Októberben a Forbes FLOW üzleti fesztiválján szakértőként villám konzultációkat tartottam, ahol egy tucat lelkes ötletgazdával, illetve csapattal volt alkalmam megismerkedni. A 2011-ben indult portfólió-karrier coaching programomnak köszönhetően is több vállalkozás indulásánál segíthettem már, és most – az üzleti tanácsadás keretein belül - „startup-osok”, kezdő vállalkozások tagjai kerestek meg legfőképp. Ezért gondoltam, a sokakat érdeklő startup témával kapcsolatban írok a Vállalkozásról szóló lapszámba.

Startup

Eric Ries megfogalmazása szerint „a startup olyan vállalkozás, amelynek célja új termék vagy szolgáltatás létrehozása szélsőségesen bizonytalan feltételek között. Ez ugyanúgy igaz a garázsában szerencsét próbáló egyéni vállalkozóra, mint a TOP500 egyik vállalatának tárgyalótermében összegyűlő rutinos szakemberekre. Hiszen ugyanaz a küldetésük: át kell hatolniuk a bizonytalanság ködén, hogy megtalálják a fenntartható vállalkozáshoz vezető sikeres utat.”

A bizonytalanság köde

A vállalkozáshoz kell egy ötlet, jó csapat, hírverés, kiváló időzítés, fizetőképes kereslet és némi szerencse. Ráadásul elengedhetetlen, hogy üzleti elképzeléseiket folyamatosan teszteljék, és még időben igazítsák a körülményekhez, fogyasztói igényekhez.

Coachinggal a csapatért!

Fontos, hogy egy sikeres vállalkozáshoz önmagában egy jó ötlet nem elég! Kell egy jó csapat is, hogy gyorsan, hatékonyan lehessen haladni a megvalósítás útján. Nagyon jó coaching eszköz a csapattal való munkához a hajó modell. Ki van bent, mi a szerepe? Kire van még szükség? Indulhatunk, de merre? Mik a készleteink? Hogyan tudunk célzottan és gyorsan haladni? Milyen váratlan helyzetekre vagyunk felkészülve, és milyenre nem? Stb. Analógiák segítségével gyorsan és pontosan lehet csapattal dolgozni. Ami nehézség az egyéni coachinggal szemben, hogy nagyobb létszámmal dolgozunk, és egy csapatnál borzasztó sokat árthat, ha nem mindenki játszik nyílt lapokkal. Ez bizony nem csak a coachon, a védett környezet megteremtésén múlik, hanem a beválasztott tagok személyiségén, az érdekek összefésülésén is.

Mennyire segíthető coachinggal egy kezdő vállalkozás?

Nagyon.
Kapcsolódunk. De kivel és hogyan?
Alapok letétele, értékrend tisztázása. Tedd és ne tedd!
Énünk sötét oldala – „az is én vagyok, amire nem vagyok büszke, de tudnod kell, ha közös a hajónk.” – Ki meri bevállalni a teljes őszinteséget?!
SWOT
SMART cél
Honnan lesz pénz és mire elég?
Marketing és értékesítési stratégia.
Mérföldkövek
Mi a legnagyobb kihívás?
Felkészülni a váratlanra is.
Koncentrálni a lehetőségekre.
Fókuszált állapotban: Szemük a célon, de jelen vannak a pillanatban, és megragadják, mert észreveszik a lehetőségeket.
Kell a coach, mert tapasztalt, objektív, érdek- és ítéletmentes. Egy jó coach – a vállalkozás szempontjából – valódi befektetés.

Anyagi bizonytalanság vs. létbizonytalanság

Egy vállalkozásnál szinte velejáró az anyagi bizonytalanság, olyan értelemben, hogy nem az elvégzett munkáért járó havi fixben lehet és kell gondolkodni, hanem a tényleges megrendelések függvénye a bevétel. Csak a háttérmunkáért senki sem fizet.

Hogy mikor fordul át fenntarthatóvá egy vállalkozás, több dologtól függ. Sokan azt mondják, a holtponton nem szabad feladni! De honnan ismerhető fel, hogy ez a holtpont, vagy van lejjebb is?!?! Ha ez a holtpont, meddig kell még kibírni? Mikor emelkedhet a fejünk tengerszint fölé?Kellenek az anyagi tartalékok, hogy tarthassuk a fókuszt, és a valódi lehetőségekre koncentráljuk erőinket.

Sok a kérdés, de a helyes válaszok megtalálása magunkban, sokat ad is hozzánk: értéknövelő befektetés. Az együttgondolkodás, a szakértői kísérés, a helyzetre ránézés, a lelki támasz erős hullámzásban is, a sikerek gyűjtése, a gazdag eszköztár, a védett környezet … egy jó coach.

Minden kezdő vállalkozás, startup sikeréhez szükséges. Szerintem.

Papp Eszter

bc papp eszter coach.jpg
 
A szerző független business coach. Több mint 15 éves kommunikációs és középvezetői tapasztalattal rendelkezik, egyéni és csoport-coachingfolyamatokban dolgozik. Leggyakoribb coaching-témái: munka-magánélet egyensúlya, idő- és energiagazdálkodás; a hatékonyság maximalizálása harmonikus egyéni- és csapatműködés mellett; érdekképviselet; kommunikáció; személyes márka; érzelmi intelligencia, valamint vezetői kihívások – delegálás, motiválás, megtartás, számonkérés, visszajelzés.