Októberben Lisa Bloom, sztori coach járt Budapesten, hogy a Coaching Határok Nélkül programsorozat résztvevőinek a történet erejéről és a szervezetbe való tudatos beépítéséről meséljen, szó szerint meséljen.

Mindannyiunknak vannak történetei. Gyermekként ezekkel aludtunk el, felnőttként ezek tartanak minket ébren. Belépünk a munkahelyünkre hétfő reggel, és máris vár minket egyfajta valóság: az, amit mi mesélünk magunknak a munkánkról, a minket körülvevő emberekről. A jó érzést vagy éppen a disszonanciát vagy akár a már kialakult konfliktust az okozza, hogy mások máshogy látják ugyanazt az eseményt és más történetet építenek fel belőle.

Lisa Bloom éppen ezekben a helyzetekben mutat rá a Sztori-coaching kínálta lehetőségre: akár meglátjuk, akár használjuk, vagy akár nem, ott vannak minden szervezetben a történetek (ezek alakítják azt a szervezeti „múltat”, amelyet az újonnan érkező kollégáknak érdemes megismerniük, hogy jól működhessenek a szervezetben). Ha például egy workshop keretei között kikerülhetnek az asztalra ezek a személyes monológok, és másoktól újra halljuk akkor az segít eltávolodni a saját valóságunktól érzelmileg, és máris haladtunk egy objektívebb lét irányába, az életbeli probléma megoldása felé. Arra is lehet feladatokat felépíteni, hogy a szervezetben jelen lévők erősségeit történetek által ismerjük meg, és a jövőben ezekhez kapcsolódva alkossuk meg a közös eredményes valóságunkat. Lisa szerint fontos, hogy a szervezetekben tudatosan legyenek jelen a sztorik: ne csak a hősökről és a sikerekről, hanem ugyanúgy a kudarcokról és a segítőkről is beszéljünk és meséljünk. A történetek előnye ugyanis, hogy az emberek megjegyzik őket, viszonyítási alapként kezelik, amit hallanak. Tudják, mire számítsanak, hiszen egy történetnek mindig van eleje, közepe és vége, és alapelvekre épülő igazságtartalma. A történetet az emberek meghallják, - vajon egy vezetői prezentáció üzeneteit meghallják-e? Utóbbi például egy másik olyan fontos terület, ahol a vezetőkkel való munka során a történetek beépíthetőek egy prezentációba és így egy szervezetbe. Emellett használhatjuk a történeteket értékesítési prezentációkban, visszajelzés adásakor és a jóhangulat-keltés elemeként is.

Na, és ezek után: milyen a jó történet? Mindenképpen motivál és energizál, elkötelezetté tesz és átkeretezi az addigi sablon menti gondolkodást. Egy jó történet magával ragad, és mi vele akarunk szárnyalni. De talán még több érvet találnak a történetek mellett, ha megkérdezik a gyermekeiket, hogy miért szeretik és szeretnék újra és újra meghallgatni őket…

Pék Eszter

Pék EszterPék Eszter, diplomás tréner, szervezetfejlesztő             

Többféle szervezetben, a non-profittól a multi világig a pozitív hozzáállásommal és a globális látásmódommal alkalmazkodtam a változáshoz. Az a hitvallásom, hogy az egyén tudatosságának és önismeretének növelésével és a személyes céljainak a szervezeti célokkal való összehangolásával juthatunk el a közös sikerhez: visszahozhatjuk a munka örömét, és nagyobb szervezeti teljesítményt érhetünk el.