt tartani a feladatait egészen a végkifejletig. Röviden tehát ismeri a kitartó munka áldásos hatásait, ezért bátran cselekszik.
5. A tényekkel foglalkozik, nem a pletykákkal
A legtöbb ember az életével és a karrierjével kapcsolatos döntéseit érzelmek és feltételezések alapján hozza meg. Megpróbálják megfejteni, vajon mit gondolhat a másik, ahelyett, hogy megkérdeznék. A sikeres vállalkozó a döntéseit a tényeken alapuló gondolkodásra alapozza. Arra törekszik, hogy valós információkon alapuló, pontos döntéseket hozzon a légből kapott puffogtatások figyelembe vétele helyett.
6. Azért dolgozik, hogy értéket adjon
A sikeres vállalkozó tudja, hogy ha értéket ad, annak az ellenértéke vissza is fog hozzá áramolni. Ez a kölcsönösség törvénye. Nem vár el ingyen semmit. Folyamatosan azon dolgozik, hogy értékessé tegye önmagát, ami természetesen vonzza azokat a személyes kapcsolatokat, amelyek a még nagyobb sikerhez vezetik.
7. Fejleszti az elméjét, ha kell újratervez
A sikeres ember ritkán hasonlít arra az emberre, aki valaha volt. Folyamatosan képzi magát, és olyan tapasztalatokat szerez, amelyek segítik ők a vágyott célok elérésében. Ő az, aki igazán megérti az újabb és újabb készségek elsajátításának fontosságát, és ez igazi önbizalomlöketet, még magasabb szintű önértékelést ad neki. Ez a vállalkozó tudja, hogy a kulcs az átalakuláshoz és növekedéshez a folytonos fejlődés.
8. Fókuszáltan működik
Amikor a vállalkozói sikerről van szó, szerintem ez a tulajdonság a legfontosabb. Amint ráébredünk a siker lehetőségeire, ráébredünk a rengeteg lehetőségre is, amelyekben bővelkedünk. Ennek hozományaként könnyen megengedhetjük magunknak azt, hogy elaprózódjunk. A sikerre törekvő ember kifejleszti azt a képességet magában, hogy összpontosítani és koncentrálni tudjon, ezáltal maximalizálja erőforrásait.
9. Személyes felelősségvállalás
Ha megvan ez a tulajdonságod, képes leszel magadba nézni, és nem fogsz többé másokat hibáztatni akkor sem, amikor valami hatalmas probléma lép az életedbe.
A sikeres vállalkozó soha nem mutogat másokra, és nem utal arra, hogy bárki bármikor valamit tett vele. Minden megpróbáltatásra, amit átélt, olyan áldásként tekint, amiből tanulhat. Soha nem adja fel, és nem adja át másnak az élete irányítását.
Nekem rettentően tetszik az a gondolat, miszerint én irányítom az életem, és soha nem hagyom, hogy azt gondoljam, más okozott nekem valaha bármit is, vagy befolyásolta a jövőmet. A dolgok történnek, viszont mi döntjük el, hogyan látjuk azokat, és hogyan érzünk irányukba.
10. Képes a hálára
Ha az életedet és a karriered a hiány oldaláról közelíted meg, akkor nem fogod tudni a vállalkozásodat a siker létráján feljebb vinni. Mindig is korlátozni fogja a negativitás az életedet. Észre kell venned mindazt, amid van, és fel kell ismerned, hogy sokak helyzetéhez képest milyen nagyszerű dolgod van.
Ha ilyen hozzáállással rendelkezel, nem szenvedsz és nem panaszkodsz többé a kis dolgok miatt. Minden egyes számlára, amit kifizetsz, gondolj hálával! Ezzel nemcsak azt köszönöd meg, amit az illető személy, esemény, eladó vagy vásárló nyújtott neked, hanem köszönetet is mondasz magadnak is, amelyben elismered, hogy rendelkezel a szolgáltatás, termék vagy esemény kifizetéséhez szükséges bőséggel.
A rugalmassággal párosuló szokások biztosítják a sikerhez vezető utat. A siker egy folyamatosan áramló dolog, ezért a merevség az útjában áll. Éppen ezért a siker kulcsa a fejlődő szemléletmód, a rögzült szemléletmóddal szemben.
Ha törekszel a fejlődő szemléletmód – gondolkodásmód – kifejlesztésére, az iránytűt ad majd ahhoz, hogy az üzleti és pénzügyi céljaid felé vezető úton biztonsággal navigálhass. Ez a tudás nyitottságot és rugalmasságot ad, miközben pontos iránymutatás is lehet számodra a sikered felé.