Szúnyogriasztó szúnyogcsípés ellen?Minap az egyik nagy autóipari gyártó HR vezetője nyilatkozta, hogy a legjobb toborzás a megtartás, ami kifejezetten igaz a mérnöki állományra.
Ezzel párhuzamosan volt szerencsém felsővezetőként részt venni egy ünnepélyes vacsorán, ahol azok a tehetséges mérnökök kerültek díjazásra, akik szakterületükön kiemelkedő teljesítményt nyújtottak és karrierpályájuk a szakértői pályán halad tovább.
Ott hangzott el, hogy manapság egy-egy menedzser pótlása igazi kihívás, de messze nem akkora, mint egy jó mérnök, szakértő pótlása, akiknek a képzése és tapasztalati tudásának hiánya egyértelműen meglátszanak a KPI-okon, azaz a mutatószámokon.

 

Egy mérnök pótlása szakterület függően 3-6 hónap. Nekem személyesen volt egy évig tartó keresésem egy speciális területen, ahol nem csak a szakterületi ismereteknek, hanem a soft skilleknek is magas szinten kellett, hogy legyenek.

A húsz éves évfolyam találkozómon bedobtam a coaching fogalmát, hogy ki mit tud róla.
Viszonylag nagy mintaszám alapján elmondhatom, hogy az általam megkérdezettek nagy része, 80%-a vagy nem hallott róla vagy nem vett részt még coaching folyamatban.
A megkérdezettek országos szinten, a kisvállalattól a multiig, nagy autóipari vállalatig bezárólag felölelte a teljes skálát. Azt gondolom, reprezentatív volt a felmérésem.

Kérdezem én, hogy lehet ez, ha azt mondjuk, hogy a jó szakembereket meg kell tartani, munkaerőhiány van és a munkáltatók még sem élnek nagy számban a coaching adta lehetőséggel?
Lehet mondani, hogy drága, lehet mondani, hogy addig sem végez munkát és még nagyon sok minden mást kifogásként, merthogy az eszköz nem használata számomra egyértelműen azt jelzi, hogy a jelenkor kihívásait megpróbáljuk őskori eszközrendszerrel kezelni.
Nem hatékony ugye egy mai elektromos autó javításához hozzálátni kalapáccsal és egy T-kulccsal, ami jó volt 35 évvel ezelőtt egy-egy kelet európai autómárkánál.

A HR-esek eszközrendszerében a megtartás területén már-már feltűnnek új elemek, mint a bérlakás program, ingyenes étkeztetés és jelenléti bónuszok, sportolás támogatása.
Vezetői szinten láthatjuk a coachingot, mint választható jutalomfalatkát. Szerencsére van már sok vezetőnek olyan vezetője, ahol szinte kötelező részt venni alkalmanként egy-egy folyamatban.

Úgy érzem, a súlyponttal kicsit el vagyunk csúszva!
Miközben a termelő-szolgáltató vállalatok legfőbb értéke a mérnökség és azok csoportvezetői, éppen ez a réteg nem kapja meg a coaching adta lehetőségeket.
Kivételes esetek és élenjáró vállalatok persze vannak, így a kivételek erősítik a szabályt.

Mit tehetnénk mi coachok és a coaching folyamatokkal érintkező vezetők, HR szakemberek?
Egyértelműen a mérnökök és mérnöki csoportvezetők irányába kell nyitni és gondozni, ápolni őket, ahol egy coaching folyamat nem jutalom, hanem a teljesítmény fenntartását, fokozását elősegítő motivációs eszköz. Egy teljesen természetes folyamat. Dolgozói-vezetői beszélgetés betöltheti-e ezt a szerepet? Ha a vezető képzett és kialakult egy nyitott kapcsolat, akkor igen, amit valljunk be nem általános a hazai gyakorlatban.

What is Electrical Engineering 4

Én ezt gyakorlom változó sikerekkel. Be is mutatok két példát.

A problémák asztalra tételével és a rizikók (kolléga elvesztése tényének bejelentésével) megnyíltak a kapuk. Ha baj van, már mindenki okos. Meg kell várni, amíg baj lesz? Gyakran ez már csak eső után köpönyeg. Nekem „szerencsém” volt, illetve arra nyitott vezetőm, aki támogatta a coaching folyamat elindítását.

Az illető, a coaching folyamat jótékony hatásaként karrier lépcsőn kettőt lépett előre és nemzetközi szinten elismert szakemberré vált. Mindez 3 év és 3x6 alkalmas coaching folyamat eredményeképpen.
Sikeres szakember, kiváló iskolák és egy önfejlesztő személyiség, ami létrejött. Honnan indultunk?
Egy kritikus dolgozói beszélgetéstől, ahol két alternatíva volt.:
- Az egyik a karrier vége és új kihívások más területen, más cégnél.
- A másik a coaching folyamatban való aktív részvétel.

Ebben az esetben nyertünk! Többes szám első személyben: MI!
A személy, akinek megváltozott az élete, a vezető, aki kapott egy motivált önjáró felelősségtudattal felvértezett személyt, aki helyes önképpel rendelkezik és a vállalat, aki pedig végső soron ebből profitált.

Másik példám már nem ilyen pozitív kicsengésű. Jelenleg ott tartok, hogy egy cég elhagyást eddig ki tudtunk tolni 6 hónappal. Ez pusztán egy 2x3 alkalmas coaching folyamattal, sok gondoskodással és odafigyeléssel, befektetéssel történt. A veszély egyáltalán nem múlt el, bármikor veszteséggel számolhatunk, így indítanunk kell a következő coaching folyamatot. Ebben az esetben még az elnevezést sem szabad használnunk, mert a kollégánk még nem fogadta el a coaching folyamatban rejlő lehetőségeket. Bizony, dolgoznunk kell az eszköz széleskörű elfogadtatásán: coaching témájú előadásokkal, nem csak a top vezetői vagy HR-es workshopokon, hanem mérnökök számára rendezett konferenciákon is szükségesnek látom népszerűsíteni.

Ez beruházás, befektetés! Befektetés az emberbe. Beruházás az emberi erőforrásba, ami a legkeményebb vállalatok által elvárt célértékeinél (ROI <1 év) is megtérülést hoz.
Gépet, berendezést veszünk és tudjuk, hogy annak van nem csak üzemeltetési költsége, hanem egyéb fenntartási költségei is. Egy nagyjavítás, és rendkívüli karbantartás. Véleményem szerint, a mi munkánk, a coaching is ebbe a kategóriába tartozik, amire áldozni kell és betervezni jó előre a budget-ba, mert az igény érkezni fog.

Az igényt, vagy észrevesszük vagy nem. Ha nem, akkor már veszteséggel kell számolnunk. Ha időben észrevesszük, mint pl. prediktív karbantartás - azaz előrelátó vizsgálatok, megfigyelések, mérések alapján végezzük, elkerülhetünk megannyi problémát.

A coaching folyamatban résztvevőknek (mindkét félnek megrendelőnek és szolgáltatónak) az előrejelzés témakörében kellene lépnie, hogy a veszteségeket elkerüljük.


Szúnyogriasztó, szúnyogcsípés ellen....?
Ha már megcsípett a szúnyog, akkor már van érzet, viszketés, fájdalom. Mindenki, aki előre gondolkozik egy nyári fülledt estén, a tóparton befújja magát szúnyogriasztóval, hogy elkerülje a kellemetlenséget. Hiszen tudja, hogy tóparton nagyon nagy a valószínűsége egy csípésnek.
A mai forrongó termelőipari környezet, semmiben sem másabb. Halljuk a szúnyogzümmögését (konkurencia megpróbálja levadászni a kollégánkat, motiváltság vesztés, dilemmák, túlterheltség miatti kiégés) és próbálunk csapkodni ide-oda. Vagy sikerül, vagy nem...
A csapkodásnak egy ideig van hatása, amint azonban abbahagyjuk, biztos esemény a csípés.

Szúnyogriasztó! Ilyen a coaching is. Jó időben gondoskodni a fájdalmak és a csípések elkerüléséről, mert amíg vakarózunk addig sem a hűvös vörösboros poharat fogjuk és beszélgetünk a párunkkal. A vakarózás elfecsérelt energia, amit meg is előzhetünk. A mérnökök, mérnöki csoportvezetők elvesztése sokkal nagyobb fájdalommal jár. Használjuk az ellenszert, a megelőzést, ami nem más, mint a coaching.

Kedves Kollégák, a mérnökök a mérnöki nyelvezetben szocializálódott coachokat szívesen látják. Egy lehetőség, ami szerintem még nincs kiaknázva.

Nagy IstvánNagy István

Gépészmérnök, minőségirányítási szakmérnök. 42 éves. Jelenleg az Infineon minőségirányítási vezetőjeként dolgozik. 18 év munkatapasztalatból , 10 év felső vezetői minőségirányítási vezető tevékenységet végezett. Projektjei során, mind szervezet, mind rendszerépítésben jelentős tapasztalatra tett szert. 2014-ben vállalatával megnyerte a Fab of the Year versenyt „Kiváló minőség kategóriában”. Coaching tipusú vezetőként működik és az eszközök használatával, a kollégáit segíti megtalálni a helyes utat, a karrier célok kitűzésében és azok elérésében jelentős szerepet vállal. Business coach végzettségét a Business Coach Akadémián szerezte.
„Folyamatos fejlesztés a siker záloga, ezt vallom és ezt teszem. Látszat tevékenységeket hagyjuk csak az értékes időnket vesztegetjük el”