Háttér

Kairosz – a megfelelő, helyes pillanat

Otthon van egy kis kertem. Egyszer nyár elején tököt vetettem el, három-négy szemet kis komposzttal bélelt fészkekben. Minden másnap meglocsoltam, s kíváncsian vártam, hogy mi lesz belőle. Mígnem egyik nap, megjelent egy piciny, friss, zöld hajtás, és elképesztő erővel fúrta ki magát a hozzá képest súlyos földrögök közül. Jó segítő szakmásként azonnal segítségére siettem a gyenge, zöld növénynek: óvatosan elkotortam felőle egy-két földdarabot, hogy nőhessen szép nagyra, s mihamarabb isteni sütőtök krémleves lehessen belőle. Aztán másnap, amikor újra megnéztem, hogy miként hálálta meg a növény az igyekezetemet... meghökkenve vettem észre, hogy a kora nyári erős nap bizony sárgásra égette a friss zöld hajtást, kis híján elpusztítva azt... A mellette levő „fészekben” az el nem távolított földdarab jótékonyan védte a zsenge sarjat. Két nappal később az is kibújt, de abban már nem tehetett kárt a napsütés.

Bővebben: Kairosz – a megfelelő, helyes pillanat

Háttér

A személyes márkáról

Mit jelent ez pontosan a cégvezetők szemszögéből az üzleti partnerek és a munkavállalók, ismerősök, barátok felé?

Érzések, benyomások, vélemények rólunk – ahogyan mások látnak bennünket, amit mások gondolnak rólunk. Röviden és nagyon közérthetően így lehetne megfogalmazni, hogy mi is az a személyes márka. Ebben benne van, hogy milyen szakembernek tartanak minket, mit gondolnak rólunk, vajon mennyire vagyunk megbízhatók, mennyire lehet ránk számítani stb.

Bővebben: A személyes márkáról

Háttér

Back to work - Megváltozott munkaképességűek kompetenciafejlesztése tréninggel és coachinggal

Rendhagyó csapatépítést szervezett márciusban a megváltozott munkaképességű dolgozóinak a védett munkahelyeként működő, s több mint, 1400 főt foglalkoztató ERFO Nonprofit Kft. működésének három helyszínén, Budapesten, Pécsett és Szegeden. A rendezvény mind a résztvevők számát, mind pedig módszerét tekintve egyedülálló és újszerű volt. Az Európai Uniós pályázati forrásból megvalósított csapatépítés a Momentán Társulat zenés, improvizációra épülő, interaktív előadásán alapult. A módszer sikeresnek és izgalmasnak bizonyult a megváltozott munkaképességű munkavállalók közösségében, olyan munkatársak érdeklődését is felkeltette, akik korábban még nem vettek részt hagyományos tréningjellegű, vagy tematikusan szervezett csoport-foglalkozásokon.

Bővebben: Back to work - Megváltozott munkaképességűek kompetenciafejlesztése tréninggel és coachinggal

Hirdetés

Háttér

Karrier és személyes márka építés

Érdemes időnként úgy ránézni magunkra, mint egy márkára: vajon miben rejlik az egyediségünk, milyen értéket garantálunk, és egyáltalán melyek az erősségeink? A legfontosabb, hogy önismereti munkára alapozva, és valódi alapokra építhetünk csak hiteles én-márkát.

Az én-márka segít a megkülönböztetésben, a választásban, a munkaerőpiacon való sikeres érvényesülésben, amire annál is inkább szükségünk van, mert több szakmában is túlkínálat van a kvalifikált munkaerőből, és nagyobb a verseny a munkaerőpiacon, mint korábban. Egyre többen rendelkeznek egy adott feladatra pályázók közül nagyjából ugyanazzal az iskolázottsággal, tudással, tapasztalattal, készségekkel és képességekkel, ugyanakkor felértékelődött a személyiség szerepe.

Bővebben: Karrier és személyes márka építés

Háttér

Cseresznye habbal. Coaching ünnep Peterrel és Wernerrel

Amikor Peter Szabo január 22-én, délután kettő körül megkért minket, a coach-közönséget a Gerbeaud-ház egyik konferenciatermében (addig angol volt a nyelv Werner Vogelauer miatt), hogy beszéljük meg a szomszédunkkal, hogy még mi mindenre számítunk a reggel óta tartó, egynapos tréningen (?), konferencián (?), csodán (?), akkor először az volt a konszenzus a szomszédommal, hogy ez már a hab a tortán. Mert hogy már a torta nagyjából megvolt, minden, ami jön, plusz, ráadás. Azután szomszédom mondta, hogy nem szereti a tortát, legyen inkább cseresznye… Ennyit a címről.

  Jól indul ez az év a magyar coach-univerzumnak abban a régiójában, amellyel én találkozom. Ha ilyen lesz az év többi része is, akkor a “jó (coaching) év” név az egész évre igaz lehet. Volt már két remek Noble Manhattan est, egy érdekes ICF évadnyitó piknik, január 22-én, ez a Business Coach Exclusive, január 24-én Solution Surfers nap (Hankovszky Katival és Peter Szaboval), utána Daniel Meier (szintén SolutionSurfers alapító) lefordított team-coaching könyvének bemutatója, január 25-én Horváth Tünde előadása, és február 5-én az idei Coaching Konferencia, többek között F. Várkonyi Zsuzsával és a Momentán társulattal. Akarhat-e ennél valaki többet?   Business Coach Exclusive – ez volt a meghívón január 22-én, Komócsin Laura volt a házigazda és gondolom az éceszgéber is. A Business Coach Kft. csapata felelt a zökkenőmentes lebonyolításért.
Bővebben: Cseresznye habbal. Coaching ünnep Peterrel és Wernerrel

Háttér

Amikor a „miért” kerül előtérbe… – a kvalitatív piackutatásról

A piackutatás egyik jól ismert módszere a kvalitatív kutatás. Sokszor önmagában is tökéletesen elegendő kutatási módszer, más esetekben viszont a kvantitatív kutatással kombinálva érhető el a legjobb eredményt.

Gondoljunk csak arra, hogy működőképessé kell tenni, mondjuk, egy szolgáltatásunkat vagy egy reklámfilmünket, amivel hiába próbálkozunk már egy ideje, hatástalan maradt. Ilyenkor hiába kerül egy X a tetszést firtató kérdőív NEM rubrikájába, és ugyanez a figyelemfelkeltést vizsgáló kérdés mellé, ettől még fogalmunk sem lesz arról, mihez kezdjünk kevésbé jól sikeredett elképzelésünkkel. Nem marad más hátra, mint megkérdezni a potenciális fogyasztót, a célcsoportot, vajon MIÉRT ott van az az X. A kvalitatív kutatás legfontosabb célja, hogy megértse a gondolkodást. Abban segít, hogy feltérképezzük a megkérdezettek véleményét, indítékait, viselkedését, érzelmi és racionális viszonyulásait az adott termékkel, szolgáltatással, témával kapcsolatban. Mindig kis mintával dolgozik, és nagyon fontos, hogy a lehető legpontosabban sikerüljön meghatározni a célcsoportot. Ugyanis csak ebben az esetben tudunk releváns információkhoz jutni. Viszont ha jól sikerült megoldanunk ezt a feladatot, akkor nagyon értékes információkhoz jutunk arról, mit is tegyünk azzal a bizonyos reklámfilmmel kapcsolatban. Megtudjuk, miért tetszik, miért nem, mi a jó benne, mi a rossz, mennyire figyelemfelkeltő, vagy miért nem az, akár ötleteket is kaphatunk ahhoz, hogy miként lehetne jobbá, érdekesebbé, egyedibbé, a célközönség számára vonzóbbá tenni.

Bővebben: Amikor a „miért” kerül előtérbe… – a kvalitatív piackutatásról

Háttér

Új utakon - Önreflektív beszámoló a coachinggal támogatott személyzeti kiválasztásról

Az elmúlt években mindenhonnan azt halljuk – legyen az üzleti vagy magánélet – hogy új utakon kell járni. A válság nem is válság, hanem új gazdasági környezet, ehhez kell igazodni.

Amikor az ember halad a saját útján, időközönként elérkezik olyan állomásokhoz, ahol két, egymástól eltérő lehetséges folytatás áll előtte. Ilyenkor nem marad más, mint a választás. Eddig az újdonság helyett mindig a kitaposott ösvényt választottam, hiszen megtanultuk: „A járt utat járatlanért soha ne add fel!” Az elmúlt évtizedek nevelési gyakorlata is belénk égette: „Ne vágj bele, úgysem sikerül és csak csalódni fogsz, menj tovább a hagyományos úton!”
Bővebben: Új utakon - Önreflektív beszámoló a coachinggal támogatott személyzeti kiválasztásról

Háttér

Az üzlet tanulása

Amikor a rendszerváltás után Magyarországon elindultak a posztgraduális MBA képzések, legelőször azok haraptak rá, akik felelős döntéshozó vezetőként vagy ilyenek tanácsadójaként érezték, hogy több tudásra van szükségük. Az első MBA-évfolyamokon még azzal foglalkoztunk, hogy miképpen születik a világban percről percre az új üzleti tudás, ami napról napra megváltoztatja a világot, akár rendszeres válságok árán is. A hallgatók érzelmileg reagáltak a tananyagra, szenvedélyes viták alakultak ki.

Bővebben: Az üzlet tanulása

Háttér

Gestalt alapú vezetésfejlesztés

A vezetésfejlesztés a szervezetekben a 21. század elején egyre terjedő gyakorlat. Ráadásul nemcsak általában terjed, hanem a legismertebb magatartástudományi (behaviorista) megközelítés mellett új irányzatok válnak ismertté.

Ebben az írásban arra törekszem, hogy bemutassam, a Gestalt alapon működő vezetési tanácsadók milyen vezetési kultúra létrejöttét támogatják, és persze azt is, hogy mit is érthetünk az alatt, hogy „Gestalt alapon“.

Bővebben: Gestalt alapú vezetésfejlesztés

Hirdetés

Háttér

Személyes drámapedagógia

2003 szeptemberétől 2004 júniusáig drámapedagógiai csoportot vezettem Szentendrén. A hat fős csoport 13-14 éves gyerekekből állt, köztük többen magatartászavarokkal küzdöttek, például hiperaktivitással, hárman tanári nyomásra kerültek közénk, mert iskolai viselkedésük kritikussá vált.

Miért személyes? A gyerekek szempontjából az, mert egyéni fejlődésüket tartottam szem előtt. Ezzel persze módosítottam az előírt szokványos tematikán. Személyes, mert az  ő viszonyukat akartam javítani magukhoz és a világhoz. Az én szempontomból személyes, mert saját tematikám szerint haladtam, az általam fontosnak és értékesnek tartott módszerek közül válogattam, és személyes, mert az órák alatt minden figyelmemet a gyerekeknek szenteltem.

Bővebben: Személyes drámapedagógia