2017 májusában készült kutatásomban a frissen (két éven belül) végzett coachok körében vizsgáltam azokat a külső és belső tényezőket, amelyek megnehezítik számukra a coachként való elhelyezkedést. 10-en vettek részt a kutatásban, akikkel 20-30 perces interjúkat készítettem személyesen, Skype-on vagy telefonon.
A résztvevők 30 és 60 év közöttiek voltak, Budapestről, környékéről, valamint vidékről. Igyekeztem különböző iskolák tanulóinak a véleményét vizsgálni, így 6 különböző képzésből jövő coachok véleményét vizsgáltam (Coach Akadémia, MET, Grow Kft, Dr. Kollár Coaching, PTF, Lineo International Coaching).
Valamennyien vállalkozóként foglalkoznak a coachinggal (egy kivétellel, aki még csak a küszöbén áll a vállalkozásnak), és közös bennük az is, hogy a coaching mellett mással is foglalkoznak. Ez a legtöbb esetben tanácsadás, önismereti csoportok, tréningek, workshopok vezetése, szervezetfejlesztés, projekt management, illetve volt, akinek teljes állása van a vállalkozása mellett.
A nehézségek között kiemelkedő volt a saját coach identitás elfogadása, vagy, ahogy az egyik válaszoló nevezte: a szakmai önbizalomhiány. Minden embernek más és más, hogy mennyi idő, hány képzés, vagy mennyi ügyfél után tudja magát coachként aposztrofálni. Öten említették, hogy miután befejezték az iskolát, nehéznek találták annak kimondását, hogy ők már coachok, és hosszabb-rövidebb időre volt szükségük ahhoz, hogy felépítsék magukban ezt a fajta önbizalmat.
A második nagy témakör a coaching ismeretlensége Magyarországon. Sokan nem tudják mi az, vagy csak homályos ismereteik vannak. A válaszadók szerint az is hozzájárul a problémához, hogy olyan felkapottá vált a coaching szó maga is, hogy már olyan dolgokra is használják, amik valójában nem azok. Ezt szintén öten emelték ki, egyikük megjegyezte, hogy azt is feladatának tartja, hogy egyfajta nagykövet legyen, és tanítsa az embereket, bemutassa nekik, hogy mi a coaching.
Harmadikként az ügyfélszerzést említették meg. A kutatás egyik résztvevője ördögi körnek nevezte a problémát, mert “ha nincs ügyfeled, nincs bevételed, nem tudsz coacholni, el kell menni dolgozni, így még kevesebb időd van a coachingra”. Az az öt válaszoló, akik megemlítették ezt a problémát, mind egyetértettek abban, hogy ez anyagi kiszámíthatatlansággal jár, hiszen nem lehet tudni, hogy milyen hosszú lesz egy-egy coaching folyamat, vagy ha szünetet kér a kliens.
Ketten említették, hogy vállalkozóként, kapcsolatok nélkül nehéz bekerülni nagyobb cégekhez. Valamint voltak más nehézségek is, amiket csak egy-egy válaszadó említett:
- vállalkozói ismeretek hiánya, hiszen a legtöbben vállalkozóként foglalkoznak coachinggal, azonban a válaszoló szerint, aki nem ismeri ki magát ebben a világban, az komoly bajba kerülhet
- a magánéleti problémák is veszélyeztethetik a coach tevékenységét. Ahogy a válaszoló mondta, a “coach a személyiségével dolgozik, amint ott probléma van, nem lesz hiteles”
- egy válaszadó pedig az iskola után magára maradt, hirtelen nem tudta, hogyan tovább, mihez fogjon
A nehézségek mellett, a kutatás foglalkozott azzal is, hogy a résztvevők milyen lehetőségeket látnak, ami segíti a coachként való elhelyezkedésüket.
Hatan vélekedtek úgy, hogy mindenképpen érdemes specializálódni, azaz megtalálni, hogy az ember milyen típusú coach, és ő miért egyedi. Ez lehet egy téma, amire épít, például pályaválasztás, ketten is említették ezzel kapcsolatban, hogy csomagajánlatokat dolgoztak ki. Vagy egyszerűen eredhet a coach személyiségéből, aki egy adott perspektívából közelíti meg a coachingot, korábbi tapasztalatai, munkái alapján.
Négyen emelték ki annak a fontosságát, hogy különböző szakmai eseményekre járjanak. Ezt a kapcsolatépítés, ügyfélszerzés, és tudásbővítés szempontjából tartották fontosnak. Emellett említésre került a coaching szervezetekhez való csatlakozás is hasonló okokból.
Ketten nevesítették a lehetőséget, hogy más segítő foglalkozással kombinálják a coachingot, azonban mikor arról kérdeztem a résztvevőket, hogy mivel foglalkoznak a coaching mellett, kiderült, hogy a gyakorlatban ezt hatan is megvalósították.
Összességében tehát a coach identitás felépítését, a coaching ismeretlenségét, valamint az ügyfélszerzést találják kiemelten nehéznek a frissen végzett coachok. Ezek mellett lehetőségként látják a specializálódást, a coaching eseményeken való részvételt és szervezetekhez való csatlakozást, valamint a más segítő foglalkozásokkal való kombinálást.
Az ábrákat a szerző szerkesztette.
Matuska Mircsi
Matuska Mircsi vagyok, jelenleg a Pünkösdi Teológiai Főiskolában képződöm teológusnak, és coachnak. Mindenképpen keresztény szemléletű coachinggal szeretnék foglalkozni. Emellett egy élményközpontú olvasókört vezetek középiskolásoknak és kutatom az élet, a világmindendség meg minden nagy kérdéseit.