Interjú Barnóczki Annamáriával, az ICF Akkreditációs Igazgatójával.
Barnóczki Annamária az ICF akkreditációért felelős igazgatója, elnökségi tagja. Feladatai közé tartozik a nemzetközi akkreditációval kapcsolatos kérdések megválaszolása és a coachok támogatása akkreditációs, valamint etikai ügyekben. Esetmegbeszélő csoportokat és mentor-coachingot is vezet, azaz szakembereket támogat az előrelépésben. Szerkesztőségünk a hitelességről és az etikai kérdésekről beszélgetett vele.

barnoczkiannamaria.jpg

Magyar Coachszemle: Az ICF akkreditációs rendszerében kiemelt szerepet kap a coach etika. De mit tartasz a coachingban te, személyesen a legfontosabb etikai kérdésnek? Miért?

Barnóczki Annamária: Számomra elsősorban etikus ember létezik, és csak ezután van etikus coach. A Wikipédia szerint az etika jelentése: észszerű, a józan ész alapján meghozott optimális (az adott lehetőségek közül a legjobbnak ítélt megoldás) és helyes döntés. Az etika tehát nem szabályokat ad, hanem érték meghatározóként használható szemlélet, viselkedés. Azaz minden szavam, tettem alapja az etikus szemlélet, viselkedés. Ezek közül számomra az első és legfontosabb coaching etikai szabály a „Ne árts”.

MC: Mitől lesz

 valaki hiteles a szakmájában? Van-e különbség hitelesség kérdésében coaching és bármely más foglalkozás között?

BA: A hitelesség számomra valódiságot és megbízhatóságot jelent egyszerre. Olyan szavak jutnak még eszembe, mint biztonság, bizalom és felelősség. Ha ezek megvannak, akkor a szememben hiteles a coach személyisége. Hogy van-e különbség a hitelességben a coaching és bármely más foglalkozás között? Nem hiszem. Talán annyiban, amennyire ezek a fogalmak mást jelentenek bizonyos foglalkozások esetén. Számunkra, coachok számára ezek alapvető értékek, így a hitelesség bizonyos 

hivatásokhoz képest talán még fontosabb.

MC: Hogyan függ össze a coachingban az etikai szabályok betartása és a hitelesség?

BA: Az én olvasato

mban nincs hitelesség etikus viselkedés nélkül. Mert azonnal sérül a bizalom, a biztonság és a megbízhatóság is. Kollégák gyakran mondják, hogy gyakran beszélek az etikai szabályokról és azok betartásáról, néha talán már unják is. Viszont azt is látom, hogy a munkájuk minőségére igényes coachok folyamatosan találkoznak és foglalkoznak etikai dilemmákkal. Nem véletlen, hogy az ICF-ben folyamatosan törekszünk arra, hogy megteremtsük annak a lehetőségét, hogy ezekről a

z etikai témákról beszélgethessünk.

MC: Hogyan tudod munkáddal támogatni a coachokat hitelességük növelésében?

BA: Az ICF 2016 elején bevezette, hogy a coachoknak akkreditációjuk meghosszabbításához kötelezően legalább 3 óra coaching etika témában szerzett úgynevezett CCE pontot kell szerezniük, azaz ilyen témájú továbbképzésben kell részt venniük. Azon túl, hogy ezt az ICF virtuális formában, angolul biztosítja minden tagja számára, a Magyar Tagozatban megszerveztük, hogy a 2016-os év során kétszer is legyen kompetencia fórum etika témában. Az egyik ápriliban Sívó Imre, a téma szakértője vezetésével, a másik ősszel és terveink szerint a jövőben is lesznek ilyen programok. Ezen túl az általam vezetett mentor-coaching folyamatok szerves részét képezi a coaching etika minden esetben.

MC: Mit tehet egy coach, hogy önmaga hitelességét növelje?

BA: Legfontosabb ebben a folyamatos fejlődés, az élethosszig tartó tanulás. Az objektív, független „megmérettetés” és a minőségbiztosítás terepe az egyéni akkreditáció megszerzése és a továbbképzések. De rendelkezésünkre áll a mentor-coaching, a szupervízió és az esetmegbeszélések. Szerintem fontos, hogy éljünk ezekkel, és merítsünk belőlük nap mint nap.

MC: Milyen lehetőségek állnak a coachok számára nyitva az etikai normák megismerésére? Hogyan kaphatnak tanácsot vagy ajánlást etikai kérdésekben?

BA: Az ICF tagok számára ez viszonylag magától értetődő kérdés. Ahhoz, hogy taggá válj, ismerned kell és el kell fogadnod az etikai kódexet. Az akkreditációra való felkészülés során is foglalkozunk a coaching etikával. Valamint a Magyar Tagozat honlapján is olvashatóak kérdések és válaszok etikai témában (http://www.coachfederation.hu/etikai-gyik) Az ICF tagok számára ezen kívül elérhető az Etikai Bizottságunk is.

MC: És milyen lehetőségek állnak az ügyfél rendelkezésére abban az esetben, ha úgy érzi, a coaching folyamatban sérültek az etikai szabályok? Van-e eljárási rend erre vonatkozóan?

BA: Természetesen van. Ebben is az Etikai Bizottság tud az ügyfél, de akár a coach segítségére lenni. Amennyiben nem ICF tag az érintett coach, abban az esetben annak a szervezetnek az etikai bizottságához kell fordulnia, ahol a coach tag. Fellebbviteli lehetőségként az ügyfél és a coach is a Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségének Etikai Tanácsadó Testületéhez fordulhat.

Magyar Coachszemle

Töltse le most legfrissebb lapszámunkat!


PDF formátum   1 190 Ft

Egészség
ISSN 2063-6679