A Magyar Coachszemle körkérdése a hazai piac szereplőihez

A Magyar Coachszemle stábja idén decemberben ismét körkérdéssel fordult a hazai coaching piac szereplőihez. A válaszok közlési sorrendje semmiféle rangsorolást nem tükröz, csupán a cégek nevének ábécé sorrendjét. Ezúttal – a lapszám témájához illeszkedve – olyan coaching vállalkozásokról érdeklődtünk megálmodóiktól és vezetőiktől, amelyek évek óta nem csak helytállnak, hanem komoly sikereket is tudhatnak magukénak. Természetesen a siker titkára voltunk kíváncsiak, amelyből mindannyian tanulhatunk. Íme:

Név: Kurucz Balázs
Coaching vállalkozás neve: A Hős Útja Projekt

Coaching vállalkozás lényege 10 szóban: 
Coaching szolgáltatást nyújtunk. Abban hiszünk, hogy a coaching fókuszában mindig az EMBER áll. Az ember, aki aktuális pozíciójától függetlenül kompetens szakértője saját életének, szakmai és magánéleti helyzetének. Birtokában van minden olyan tudásnak és erősségnek, amelyre szüksége van ahhoz, hogy megtegye az általa kívánt továbblépést. Hős a saját életében, amelynek irányát egyedül ő ismerheti. Mi útitársként, vezetőként állunk mellé, támogatva és erősítve hitét, hogy a megfelelő lépéseket a megfelelő időben léphesse meg.
Melyek voltak az első lépések, amiket megtettél a vállalkozásod elindításakor?
Legelső lépés a döntés volt, hogy így együtt folytatjuk utunkat, és közös céget alapítottunk, elmentünk az ügyvédhez, összedobtuk az alaptőkét és bankszámlát nyitottunk. Aztán az arculat kitalálása (a kézből elreppenő madár, óarany és kékes színek) értékeinkre építve. Coach képzésünk teljes átalakítása. Működésünk folyamatainak kitalálása, működtetése. Tervezés, tervezés, végrehajtás. Egy nagy parti, ahová volt és leendő ügyfeleinket meghívtuk. Aztán tudatos fókusz, hogy azokra is maradjon időnk, akik a legfontosabbak számunkra.
Miben különbözik a Te coaching vállalkozásod a többitől?
Hét éve dolgozunk együtt, közös értékrendre építkezve négyen kifejezetten coaching és coach képzés témában. Együtt képződünk, szupervízióban dolgozunk együttműködésünkön, magunkon. Ez az „állandóság" talán még nem általános. A Projekt a nevünkben arra utal, hogy meghatározatlan időre szerződtünk egy projekt erejéig. A projektünk pedig a megszokott dolgok hackeléséről szól és folyamatosan bővül. 
Mi a coaching vállalkozásod sikerének titka?
A folytonos megújulás, tanulás. Mindig kitalálunk valami újat. És hogy megtesszük a következő lépést. És a következőt...


Név: Ábri Judit
Coaching vállalkozás neve: Coaching Határok Nélkül (CHN)

Coaching vállalkozás lényege 10 szóban: 
Nemzetközi coaching tudást és tapasztalatot hozok Magyarországra. A CHN bemutatja a coaching világ-trendjeit a szakma külföldi legjobbjai által.
Melyek voltak az első lépések, amiket megtettél a vállalkozásod elindításakor?
Felébredt bennem a vágy, hogy tanulni akarok, és itthon akarom ezt tenni. Ehhez kerestem neves külföldi partnereket, akik tudásukat elhozzák hozzánk, és akiket itthon is ismerünk és elismerünk.
Miben különbözik a Te coaching vállalkozásod a többitől? 
Abban különbözik a CHN, hogy a nemzetközi coaching tudásra és tapasztalatra épít, azt képviseli és adja tovább Magyarországon.
Mi a coaching vállalkozásod sikerének titka? 
Kreativitás és kemény munka, coach lélek és vállalkozói szellemiség, folytonos tanulási vágy és megújulás a coaching szakma fejlődése és térnyerése mentén.

Név: Bite Barbara
Coaching vállalkozás neve: Coaching Team

Coaching vállalkozás lényege 10 szóban:
Személyre szabott fejlesztések coaching szemlélettel.
Melyek voltak az első lépések, amiket megtettél a vállalkozásod elindításakor?
Névválasztás, online jelenlét megteremtése, stratégia alkotás.
Miben különbözik a Te coaching vállalkozásod a többitől?
Nem a különbözőségre koncentrálunk, hanem arra, miben vagyunk hiteles fejlesztők. Ez a fiatal vezetők és talentek, illetve a női vezetők.
Mi a coaching vállalkozásod sikerének titka?
Ezt tényleg áruljam el? Meg honnan tudjam? :) Komolyra fordítva: tudatos, kitartó építkezés, amelynek alapja a hit, hogy a coachingra a jelenleginél szélesebb körben szükség van. Alázat és elkötelezettség a fiatal és épülő szakma iránt, részvétel az építkezésben az ICF tagság és aktív szerepvállalás által.

Név:
Horváth Tünde, MCC
Coaching vállalkozás neve: Gestalt Coaching Center

Coaching vállalkozás lényege 10 szóban: 
Coaching, team coaching, coach tréning a lehető legmagasabb szakmai színvonalon.
Melyek voltak az első lépések, amiket megtettél a vállalkozásod elindításakor?
Élesen emlékszem arra a kétségbeesésre, amit 2008-ban éreztem, amikor kiköltöztem az USA-ba. A magyar Kft-met előtte zártam le, és fogalmam sem volt, hogy mi lesz azután. Csak egy óriási vákuumot érzékeltem, és el sem tudtam képzelni, hogy honnan lesznek majd ügyfeleim. Aztán abból kreáltam versenyelőnyt, ami akkor a legnagyobb hátránynak tűnt: a tízezer kilométeres távolságból. Így születtek meg az első online coaching folyamataim. Annak ellenére, hogy lettek munkáim, ekkor még csak egyéni coachként és trénerként tekintettem magamra. Folyamatosan volt egy hiányérzetem, mert nem tudtam arra a kérdésre válaszolni, hogy pontosan mit is építek.  Aztán elmentem egy kilenc napos intenzív elvonulásra Kaliforniába, a Sierra Nevada hegységbe. Ez a fajta elvonulás az amerikai indián hagyományokra épül, és Vision Quest, magyarul Víziókeresés a címe. Az a lényege, hogy a kilenc napból a három középső napon az ember teljesen egyedül van a hegyen élelem és sátor nélkül. Természetesen van víz, és van ponyva az eső ellen, de más nem nagyon. Az utolsó egyedül töltött éjszakán aztán megérkezett, hogy mit akarok építeni: egy olyan nemzetközi coaching intézetet, amiben fontos szerepet játszik a természet, és a különböző művészeti irányzatok. Ez a felismerés óriási mérföldkő volt a vállalkozásom elején. 
Innentől fogva elsősorban a Gestalt Coaching Center vezetőjeként tekintek magamra, amellett, hogy coach és tréner is vagyok. És ami a fantasztikus, hogy ezután szinte maguktól jelentek meg körülöttem a támogatók, a partnerek és a mentorok, akiknek rengeteg mindent köszönhetek.
Amit még az első lépések közé sorolok, hogy hamar elkezdtem termékekben gondolkodni. Az első ilyen volt az Action Learning Team Coach képzés, aztán jött az Alapozó Coach Képzés, az online kurzusok, a Tabuk és vakfoltok feltárása képzés, és ezekből szinte spontán alakult ki a Gestalt Akadémia. 
Ha egyetlen tanácsot kellene megosztanom kezdő vállalkozókkal, akkor az az lenne, hogy minél gyorsabban találják meg azt a témát vagy területet, ami lázba hozza őket. Abból gyorsan készítsenek egy prototípust, azt teszteljék le szűk körben, és csiszolják, szépítsék a visszajelzések alapján. Nagyon félelmetes valami újjal előállni a piacon, de semmihez sem hasonlítható az az örömérzés, hogy valami, amit én találtam ki, önállóan megáll a lábán, és mások hasznára válik.
Miben különbözik a Te coaching vállalkozásod a többitől?

Abban mindenképpen, hogy az én vállalkozásom kétharmada online felületen zajlik, és ez könnyen lehetővé teszi azt is, hogy nemzetközi piacokon is jelen legyek. A legtöbb coaching ülést, és most már több képzést is az Adobe Connect platformon tartok, aminek szerencsére egyre több ember látja az előnyeit. 
Továbbá, fontosnak tartom az ICF akkreditációt: én a legmagasabb coach akkreditációval rendelkezem (Master Certified Coach), és a képzéseim kétharmada is az ICF által akkreditált. A coach képzéseim résztvevőit is arra ösztönzöm, hogy az ICF standardok és etikai irányelvek szerint végezzék a munkájukat.
A másik különbség talán még az üzleti modellemben van.  Három komoly lábon áll a vállalkozásom: az egyik az egyéni ügyfeleim, akikkel coaching, mentoring és szupervíziós üléseket tartunk. A másik az egyre bővülő nyílt képzési sorozat, ahol a coaching és a Gestalt készségek mellett óriási hangsúlyt fektetek a résztvevők magabiztosságának fejlesztésére, valamint a szakmai közösségek kialakítására. Van olyan csoportom, akik évekkel ezelőtt voltak nálam egy képzésen, és a mai napig összejárnak vacsorázni, beszélgetni, pedig előtte nem ismerték egymást. A harmadik pedig a céges megbízások, amikor egy team coaching, vagy egy belső képzés megtartására kérnek fel vállalati oldalról. 
Az évek alatt az derült ki számomra, hogy ez a három lábra épülő üzleti modell rengeteg visszatérő ügyfelet generál. Nagyon büszke vagyok arra, hogy az ügyfélköröm 60%-a visszatérő ügyfél. Van, aki eljön egy nyílt tréningre, majd megkeres, hogy tartsunk egyéni coachingot, aztán egy év múlva meghív, hogy dolgozzam a csapatával a cégen belül.
Végül, a Gestalt Coaching Centerben még az is más, hogy folyamatosan előtérben van az innováció. Folyamatosan kísérletezem új előadástémákkal, művészeti produkciók felhasználásával, új technológiai megoldásokkal és új workshop ötletekkel. Nagyon élvezem azt a kreatív folyamatot, aminek során a semmiből lesz egy vadonatúj termék a piacon. A legutóbbi ilyen újdonság volt a Tabutémák és vakfoltok feltárása című kurzus, amire nagyon pozitívan reagált a piac, pedig sem a tabuk, sem a vakfoltok nem tartoznak a könnyű témák kategóriájába. Most is készül egy vadonatúj, nagyon izgalmas képzés, aminek a marketingje januárban indul majd.
Mi a coaching vállalkozásod sikerének titka?

Világos misszió: Én abban hiszek, hogy a mély és minőségi kapcsolatok viszik előre a világot. Meg abban, hogy az emberek nem pusztán a problémáiktól akarnak megszabadulni, hanem arra vágynak, hogy valaki olyannak lássa őket, amilyenek ők valójában. Számomra az erre való törekvés a legszebb és a legizgalmasabb a coaching munkában. Ehhez persze rengeteg erőfeszítést kell tenni, mert ez a mély és elfogadó kapcsolódás, ami a magabiztos identitás alapja, önmagunkban kezdődik. Ha belül megvan, akkor másokkal már sokkal könnyebb. Ez a misszió olyan számomra, mint egy belső iránytű: csak olyan projekteket vállalok el, ahol az ügyfeleim ugyanezt tartják szem előtt. 
Dialógus: Ez a legfontosabb eszköz a mély kapcsolódások kiépítéséhez. Mondok egy példát. Pár hete az egyik online képzésen váratlan dolog történt. Eljött az idő, hogy valaki coachként gyakoroljon egy másik résztvevővel, miközben a többiek megfigyelőként dolgoznak. Senki nem jelentkezett. Kicsit vártam, próbáltam őket rábeszélni, de teljesen megfagyott a levegő. Lassan kiderült, hogy többen nem érezték elég biztonságosnak a csoportot, ezért nem jelentkeztek. Nyilvánvaló volt számomra, hogy itt meg kell állni, és dialógust kell a csoportban facilitálni, különben csak felszínes lesz a tanulási folyamat. Két dologról kezdtünk beszélgetni: arról, hogy kinek mire lenne szüksége ahhoz, hogy biztonságban érezze magát, és aztán arról, hogy ki hogy érzi magát sebezhetőnek. Egyszerre volt megható és megtisztelő az a mélység, aminek tanúi lehettünk. A következő alkalommal rögtön hárman is jelentkeztek, amikor azt kérdeztem, hogy ki szeretne ma coachként dolgozni. 
A dialógust mindenkivel nagyon fontosnak tartom: az összes meglévő, múltbéli vagy potenciális ügyfelemmel, a fantasztikus stratégiai partneremmel, Ladics Viktóriával, a kiváló asszisztensemmel, a coach kollégákkal, a webfejlesztőmmel, a videós csapattal, és még sorolhatnám.
Integritás: Enélkül szerintem nincs profizmus. A saját integritásom azt jelenti, hogy egy mélyen humánus értékrend szerint élek és dolgozom, valamint folyamatosan fejlesztem magam. Járok terápiába, szupervízióba és világszínvonalú képzésekre. A képzéseket, amikre beiratkozom, az alapján választom ki, hogy mit gondolok a tréner belső integritásáról. 
A hétköznapokban pedig úgy jelenik meg az integritás, hogy minden ügyfeles helyzetben, legyen az coaching ülés, vagy egy marketing üzenet megírása, megkérdezem magamtól, hogy én hogy szeretném, hogy bánjanak velem, illetve hogy szeretném, hogy valamit elmondjanak nekem? A saját önreflexióm és a másoktól kapott visszajelzések alapján sokszor módosítom a lépéseimet.

Név: Bölcskei Mónika
Coaching vállalkozás neve: HumanBridge

Coaching vállalkozás lényege 10 szóban: 
Hidat építünk üzleti és magánügyfelek, illetve humán megoldások között.
Melyek voltak az első lépések, amiket megtettél a vállalkozásod elindításakor? 
Ha az igazi első lépésre gondolok, akkor az még a vállalkozás elindítása előtt történt. 2001-ben egy holland ügyfelem azt mondta nekem, hogy belőlem jó coach válna. Akkor még tanácsadóként dolgoztam, és fogalmam sem volt, miről beszél. Majd ezután abban a döntésemben is támogatott, hogy saját vállalkozást indítsak, ahol még elsősorban tanácsadóként segítettem Őt és zöldmezős beruházását. 2 éven belül már főként tréningekkel foglalkoztam, és 4 éven belül már egy coach képzésen ültem. Azóta már nem dolgozom tanácsadóként, és tréningeket is kizárólag coaching témában tartok. A coaching hozta meg az igazi sikert a vállalkozásomban. A lépések valahogy így néznek ki: HIT-MOTIVÁCIÓ-TUDÁS-TAPASZTALAT-HIT-MOTIVÁCIÓ-MÉG TÖBB TUDÁS-MÉG TÖBB TAPASZTALAT...
Miben különbözik a Te coaching vállalkozásod a többitől?
Minden coaching vállalkozás mögött minimum 1 coach áll, ezáltal minden coaching vállalkozás más, tehát különbözik egymástól. Amit az én vállalkozásom közvetít, az 3 olyan speciális terület, amiben tapasztalatom és elmélyült szakmai tudásom is van. Az egyik az ADHD Coaching, amely keretében szétszórt, hiperaktív vezetők, magánügyfelek fejlődési folyamatát kísérem. A másik az akciótanulás (action learning), amibe már több, mint 5 éve beleszerettem, és az üzleti igényeknek megfelelően újragondoltam, modernizáltam, gyakorlom és tanítom. A harmadik terület pedig egy szakmai tanulási-tanítási platform, a Coaching Camp rendezvény, melynek egyik megálmodója és főszervezője vagyok. 
Mi a coaching vállalkozásod sikerének titka? 
A vállalkozás sikerességén ilyen formában még nem gondolkodtam. Amit érzek és tudok, hogy jól érzem magam abban, amit csinálok, és ezzel a hozzáállással több száz üzleti- és magánügyfelemet is sikerrel tudom támogatni. Az egyik legfontosabb dolog talán az lehet, és lehet, hogy ezt „titokként" is aposztrofálhatjuk, hogy hiszek abban az értékben, amit a tudásommal és a tapasztalatommal közvetítek. Mély meggyőződésem, hogy emberi életek és szervezetek válnak jobbá azáltal, hogy szükség esetén felismerik a fejlesztés fontosságát, és ehhez coaching támogatást kérnek. Biztos vagyok abban is, hogy ez a közös munka nem lenne sikeres, ha nem tudna magas bizalomra épülni. A vállalkozás sikerének a titka összefoglalásként valószínűleg abban rejlik a leginkább, hogy ügyfeleim megbíznak a tudásomban, a tapasztalatomban, az őszinte véleményemben, az ötleteimben, és bennem, amit értékként kezelek, és nagyon vigyázok rá. 

Név: Márton Mónika
Coaching vállalkozás neve: Legacy Kft.

Coaching vállalkozás lényege 10 szóban:
A coachingról úgy gondolkodunk, mint egy kiváló lehetőségről egyének, csoportok, és teamek fejlesztése céljából, abban az esetben, ha elértek már egy bizonyos érettséget. Ennek híján, más fejlesztési módszert alkalmazunk. Nem fértem bele a 10 szóba…
Melyek voltak az első lépések, amiket megtettél a vállalkozásod elindításakor?
Átgondoltam a vállalkozásom misszióját, vízióját, azokat a vezérlő értékeket, amit minden körülmények között szem előtt tartok. Kerestem, illetve megtaláltak azok a kollégák, és ügyfelek, akik hasonló értékeket vallanak, és elkezdtük a közös munkát. Hírül adtam a világnak, hogy vagyunk, de csak oly módon, olyan stílusban, olyan eszközökkel, amelyek a vezérlő értékeinknek megfelelnek. CORE tevékenységünk nem a márka építés volt, hanem az egyének, csoportok, teamek, szervezetek fejlesztése, aminek okán erősödött a márkánk. Sosem kevertük össze mi az ok, és mi az okozat. Lehet, hogy így lassabb a haladás, de mi ebben hiszünk, így vagyunk önazonosak.
Miben különbözik a Te coaching vállalkozásod a többitől?
Ez nehéz kérdés, mert nem ismerem mások coaching vállalkozását, így csak feltételezni tudom, miszerint van, akitől abban, hogy:
•         nem csak coachok vagyunk, hanem trénerek is, és szervezetfejlesztők is,
•         nem csak csináljuk, de tanítjuk is,
•         kimagaslóan sok tapasztalatunk van csoport és team coachingban is,
•         ezt is tanítjuk, a hallgatóink megelégedésére,
•         hogy a személyiség és a kapcsolat erejét fontosabbnak tartjuk az eszköznél.
Mi a coaching vállalkozásod sikerének titka?
Mindannyian nagyon szeretjük a munkánkat, az embereket. Szakmai alázattal viseltetünk, ami arra sarkall, hogy folyton képezzük magunkat. Bízunk az ügyfelünk bölcsességében, és a folyamatban, ugyanakkor bátran felvállaljuk, ha szakemberként azt látjuk, hogy nem a coaching a leghatásosabb egy adott helyzetben. Mivel nem csak coachok, hanem szervezetfejlesztők, trénerek is vagyunk, így minden esetben az ügyfél szükséglete, és a kívánt hatás határozza meg a beavatkozás formáját. Ha coacholunk, sokat dolgozunk a bizalom megteremtésével, és az ügyfelünkkel való kapcsolattal. A kapcsolat az a híd, amin keresztül elindul a változás. Magánemberként és szakemberként is hitelesek vagyunk az ügyfeleink visszajelzései szerint.

Név: Dobos Elvira és Örvényesi Rita
Coaching vállalkozás neve: Magyar Coachszemle

Coaching vállalkozás lényege 10 szóban: 
Független szakfolyóirat, tudományos igényű szakmai bázis. Mozgósító erő a coaching elismertségének, professzionalizációjának elősegítésére a tudásmegosztás eszközével, és a szakmai párbeszéd ösztönzésével a témafelvetések mentén.
Melyek voltak az első lépések, amiket megtettél a vállalkozásod elindításakor?
A legfontosabb lépés – az ötletek írásba foglalását és a tervezést követően – a tudományos szakmai alapok megteremtése volt. Ennek köszönhetően a Magyar Coachszemlét archiválja a Magyar és a Nemzetközi ISSN Központ, és a nálunk megjelent cikkeket az Országos Széchenyi Könyvtár Elektronikus Periodika Archívuma is megőrzi. Ezen kívül a Magyar Tudományos Művek Tára is nyilvántartja a folyóiratot, amire nagyon büszkék vagyunk. Aztán következett a szerzők felkutatása, akik nélkül mindez nem jöhetett volna létre.
Miben különbözik a Te coaching vállalkozásod a többitől?
Széleskörű felelősségvállalás a coaching szakmáért. A Magyar Coachszemle az első és egyetlen magyar szakfolyóirat, amely tudományos igényességgel szolgálja a szakmát, és érdekes olvasnivalóval a coaching iránt érdeklődőket. Januárban immár 4. évfolyamát kezdve a szakfolyóirat célja továbbra is a szakma szolgálata, és nem a profitorientáció.
Mi a coaching vállalkozásod sikerének titka?
Elhivatottság, elkötelezettség, folyamatos tanulás, és legfőképpen hit abban, hogy a coaching érdemes arra, hogy széles körben ismert és elismert szakmává váljon. A mára már hat főre bővült szerkesztőségünk tagjaival mi ezen dolgozunk.

Név: Hankovszky Katalin
Coaching vállalkozás neve: Solutionsurfers Magyarország 

Coaching vállalkozás lényege 10 szóban:
Megoldásközpontú brief coachingot nyújtunk képzések és szolgáltatás formájában bárkinek.
Melyek voltak az első lépések, amiket megtettél a vállalkozásod elindításakor?
Rendszeres lehetőséget biztosítottunk arra, hogy minél többen láthassanak minket dolgozni. Növeltük a mail-listánkra feliratkozók számát, és néha-néha küldtünk nekik önmagukban is hasznosnak remélt szövegeket – nem csak reklámot. Hálásan és személyes odafordulással fogadtuk, ha valaki megtalált minket.
Miben különbözik a Te coaching vállalkozásod a többitől? 
Hogy különbözik-e, azzal nem foglalkozom sokat, de önnön minőségét ápoljuk, és minden ügyfelünktől tanuljuk a még hatékonyabb beszélgetésvezetést. Örülünk, ha ügyfeleink csak a nagyon szükséges időre maradnak nálunk, és aztán élik tovább zavartalanul az életüket.
Mi a coaching vállalkozásod sikerének titka?
Tisztán azt csináljuk, amit a leghasznosabbnak ismertünk meg: következetesen az ügyfél szakértőségére építünk, arra és csak arra. Ezt felvállaljuk minden körülmények között. Sok hely van a szívünkben az ügyfél vágyainak, és önnön vágyott verziójának.
 

Magyar Coachszemle

Töltse le most legfrissebb lapszámunkat!


PDF formátum   1 190 Ft

A férfi
ISSN 2063-6679