Töltse le most legfrissebb lapszámunkat!


PDF formátum   890 Ft

Márka
ISSN 2063-6679

 

Business

Ki az ügyfelem? A cég, a tulajdonos, vagy a család?

Aki dolgozott már családi vállalkozásokkal, az biztosan megtapasztalta az eltérő működést, döntési gyakorlatot, megélte mennyire meghatározóak bizonyos érték-választások, melyek akár az üzleti érdeket is felülírják. Családi vállalkozásokkal együttműködve felmerül bennünk a kérdés, hogy ki is az ügyfél: a cég, a tulajdonos vagy a család?

Családi vállalkozásokról beszélgetve coachokkal, tanácsadókkal visszatérő helyzet a döntések módja, háttere. Hogyan hatnak láthatatlan erők a folyamatokra, hogyan születnek céges kereteken kívül meghatározó döntések, mennyire lojálisak régi üzleti partnerekhez, melyeket kívülről nézve már meghaladott a piac, vagy maga a cég. Cikkem célja, hogy átfogóan bemutassam mi az eltérés háttere, és rendszerelméleti szempontok szerint hogyan jellemezhetőek tudományos megközelítéssel a családi vállalkozások.

De mi is az, hogy családi vállalkozás, hogyan definiálható?

A családi vállalkozás kutatása és tudományos vizsgálata az 1950-es években indult, de a mai napig nincs egységesen elfogadott definíció. Sok vezetéssel és szervezéssel foglalkozó tudományos munka nem is vizsgálja külön ezt a vállalkozási formát. Egyes kutatók például csak azokat a vállalkozásokat tekintik családi vállalkozásoknak, ahol legalább két generáció érintett a vállalkozás működtetésében, mások a vállalkozásban dolgozó családtagok számát tekintik megkülönböztető kritériumnak. És vannak olyan szűk csoportra fókuszáló családi vállalkozás kutatók, akik csak olyan vállalkozásokra koncentrálnak, ahol a tulajdon és az irányítás egy személyben azonosul. Az Európai Unió 2009-ben megfogalmazott családi vállalkozás definíciója: „Családi vállalkozásnak minősülnek, méretüktől függetlenül, azon gazdasági társaságok, amelyek irányításában a tulajdonos mellett legalább még egy családtag részt vesz, valamint a család tulajdoni hányada meghatározó szerepet (nyílt részvénytársaság esetén minimum 25+%; zárt részvénytársaság esetén minimum 50+%) biztosít a családnak a tulajdonosi döntésekben”. (Európai-Bizottság, 2016)

Közkeletű tény, hogy a családi vállalkozások súlya a gazdasági életben meghatározó, bár egységes adatok hiányában nehéz a statisztikai adatokat összehasonlítani. Ernesto J. Poza amerikai szakember Family Business című könyvét a következő számadatokkal kezdi (Poza, 2007):

Sz-abra1.png

1. ábra Családi vállalkozások gazdasági jelentőség (Poza, 2007.)

A családi vállalkozásokat gyakran azonosítják – tévesen – a kisvállalkozásokkal. Pedig globálisan a közép és nagyvállalatok 1/5-e családi tulajdonban van (Poza, 2007). Jól szemlélteti a családi vállalkozások súlyát a világgazdaságban a Business Insider magazin összesítése is a világ legjelentősebb családi vállalkozásairól. Számos ismert márkát vagy cégnevet találunk köztük: Nike, Oracle, Facebook, Samsung, Volkswagen.

A családi vállalkozások megőrzése évtizedeken vagy évszázadokon át a folyamatosságot is jelenti a gazdasági életben, átörökítve tudást, értékrendet generációkon átívelően. Nem kevés azon cégek száma, amelyek 5-10, vagy még több generáció óta egy család tulajdonában vannak. A legrégebbi családi vállalkozások öregebbek, mint a magyar államiság, azaz már István király idejében azzal foglalkoztak, amivel ma is.

De mi a helyzet a magyar családi vállalkozásokkal?

 

A teljes cikk megtalálható 2016/4-es, "A Vezető" című lapszámunkban.
A lapszám ide kattintva vásárolható meg és tölthető le.

Hírek

Hogyan működik a coaching a vállalatoknál?

HR BRAND(em) - ICF konferencia 2016Az ICF konferenciája: HR BRAND(em)

Az ICF (International Coach Federation) Magyar Tagozata első ízben szervez olyan konferenciát, mely elsősorban a vállalati vezetőket és a HR szakma képviselőit szólítja meg.

Bővebben: Hogyan működik a coaching a vállalatoknál?

Ajánló

Színezd ki! ( Magadat, a szüleidet, gyerekedet, munkatársadat… )

színes.pngSzínes Önismeret és Kommunikáció címmel szervezem és tartom havi rendszerességgel ezeket a nyílt workshopokat.

A műhelymunka ötlete még februárban született meg, amikor egy internetes társkereső oldal működtetőjétől felkérést kaptam önismeret, társkeresés és párkapcsolat témakörben gyakorlati előadás megtartására.  Az előadás alatt fogalmazódott meg bennem, hogy ne csak beszéljek erről, hanem gyakorlatozzunk is! - Meséli Bakai Zsóka.

Bővebben: Színezd ki! ( Magadat, a szüleidet, gyerekedet, munkatársadat… )

Hirdetés

Ajánló

Az idő fogságában

háromkirályfi.jpgSzeptember 26-án a SOTE Nagyvárad téri tömbjében került sor az őszi Három királyfi, három királylány mozgalom első előadására. A mozgalom célja, hogy a magyar társadalom minél családbarátabb legyen, a gyermekvállalás előtt tornyosuló akadályok megszűnjenek, valamint a munka és a magánélet egyensúlyba kerüljön.

Bővebben: Az idő fogságában

Ajánló

Az ÉRTÉK - ESTI Beszélgetésekről

FotorCreated.jpgBakai Zsóka az ÉRTÉKES-Ti Beszélgetések eseménysorozat ötletgazdája és moderátora havi rendszerességgel szervezi és vezeti a nyílt, bárki részéről szabadon látogatható, interaktív, jó hangulatú, őszinte eszmecseréket.

"Azzal a céllal találkozunk hónapról hónapra, hogy ebben az értékvesztett, zűrzavaros, álértékekkel teletűzdelt és harsány világunkban álljunk meg, gondolkozzunk, és beszélgessünk!" - Bakai Zsóka írása:

Bővebben: Az ÉRTÉK - ESTI Beszélgetésekről

Hírek

A HR BRAND(em) - startol az ICF HR konferenciája

A HR BRAND(em) _ az ICF HR konferenciájaNovember 30-án startol az ICF HR Konferencia, ezúttal nemcsak a coach szakmának: az esemény egyaránt szól HR stratégiában és fejlesztésben gondolkodó vállalat-vezetőknek, HR vezetőknek és az őket támogató ICF coachoknak. Olyan szakmai napot szervez a világ legynagyobb coaching szakmai szervezete, amely a HR-esek és ICF coachok éves találkozójává válhat.

Bővebben: A HR BRAND(em) - startol az ICF HR konferenciája

Hírek

Nem mese: a coaching hatásos

Újabb kötet jelenik meg hamarosan a Business Coach Kft. gondozásában. Népmesei ihletéssel 77 igaz mesét olvashatunk 34 coach tollából. Különös ellentéttel a könyv azonban leszámol a " coaching-mesék" világával: a szerzők valós esetek részleteit, eredményeit, helyzeteit osztják meg az olvasóval. A szerkesztők pedig a népmesék világából kölcsönzött hasonlatok mentén gyűjtötték fejezetekbe a coachok történeteit, melyeket vidám illusztrációk egészítenek ki.

Bővebben: Nem mese: a coaching hatásos

BEJELENTKEZÉS

Hírek

Medikusokat támogatnak a coachok

icf.jpgA Nemzeközi Coach Szövetség (ICF) magyar tagozatának jószolgálati csapata a Semmelweis Egyetem (SE) medikusainak segít megtalálni a dilemmáikra a válaszokat. A napokban 152 orvostanhallgató vett részt azon a találkozón, ahol megismerhették a coaching mibenlétét, és jelentkezhettek húsz szakképzett, gyakorlott coach-hoz, aki ingyenes támogatást ad.
Bővebben: Medikusokat támogatnak a coachok

Hirdetés

Ajánló

HATA konferencia - ajánló

Egy coaching és pszichológiai konferenciát szeretnék mindazoknak a figyelmébe ajánlani, akik külföldiekkel, külföldre költözőkkel, illetve interkulturális közegben dolgoznak. De akkor is érdemes, szerintem a HATA szeptember 30-i konferenciájára regisztrálni, ha valaki csak érdeklődik ezek iránt a témák iránt.

Bővebben: HATA konferencia - ajánló