A változó világ éppen egy éve korlátozza a szociális kapcsolatainkat, melynek veszteségét a virtuális social-media kapcsolatok váltják fel. Home office, online munkavégzés, online értekezletek, online oktatás… Most pedig itt a virtuális kertészkedés, és az online balkonkertész – tanfolyam.
Anna, elmesélnéd kérlek a Zöldítők és az online balkonkertész tanfolyam megszületésének történetét? Milyen személyes indíttatásod volt rá?
Tíz éve kezdtem városi fiatalként hobbikertészkedni, és akkor nagyon egyedül találtam magam az úton. Nehéz volt boldogulni, mert tele az internet tesztelés nélkül közölt, kamu DIY-tippekkel, reklámokkal túlzsúfolt, kereskedelmi célú videókkal, cikkekkel és olyan fórumokkal, csoportokkal, ahol leharapják az ember fejét bármit kérdez. Ezt 2015-ben untam meg annyira, hogy elindítottam a PlantTogether mozgalmat, ahol 6 tavaszon keresztül osztottam ingyen vetőmagot és tanácsot kezdő kertészeknek. Hatalmas befektetést kívánt minden évben, de akkora volt a pozitív feedback, hogy sosem adtam fel. Ennek a missziónak a fenntartható nagytesója lett a Balkonkertész képzés, aminek ötletével megnyertem a Telekom első ötletpályázatát, a Magentakraft Kraftchallenget. A képzésbe beletettem minden tudásomat, az elmúlt évek összes kérdését, elakadását, történetét és tapasztalatát annak érdekében, hogy a digitalizációnak köszönhetően bárkihez, bármikor eljuthasson a sikeres városi hobbikertészkedés kisokosa.
Mennyi időbe telt beindítani a vállalkozásodat?
Még tart. Tavaly szeptember óta tekintem főállasomnak a Zöldítőket, és augusztusban indítottam el a – nonprofit mozgalmamra frappánsan reagáló – Plantogether kreatív tanácsadói profilomat, amiben zöld vállalkozóknak szeretnék segíteni a márkaépítésben, célközönségük megismerésében. De erre csak most kezd kapacitásom lenni, mert nagyon lefoglalt a Balkonkertész képzés.Szépen fejlődik mindkettő, de „a stabil gyökerek és erős, rugalmas törzs növesztéséhez” idő kell, amit nem lehet és nem is akarok felgyorsítani.
Mekkora befektetést igényelt, mi volt a legnagyobb falat?
Anyagilag az augusztustól december közepég tartó időszak teljes finanszírozása önrészként rám hárult, hiszen az első early bird jegyeket karácsony előtt tudtam elkezdeni értékesíteni. A pályázaton szerencsére az arculatra, platformokra és egy munkatárs bevonására nyertem 1 millió forintot, ami hatalmas segítség volt az induláshoz.
De ha belevág valaki hasonlóba, tudjon róla, hogy úgy nem jutottam csődbe azonnal, hogy magam építettem a weboldalt, írtam és játékosítottam a tananyagot, forgattam és vágtam a felvételeket, és az egész marketingkommunikáció és social media is nálam volt. Ha ezekből bármit külsőssel kellett volna csináltatnom, mert nem értek hozzá, akkor nagy veszteséggel startolok.
Honnan szerezted be a tudást, mely segített felépíteni a vállalkozást?
Több karrierváltás is van mögöttem, de az alapokat „otthon” tanultam. Édesanyám kommunikációs szakértő, a politikai kampányok, beszédek elemzését, a reklámok mechanizmusainak leleplezését már kisgyerekként vele gyakoroltam. Szerintem rémesen koravén lettem tőle, de imádtam ennyire átlátni a marketingen. A saját utamon 7 évig szinházi társulatok és befogadóhelyek mindenese voltam. Az alternatív tánc- és szinházi kultúra természetes eleme, hogy (pénz szűkében) egy ember felelős a havi műsorért, asszisztenciáért, kellékekért, nézőkapcsolatokért, pályázati elszámolásokért stb. Akkoriban „bábának” vagy „anyának” definiáltam a szerepem, mert teljeskörű felelősséget gyakoroltam egy-egy produkció, társulat vagy befogadóhely születésénél.
22 évesen például művészeti vezetője voltam az akkor indult első pesti gyárszínháznak, a Bakelitnek. Aztán két évvel később mentem egyetemre, ahol a színháztudomány BA után vettem egy nagy kanyart, és az adaptacióelméletekkel, medialitással kezdtem mélyen foglalkozni. Ez készítette elő az oktatásfejlesztési oldalam. Többek közt közel három évig dolgoztam szakértőként egy nagy EU-s digitális oktatás fejlesztési projektben, ahol úttörő gondolkodású pedagógusok óriási álmaira kerestük a választ: hogyan lehetne kompetencia- és élmenyalapúvá tenni az oktatást. Rengeteget tanultam az itt kapott kihívásokból és a szemléletből, és megtanultam a digitális termékfejlesztés menedzselését, később pedig kidolgozhattam egy teljes oktatásmódszertani minőségbiztosítási folyamatot. Közben elindítottam a Szimpla Kert zöld rendezvénysorozatát, a szimPLANT-ot. És volt másfél évem egy tréningcégnél, ahol ugyancsak több kalapot viseltem, de hálás vagyok érte, mert én lettem a digitális átállás felelőse a Covid indulásakor, így alkalmam nyílt elsőként válaszokat találni az online oktatásra. Kanyargós utam legutóbbi állomása a Kollektíva Akadémiája, ahol Pusztai Ádámtól gamificationt és viselkedéstervezést tanulunk szuper inspiráló közösségben. Hát így jutottam ide.
Van-e, volt-e speciális módszertan, mellyel az online képzéseket felépítetted?
A branding folyamat és a tananyagfejlesztés is saját módszertan alapján épült fel, amiben nagy hansúlyt kap a Z és Y generáció tanulási szokásinak kielégítése. A képzés microlearning egységekből épül fel, sajátos humorával és képi világával segíti a megjegyezhetőséget, mindemellett a viselkedéstervezésből ismert mechanizmusokkal van játékosítva az egész tanulási út. Nagyon izgalmasnak tartom, hogy a legnehezebb szituációban, saját termékemen lett letesztelve a technikám. Ugyanis épp mielőtt megnyertem volna a pályázatot, akkor fejeztem be a digitális oktatásfejlesztési módszerem és a branding szolgáltatásom részletes kidolgozását.
Milyen marketing mix-et használsz?
Mixebbet a mixeknél! Szerencsésnek tartom magam, hogy a széles munkatapasztalatoknak köszönhetően a minőségirányítási irányzatok és a design thinking módszerei is társultak az analitikus szemlelétemhez, és fel tudtam építeni egy olyan stratégiát és folyamatot, amiben a nyolcadik P-nek is marad hely: ami a Planet. Bebizonyosodni látom, hogy a természet működéselvei és mintázatai csodás eszközt adhatnak bármilyen probléma megoldásához, ezért tanácsadóként is a fenntarthatóság és etikusság a legfontosabb elvem.
Ez a kiegyensúlyozott, organikus fejlődés persze nem jelenti, hogy ne lehetne feltűnő és nagy sikerű egy-egy kampány (vö paradicsommadarak) , mert egyik főprofilom épp a kreatívkampány-tervezés.
Mik a jövő tervei? Hogyan szeretnéd fejleszteni a vállalkozásodat?
Egyelőre figyelek, mert sok magot vetettem a földbe, és van, aminek idő kell. Nagyon szeretném, ha a digitális oktatás és ismeretterjesztés élvezetesebbé tételéhez hozzá tudnék járulni. És szeretném megtalálni azokat zöld alkotókat, vállalkozókat, akiknek segíteni tudom kibontakozását.
Mi a legfontosabb vállalkozói üzeneted az olvasóknak?
Általános tanácsot nem tudok mondani. Az én utam az én üzenetem. Ha valaki úgy érzi, tud tanulni a hibáimból vagy jó döntéseimbeől, nagyon örülök neki!
Bajzák Anna, a PlantTogether mozgalom és a szimPLANT rendezvénysorozat alapítójaként már több ezer kezdő hobbikertészt mentorált. Játékos és élményalapú tanítási módszere észrevétlenül bővíti követői ismeretét.
Az interjút Örvényesi Rita készítette.