Irányok

Cikksorozat a csoportos coachingról. 4. rész - Csapatban: tanuljuk az együttműködést!

Egyik kedvenc tanárom szokta mondani, hogy egy jó csapat tagjának lenni, megélni a csapatmunka előnyeit, egy életre szóló élmény. Ritka azonban, hogy ez tudatos munka és odafigyelés nélkül létre tud jönni egy csapatban. A csoportos coaching jó lehetőséget teremthet a csapatoknak arra, hogy azon túl, hogy a tagok egymásról tanuljanak, csapatként való működésüket is vizsgálhassák, illetve reflektálhassanak a csapatra jellemző különböző jelenségekre, mintázatokra, és ha szükségét érzik bármilyen változásnak, akár már a csoportos coaching üléseken kipróbáljanak új viselkedésmódokat.

Bővebben: Cikksorozat a csoportos coachingról. 4. rész - Csapatban: tanuljuk az együttműködést!

Irányok

Cikksorozat a csoportos coachingról, 3. rész: A tanulási szintek és a készségfejlesztés

Szabó Tamara PCCMindenkinek ismerős az a jelenség, hogy akár a cég, akár az egyén beleöl rengeteg pénzt egy tanulási folyamatba, és végül a tanultakból szinte semmi nem épül be a gyakorlatba. Azt tapasztalom, hogy a csoportos coaching ebben a tekintetben kiemelkedik a fejlesztési eszközök közül, hisz rendkívül jó teret kínál az újonnan elsajátított készségek gyakorlatba ültetésére. Így akár az ülések során a készségek elsajátítására, az újfajta viselkedésmódba vetett hit megszilárdulására, vagy éppen az új készségek begyakorlására.

Ebben az írásban azt vizsgálom meg, hogy milyen lehetőségeket kínál a csoportos coaching készségfejlesztésre, legyen szó akár arról, hogy önállóan használjuk a csoportos coachingot, akár arról, hogy tréningek utánkövetéseként.

Bővebben: Cikksorozat a csoportos coachingról, 3. rész: A tanulási szintek és a készségfejlesztés

Irányok

Cikksorozat a csoportos coachingról. 2. rész. Tanulási szintek – tanulás az esethozó történetéből

A cikksorozat előző részében ránéztünk a csoportos coaching műfajára, a csoportok összeállítására, általában a folyamatra, megnéztük azt is, hogy a csoportos coaching ülések folyamata hogyan épül fel. Az egyes ülések során valaki hoz egy témát, amin a csoport tagjai – erőforrásként – a csoportos coach vezetésével dolgoznak. Mindehhez különböző coach-technikákat és hétköznapi kommunikációs eszközöket használnak.

A cikksorozat második részében azt járom körbe, hogy milyen tanulásokat hozhat a feldolgozott eset: az esethozó számára, a többi résztvevő számára, illetve milyen szervezeti hozadéka lehet egy-egy eset feldolgozásának.

Bővebben: Cikksorozat a csoportos coachingról. 2. rész. Tanulási szintek – tanulás az esethozó történetéből

Hirdetés

Irányok

Cikksorozat a csoportos coachingról. 1. rész: Mit, hol, miért?

Egyre népszerűbbek nálunk is a csoportos coaching különböző formái, akár önállóan, akár tréning utánkövetésként, akár komplex szervezetfejlesztési folyamat részeként.

Sokféleképpen használhatjuk, számos cél eléréshez rendkívül hatékony fejlesztési eszköz lehet, jól igazítható a legkülönbözőbb szervezeti kontextusokhoz. Azon túl, hogy rendkívül sokrétű felhasználási lehetőséget rejt magában, nekem azért is áll nagyon közel a szívemhez, mert egyidőben kifejezetten sok tanulási szintet tudunk aktivizálni.

Bővebben: Cikksorozat a csoportos coachingról. 1. rész: Mit, hol, miért?

Irányok

Sakk a fejlesztő folyamatokban

A sakkjátékos végiggondolja a következőket: mit lépjek? Milyen sorrendben? Mi a legfontosabb lépés? Mi éri meg? Mi fontos? Hogyan leszek eredményes? Hasonló kérdéseket tesznek fel maguknak a szupervízióban és a coachingban is a résztvevők, akár vezetők, akár nem. Ezeket a hasonlóságokat tudjuk kiindulópontként használni a fejlesztési folyamatban. Így lehetséges, hogy a sakk a fejlesztés eszközévé váljon a szupervízióban és még inkább a coachingban.

Bővebben: Sakk a fejlesztő folyamatokban

Irányok

A rokonszenvteremtés magasiskolája

A segítő foglalkozásoknál, a tanácsadói, értékesítői illetve a coaching munkánknál kiemelkedően fontos, hogy a Te, mint tanácsadó vagy segítő személy tudj kapcsolódni az ügyfeledhez. Igazán csak ebben az összekapcsolódott állapotban tudsz ráhangolódni az ügyfél problémájára, és megérteni azt, ami benne van. Ebben az úgynevezett rokonszenves állapotban két ember között több síkon is megindul az információ áramlás, kialakul egy bizalmi burok a két ember között. Mindkét irányból azt érezhetjük, hogy figyelnek ránk és megértenek minket, harmónia és bizalom van közöttünk. Hétköznapi nyelvezetben szoktuk azt is mondani, hogy “egy hullámhosszon” vagyunk. Ezt az egy-hullámhossz állapotot rokonszenvnek, és az összekapcsolódási folyamatot rokonszenvteremtésnek, NLP-s szóhasználattal rapportnak nevezzük.

Bővebben: A rokonszenvteremtés magasiskolája

Irányok

Három perc teljesség - A Milonguero[1]-típusú vezetés

"Sétáljunk egyet! Jössz?"Sebastian Arce és Mariana Montes (1).JPG
"Mehetünk. Várj csak! Átveszem az új cipőm."
"Mindjárt vége. Nem mindegy erre a három percre?"
"De veled szeretném kipróbálni."

Kelletlenül álldogál, amíg a nő lábára felkerül a régen beharangozott, tíz centis csoda. Belassuló mozdulattal öleli át. Teleszívja a tüdejét, és kiengedi a maradék feszültséget. Ekkor éri el őket a háromnegyedes örvénylés. Egy lépés, és megnyílik a tér… "Kétségtelen, a tango vals vele a legjobb, tőlem akár húzhat bakancsot is, vagy lehet mezítláb …"

Bővebben: Három perc teljesség - A Milonguero[1]-típusú vezetés

Irányok

Kapcsolati megközelítés – Személyes tanácsadáson és a kapcsolatfejlesztésen alapuló munkaerőpiaci szolgáltatás

A tanulmány a Kerek Világ Alapítvány munkaerőpiaci szolgáltatásának fejlesztése érdekében készült, egy Európai Uniós pályázat keretében. Az Alapítvány a korábbi időszakokban különböző forrásokból alakította ki, fejlesztette és működtette szolgáltatását elsősorban megváltozott munkaképességű emberek, de más, a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű emberek számára is. A szolgáltatásnyújtás folyamatában mindig központi helyet foglalt el a személyesség, az intenzív és mély segítő-ügyfél kapcsolat. 

Bővebben: Kapcsolati megközelítés – Személyes tanácsadáson és a kapcsolatfejlesztésen alapuló munkaerőpiaci...

Irányok

Bibliocoaching - A bibiloterápia alkalmazásának lehetőségei a coachingban

Gyerekkorom óta szeretek olvasni. Olyan jó volt más bőrébe bújva megtapasztalni dolgokat. Megismerni más személyiségeket, felfedezni más tájakat, egyetérteni és elfordulni, szembesülni és szembesíteni, megfogadni és elutasítani, nevetni és sírni. Fejlesztő biblioterapeuta kolléganőimmel sokat beszélgettünk arról, hogy mi is az a biblioterápia, mi történik a foglalkozások alkalmával, hogyan és mit kérdeznek, honnan tudják, hogy milyen egy-egy mű fogadtatása, miért azt a művet választják feldolgozásra? Így kezdett el megfogalmazódni bennem a gondolat, hogy a biblioterápia és a coaching mennyire függ/függhet össze, hogyan lehetne alkalmazni egyikben a másikat, alkalmazhatóak-e, átvehetőek-e az eszközeik? 

 

Bővebben: Bibliocoaching - A bibiloterápia alkalmazásának lehetőségei a coachingban

Hirdetés

Irányok

Mi a karrier-coaching?

Leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a karrier coach segít abban, hogy az ügyfél karrierje során eljusson A-ból B-be: onnan, ahol most van, oda, ahol mindig is szeretett volna lenni, olyan módon, hogy az út során még jobban megismerjen egy izgalmas, új földrészt: önmagát!

Bővebben: Mi a karrier-coaching?