Minden állandó mozgásban, körforgásban van – ami egy igen aktív, pulzáló állapot. Sőt, ami mozdulatlan, abban is több millió részecske rezeg, mozog aktívan – csak ez a szemnek láthatatlan. És ebből a rezgésből, „aktivitásból” mindig valami új, valami más formálódik. Mint ahogy nincs két egyforma ember, testrész, falevél stb., úgy nincs két egyforma pillanat sem, két egyforma aktivitás sem. Ez már maga egy csoda – nekem. 

Ha elkezded figyelni az aktivitásodat, közelebb kerülhetsz önmagadhoz, jobban megértheted működésedet. Mert ugye könnyebb tudatos, éber állapotban, cselekvés közben figyelni azt, hogy mit és hogyan teszel, semmint alvás közben megfigyelni önmagad? 

Lássunk is neki! Milyen sportot űzöl? Vagy miből űzöl sportot? Nem mindegy! Az már szuper, ha rendszeresen mozogsz, tehát űzöd, és nem csak hébe-hóba moccansz meg. De amikor valamiből sportot űzöl, az már egy szokásrendszer. Figyeld meg aktivitásodat!

Sokan kocognak, mondjuk te is rendszeresen kocogsz. Szuper! Szabad levegő, monoton mozgás, ami minden testrészedet átmozgatja. Most hagyjuk, hogy megfelelő-e a cipőd és a futótechnikád. Figyeld meg, hogyan futsz! Gördülékeny vagy? Netán döcögős? Összhangban mozognak a testrészeid? Még sorolhatnánk a kérdéseket, de most nem az a feladat, hogy minősítsd a futásodat, hanem az, hogy csak megfigyeld, és megállapítsd, megnézd, milyen vagy aktivitás közben, hogyan működik a tested. Hogy tudd, amikor nem futsz, csak másképpen vagy aktív, akkor is olyan vagy, mint amikor futsz. Gördülékeny, döcögős, „itt fáj-ott fájós”, nyavalygós, kiegyensúlyozott, örömteli stb.? Figyeld meg aktivitásodat!

A kocogás – egy egyszerű mozgás, mégis ott van benne az önkifejezésed; ott vagy benne magad, még ha abban a pillanatban nem is tudsz róla. Mert minden pillanatban, minden aktivitásodban (és persze a passzivitásodban is – tudod a részecskék akkor is aktívak!) benne vagy. Hogyan is lehetne ez másképpen? Ezért is mondják, hogy az egyik legjobb meditáció az aktív, mozgásos meditáció.

De menjünk tovább, mert ez még nem a spanyolviasz. Itt még éber állapotban vagy, divatosan kifejezve: tudatos vagy, mert miközben cselekszel, figyeled önmagad, ezáltal tudatában vagy minden rezdülésednek. 

De mi van akkor, ha hagyod, hogy tested – mint egy külön- és önálló tudat – intelligenciája kerüljön a felszínre? Kevesen bírnak ezzel a „tudással”, ill. mindenki bír vele, csak kevesen hagyják „érvényesülni”. Figyeld meg a kisgyerekeket: ők aztán tudják, mi az a testintelligencia. És érvényesítik is azt a maguk nyelvezetén. Nézd meg! Vajon csak akkor eszel, ha jelez a tested? Csak akkor állsz meg a futásnál, ha már a tested is pihenne? 

Ha hagynánk testünk saját aktivitását felébredni, akkor nem lenne annyi nyűgünk-bajunk, betegségünk, mert nem kellene „szegénynek” jeleznie, hiszen figyelnénk rá. Rá, a Testre, és nem arra, ami a fejünkben van a testünkről! És ez az utolsó mondatrész – kulcsfontosságú!

A tudatos mozgás egy szűk út ahhoz, hogy a test saját intelligenciáját meg tudd tapasztalni, mert a következő lépés az, hogy tudatosságodat (mely még az elmédből születik) el kell, hogy engedd, és át kell adnod a testednek az „irányítást”. Sőt, nem állunk meg a testnél, hanem tovább engedjük az irányítást egy magasabb intelligenciának, melyhez a test sokkal jobban tud kapcsolódni, mint az elme, mert az  emberi test adó és vevő is egyben. (ld. Ericsson kutatók kisfilmje http://index.hu/video/2012/09/28/az_emberi_test_mint_vezeto/). 

Engedd, hogy megmutassa a tested, hogyan érezné valóban jól magát! Hogyan tudna megszabadulni a sok blokktól, béklyótól, amit rátettél, és hogyan lehetne szabad, friss és szinte örökké fiatalos (http://www.youtube.com/watch?v=8yPzHEKp-ic – 86 évesen lehet így is).

Ha most azt gondolod, hogy amikor ma hazamész és elkezdesz figyelni a testedre, akkor az rögtön megmondja, egy túró-rudiért szaladj a hűtőbe vagy inkább sárgarépáért, akkor tévedsz. Mert ha eddig nem figyeltél rá – mivel intelligens „lényről” beszélünk – mitől hinné el, hogy attól a pillanattól kezdve becsülettel fogsz. Sajnos, a történet nem ilyen egyszerű. Hosszú út volt, míg eltévedtél (és eltérítettek) az úton és a visszafelé menet, csak kicsit lesz rövidebb. De a helyzet nem reménytelen.

Van út visszafelé, és ez az, amit a módszerünk tud. A testet és az aktivitást használva, mindkettővel dolgozva lassan, fokozatosan haladva elvezet azokhoz a csodákhoz, melyeket belül és az életedben élhetsz majd meg. Nem ráolvasás vagy ötperces történet e módszer, mint ahogy semmilyen önfejlesztés sem az. Mert kell hozzá a tiszta szándékod a változásra, hogy valóban másképpen szeretnél aktív lenni, másképpen mozognál a teredben, az életedben. És kell hozzá néhány generátor (a módszer átadói), akik ebben segíthetnek neked egy közös térben, ahol aktív munka, mozgás, mozgatás folyik 4-5 óra lefolyása alatt. 

Mi a módszer lényege?

Szokatlan (vagy elfelejtett) helyzetek gyakorlása által újraidézés ill. újra- vagy újszerűen való megélések a testen keresztül, ami természetesen kihat az elmére (gondolatok) és a lélekre (érzelmek). A hármas egység egymásra való hatása elkerülhetetlen. A legnehezebb, legfájóbb részt mindig az érzelmek okozzák, melyek attól függően, kinél mennyi ideje „frusztrálódnak” a testben, eleinte nehézséget, visszaesést, akadályoztatást idézhetnek elő (szimpla önvédelem). A módszer ismétlésével, gyakorlásával ez a fajta frusztráció egyre csökken, és az egyén képes lesz valódi, tiszta szándékú aktivitását, teremtőerejét megélni és használni úgy, ahogyan szeretné. Képes lesz együttműködni magasabb intelligenciájával, ezáltal olyan életet teremteni magának, amilyet valóban szeretne. 

Hát, ez tényleg nem hangzik rosszul. De addig is figyeld aktivitásodat, csak nyerhetsz vele!

Tudatos mozgás, önkifejezés, önfejlesztés felsőfokon szakképzett oktatókkal, terapeutákkal. 

Tóth Barbara Adrien 

Rekreációs szakember, táncoktató. A moszkvai Lomonoszov Egyetem Újságírói szakán, majd a Testnevelési Egyetem Rekreációs és Orientális Tánc szakán végzett és a Magyar Drámapedagógia Társaság drámapedagógus képzőjén tanult. 4 éves kora óta a mozgás tölti ki élete nagy részét a versenyszerű sportoláson keresztül az önkifejezéssel párosuló táncon át. Célja és hivatása, hogy a tudatos mozgás és tánc szeretetét átadja hétköznapi embereknek. 
Ennyit foglalkozva a testtel kíváncsi lett arra is, hogy mi az a végtelenség, ami benne rejlik e végességben, vagyis a testben. Mi az, amit még nem ismer, de csak általa is-merhet meg. Kutatómunkája részét képezi a testek transzformációjának lehetősége. Jelenleg az Amina Test és Lélek Rekreációs Központ vezetőjeként dolgozik. 

 

Tóth Barbara Adrien