Vélemény

Szerezz ügyfeleket az írásaiddal is

A coach szakma egyik legnehezebb feladata az ügyfélszerzés. Fizető ügyfelekhez pedig alap, hogy legyen saját brandünk, ott legyünk a weben és a közösségi média különböző felületein. Ha sikerül logót csináltatnunk, arculatot építenünk, a nagy kérdés még mindig hátravan. Mit és hogyan fogunk kommunikálni magunkról, hogy a potenciális ügyfelek minket válasszanak?

Az elégedett ügyfélnél nincs jobb reklámfelület, ezt jól tudjuk. De ezt az ügyfelet először el kell érnünk. Ehhez pedig posztok, blogbejegyzések és cikkek kellenek. Aki pedig kreatív szövegeket tud előállítani, az egyre nagyobb teret tud hódítani. Sokkal értékesebbek azok az oldalak, melyek folyamatosan frissülnek, naprakész tartalmakkal ott tratják az olvasót, mint a sablonos szöveggel, átvett tartalmakkal dolgozók, és nem mellesleg a felületeken eltöltött idő, a közösség, és persze a kontent hatalmas kincs.

Pusztába kiáltott szó

A közösségi médiumok térhódításával megnőtt a naponta előállított tartalom mennyisége is. Azokból a szolgáltatókból és tartalomfogyasztókból is tartalom-előállító lett, akik korábban soha nem foglalkoztak ezzel. Coachként, nekünk is az a célunk, hogy olyan szöveges tartalmakat hozzunk létre, amivel minél több ember megszólítunk. Sajnos a tapasztalat az, hogy a gyorsaság, az azonnali reakció fontosabbá vált a tartalom minőségénél. Így nem meglepő, hogy aki ír, sokszor egy sötét gödörbe lapátolja bele a szövegeit. Egy felmérés szerint az interneten fellelhető szövegeknek csupán 35%-a van használatban, ami még egészen jó aránynak tűnik, ha azt vesszük, hogy mennyi értékelhetetlen tartalom kering különböző rég elfeledett oldalakon. És hogy mi van a soha nem olvasott 65%-kal? A kutatás szerint ezeket a cikket nehéz megtalálni (11%), alacsony a minőségük (8%), érdektelen a tartalmuk (19%), a felhasználók nem ismerik a forrásoldalt (17%) vagy épp nincs rá büdzsé, hogy eljuttathassák a tartalmat az olvasókhoz (10%). Minden arról szól, hogy hogyan lehet a fent említett 35 százalékba bekerülni – hogy a szövegeinket megosszák, érdeklődést keltsenek abban az óriási szövegtengerben, amiben ma szinte mindenki úszni vagy fulladozni kénytelen.szegedijuli sziveg

Az vagy, amit írsz

Coachként nagyon fontos, hogy hiteles, megbízható embernek tartsanak minket. Ezért roppant bosszantó, ha olyan szakmai blogot, vagy posztot talál az olvasó, ami rosszul megfogalmazott és katasztrofális helyesírású. Egy coach rengeteg ember példaképe lehet, életeket változtat meg, ezért sem mindegy, hogy hogyan kommunikál az oldalán. Én a HR Portal főszerkesztője voltam éveken át. Az oldalra rengeteg szakember írt, akik ugyan a szakmájukban nagyon jók voltak, ám ezt írásban nem tudták visszaadni. Összedobott, hibás, rosszul szerkesztett szövegek tömege ment át nap mint a nap a kezemen. Ezeket szerkeszteni maga volt a kínszenvedés. Volt, aki megkérdezte a véleményem, segítséget kért. Ekkor jöttem rá, hogy tulajdonképpen egészen egyszerűen, bizonyos sarokpontok mentén átadható annak a gyakorlati tudása, hogy valaki érdekes, jól szerkesztett cikket tudjon írni arról, amihez egyébként ért. Ezért egy újságíró kollégával létrehoztuk a Trendtollnokok közösségét, és egy olyan workshop modellt (TT-modell), ami segít, hogy vállalkozóként minél hatékonyabban el tudjuk érni szövegeinkkel a célközönségünket.ttmodell


Célcsoport, olvasási szokások, ütős sztorik

Az írásbeli kommunikációnk nagyon kiszélesedett az utóbbi években, és mindig ugyanaz a cél: az általunk gyártott szöveget elolvassák, és pozitívan reagáljanak rá. Naponta írunk emaileket, de fogalmazunk bemutatkozót a weboldalra, hírleveleket állítunk össze, blogolunk, és kiajánlókat küldünk. Bármi céllal is pötyögünk a klaviatúrán, célunk hogy az általunk előállított szöveget elolvassák. Az írástréningjeinken mindig három fókuszpont köré csoportosítjuk, mire érdemes figyelni akkor, mikor még egy betűt sem írunk le a közölni kívánt szövegünkből.

Célcsoport meghatározás
Ha mindenkihez akarsz szólni az írásoddal, valószínű senkihez sem fogsz szólni vele. A célcsoport meghatározása és alapos ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy meg is tud szólítani ezt a réteget, és ügyfelet is tudj belőle szerezni. A célcsoport jó meghatározása segít abban, hogy megfelelő stílust választhass a szövegedhez.

Olvasási szokások ismerete
Amikor szöveget írsz tisztában kell lenned azzal, hogy elég nagy rá az esély, hogy írásodat telefonon és épp a buszon zötykölődve fogják olvasni. Ebből következik, hogy ha túl hosszú, ha a szemnek befogadhatatlan tördelésű, ha nem tagolt, akkor inkább el sem olvassák. Amint említettem, az interneten fellelhető szövegek 65 százalékát soha, egyetlen ember sem olvasta – talán még az sem, aki írta. Szóval nincs könnyű helyzetben, aki ma úgy akar írni, hogy el is olvassák azt.

Értékes tartalom
Csak akkor írj, ha van mondandód. Az üres idézetek, megosztások nem segítenek az ügyfélszerzésben. A saját kontent igazi kincs, a személyes történetek hitelessé tesznek, és felértékelik az oldalad.

Azt gondolom, hogy kreatív írás tréningekkel Dunát lehet rekeszteni, ezért egy olyan maximum 6 fős workshopot állítottunk össze, ami az alapok elsajátításán túl, személyre szabott tanácsokat és ötleteket is kínál azoknak, akik szeretnének nagyobb hangsúlyt fektetni a szövegeik minőségére és hatékonyságára. Mindenkit saját céljai szerint támogatunk, nem mellesleg úgy, hogy közben az ügyfél erősségeire építünk.

További információ Szegedi Juli kifejezetten coachok számára összeállított tréningjéről itt található.

Vélemény

Sales vs. coaching: valódi az ellentmondás?

sales coachingSales és coaching, sales-coachként definiálom magamat, az értékesítés a szakterületem. A coach, a sales-es, coaching módszertannal. A metszetek kapcsán osztom meg gondolataimat, már az első hallásra megtetszett a téma. Ez az, ez a nekem való terep! – volt az első gondolatom. Nem ellentmondás ez? Hogyan fér meg a tények, számok, eredmények pörgős, hajtós világa a lágyabb, fejlesztő, odafigyelő hozzáállással? Az értékesítési szemlélet és a támogatás, bátorítás, személyiség fejlesztés – Van, lehet köze ennek a két területnek, kifejezésnek egymáshoz? Vannak-e, és ha igen hol közös pontok, mi van e két külön világ metszetében?

Bővebben: Sales vs. coaching: valódi az ellentmondás?

Irányok

Fókuszolás-orientált coaching: szelíd és eredményes út a változáshoz

FókuszolásA fókuszolás nevű módszer trénereként az első coaching ülésem megtartásakor már több száz óra fókuszkísérés tapasztalattal rendelkeztem. Sokszor jöttek hozzám coachingba olyan ügyfelek, akik rendkívül okosak, már sokat gondolkodtak a témájukon, viszont nem voltak kapcsolatban a vágyaikkal, igényeikkel, érzésvilágukkal. A fókuszolás eszköztárát tudatosan használtam velük, ezáltal teljesebb, gazdagabb, és sikeres változást hozó coaching folyamatok jöttek létre. Csak később tudatosult bennem, hogy ezt fókuszolás-orientált coachingnak hívják, és európai szinten is jelen van már a coaching módszertani palettán. A cikkben a fókuszolást, a fókuszolás-orientált coachingot (FOC), és alkalmazási lehetőségeit mutatom be, gyakorlati példákkal.

Bővebben: Fókuszolás-orientált coaching: szelíd és eredményes út a változáshoz